پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب بررسی حقوق زوجه در نکاح و طلاق

معرفی کتاب بررسی حقوق زوجه در نکاح و طلاق

نویسنده کتاب بررسی حقوق زوجه در نکاح و طلاق؛ افشین دوباش می‌باشد که او در این کتاب به بررسی شرایط نکاح در دین اسلام، طلاق و همچنین در نهایت قاعده عسر و حرج نیز می‌پردازد. در این بلاگ قصد داریم به معرفی این کتاب بررسی حقوق زوجه در نکاح و طلاق بپردازیم؛ لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما باشید.

معرفی کتاب بررسی حقوق زوجه در نکاح و طلاق

همانطور که می‌دانید ازدواج و تشکیل خانواده از بنیان‌های خویشاوندی در هر جامعه محسوب می‌شود. در اسلام پیمان زناشونیی و تشکیل خانواده بسیار پراهمیت است و مسلمانان به وسایل گوناگون به این امر تشویق شده‌اند در برابر طلاق به عنوان پدیده‌ای ناپسند و مغضوب تلقی شده است. در حقیقت طلاق اصلی و مهم‌ترین عامل جدایی ساختار بنیادی‌ترین بخش جامعه یعنی خانواده می‌باشد. طلاق یکی از مباحث‌ مهم حقوق مدنی می‌باشد که در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل و خواسته‌ی مطروحه در دادگاه‌های خانواده را تشکیل می‌دهد. البته هر چند که حق طلاق با مرد می‌باشد؛ اما علماء دین و به تبع آن‌ها قانون‌گذار در قانون مدنی مفری برای زنان در نظر گرفته‌اند تا در صورتی که ادامه‌ی زندگی به هر دلیلی برای زنان ایجاد خطر روحی و جسمی و همچنین حیثیتی کند بتوانند خود را از این مشکل نجات دهند. در واقع این مضر و مستمسک چیزی نیست جزء (قاعده‌ی عسر و حرج و شرایط ضمن عقد).

در دین اسلام برای ازدواج برخلاف طلاق سخت‌گیری خاصی نیز وجود ندارد. از مهم‌ترین شرایط ازدواج و نکاح وجود دو جنس مذکر و مونث می‌باشد و ازدواج دو هم‌جنس در دین اسلام حرام به حساب می‌آید. یکی دیگر از شرایط وجود اراده است که طرفین عقد نکاح بایستی با اراده و خواست خود مایل به انعقاد عقد نکاح باشند و نبودن اراده موجب می‌شود که عقد به طرز صحیح نیز واقع نشود.

خداوند حکیم تکلیف خارج از طاقت را در انسان روا نداشته است. توجه دین خاتم (ص) به ضرورت وجود طلاق باعث بازگردان راه‌ رهایی زوجین از ورطه‌های زندگی سخت است. زندگی که براساس تفاهم و عشق نبود سد راه هدف نهایی آفرینش می‌باشد. زندگی زناشویی برخلاف عقود دیگر، یک علقه‌ی طبیعی می‌باشد نه قراردادی؛ آن‌گاه که این علقه‌ی طبیعی از بین برود هیچ قانونی نمی‌تواند زن را به شوهر و یا شوهر را به زن وصل کند. مشکلات عدیده‌ای که از دادن حق یک طرفه‌ی طلاق به زوج در اجتماع‌ها وجود دارد، عدم آشنایی عامه‌ی مرم از حقوق خویش مخصوصا زنان است.

در بخشی از کتاب بررسی حقوق زوجه در نکاح و طلاق به موضوعات زیر پرداخته شده است:

  • قرابت که ازدواج با صارم حرام و ممنوع می‌باشد و قرابت شامل قرابت نسبی، سیبی و رضایی نیز می‌شود.
  • زن تنها می‌تواند در آن واحد یک شوهر داشته باشد و چند شوهری در قانون ایران و همینطور در سایر قوانین مورد پذیرش واقع نمی‌باشد و ازدواج با زن شوهردار حرام است و موجب حرمت ابدی می‌شود.
  • عده زن: که عده انواع مختلفی دارد از مهم‌ترین عده طلاق و عده وفات که هر کدام مدت‌های متفاوتی دارند یعنی عده طلاق سه ماه و 10 روز و همچنین عده وفات 4 ماه و 10 روز است و تا هنگامی که زن در این مدت عده است، نمی‌تواند دوباره ازدواج نماید.
  • کفر، لعان، احرام نیز یکی دیگر از موانع نکاح می‌باشد.
  • طلاق بار سوم، ششم و نهم که در طلاق سوم و ششم برای ازدواج دوباره احتیاج به محلل وجود دارد. به عبارتی زن بایستی با مرد دیگری ازدواج کند و بعد طلاق بگیرد و پس از مدت عده می‌تواند با او ازدواج کند و همچنین در طلاق نهم حرام ابدی می‌شوند و حتی با وجود محلل هم‌ نمی‌توانند ازدواج کنند.

سخن پایانی

در این بلاگ به معرفی بررسی حقوق زوجه در نکاح و طلاق پرداختیم. از دیگر شرایط نکاح که در این کتاب به آن اشاره شده است می‌توان به دادن وکالت به شخص دیگری اشاره نمود؛ زیرا که نکاح قابل نیابت می‌باشد. از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید. شما عزیزان می‌توانید کتاب‌های مورد نظر خود را از همین سایت (افکار مثبت) به راحتی تهیه و دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
جستجو کردن