پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب اشاعه مالکیت فکری

معرفی کتاب اشاعه مالکیت فکری

نویسنده کتاب اشاعه مالکیت فکری؛ مقداد محمدیان می‌باشد که به مبحث‌هایی مانند بررسی و شناخت حقوق مالکیت فکری و آثار مشترک و جمعی در حقوق مالکیت فکری نیز می‌پردازد. اثری که در نتیجه همکاری چند نفر تشکیل می‌شود امکان دارد دارای وضعیت‌های متفاوتی باشد. همچنین ممکن است همکاری با هماهنگی و سازماندهی شخصی یا حقوقی و یا با هماهنگی بین خود مولفان بدون دخالت فرد ثالث صورت گیرد. البته در این همکاری امکان دارد سهم مشارکت‌کنندگان قابل تعیین و یا غیر قابل تعیین باشد. در واقع مشارکت هر یک ممکن است از یک نوع و یا انواع گوناگون باشد. در بعضی قانون‌ها معیار تشخیص اثر جمعی از اثر مشترک تشخیص و تعیین مولف هر بخش قرار گرفته است با این توضیح که اگر مؤلف هر قسمت مشخص باشد اثر معی و در غیر این صورت اثر مشترک خواهد بود. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب اشاعه مالکیت فکری بپردازیم، لطفا تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

معرفی کتاب اشاعه مالکیت فکری

یکی از موهبت‌های الهی که در وجود انسان به ودیعه گذاشته شده است، احساس مسئولیت‌پذیری نسبت به داشته‌های خود و همینطور اعتقاد به ضرروت حف و صیانت از آن‌ها است؛ احساسی که در جوامع انسانی از آن‌ نیز به عنوان نهاد حقوقی (مالکیت) یاد می‌شود. ابناء بشری تمایلی قوی و قدرتمند به حفظ یافته‌های مادی، معنوی، گسترش و همچنین افتخار به آن‌ها را در خود دارد. در حقیقت این احساس در انسان اول نسبت به اموال مادی به وجود آمد و تا قرن‌های گذشته تلاش‌های فکری بشری اگرچه مورد احترام و اکرام بود؛ اما نیازهای مادی او اساسا با کار و تلاش فیزیکی و به خصوص تبادل اموال عینی یا پرداخت پول و ما به‌ازاء برطرف می‌شد. اما توجه داشته باشید از زمانی که جوامع مدرن به مفهوم امروزین آن شکل گرفت و شهرنشینی به سبک جدیدی رواج یافت، دانش و فن به عنوان انگیزه‌ای برای رشد جوامع مطرح شد و رونق پیدا کرد؛ مخصوصا از قرن پانزدهم به بعد اندیشه‌ورزی و تراوش‌های فکری به مبنایی برای کسب ثروت تبدیل شد و صبغه اقتصادی به خود گرفت و امروزه از آن به عنوان عامل بسیار مهمی برای رشد اقتصادی و توسعه جوامع نیز یاد می‌شود.

معرفی کتاب اشاعه مالکیت فکری

در اشاعه مالکیت فکری، مولفان مورد حمایت واقع می‌شوند و می‌توانند آثار خود را به ثبت برسانند. البته در صورتی که در خلف اثری تعداد زیادی از افرادی که شرکت کرده‌اند، بدون شک هر فردی با توجه به میزان و نوع مشارکت خود بایستی مورد حمایت واقع شود. البته به عبارت دیگر نوع مشارکت خلق‌کننده در خلق اثر به عنوان عامل تعیین‌کننده در نوع اثر و همچنین حقوق شریک همکار آن می‌باشد. در اکثر نظام‌های حقوقی به عنوان‌های اثر جمعی و مشترک به عنوان آثاری اشاره می‌شود که در آن فعالیت دو یا چند نفر حاصل می‌شود. البته بهتر است بدانید که این مورد بدون آن که در رابطه با نوع و میزان حقوق بین آن‌ها اتفاق نظر به وجود آید، رخ خواهد داد.

مطالعه کتاب اشاعه مالکیت فکری برای چه افرادی مناسب است؟

همانطور که بیان شد این کتاب به مبحث‌هایی مانند شناخت حقوق مالکیت فکری و همچنین آثار جمعی و مشترک حقوق مالکیت فکری نیز می‌پردازد. کسانی که به زمینه مسائل حقوقی علاقه‌مند هستند مطالعه این کتاب را به آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم.

فهرست مطالب کتاب اشاعه مالکیت فکری

  • مقدمه
  • فصل اول: کلیات
  • فصل دوم: بررسی و شناخت حقوق مالکیت فکری
  • فصل سوم: آثار مشترک و جمعی در حقوق مالکیت فکری
  • فصل چهارم: نتیجه گیری و جمع‌بندی

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم:

گاهی خردمندان احکامی را موجه می‌دانند و نظام‌های حقوقی هم که اغلب بر سیره خردمندان استوار است، آن را قبول کرده و اجرا می‌نمایند. حال اگر فقه اسلامی این احکام و قاعده‌ها را قبول نکند، در دید خردمندان این قبول نکردن ضرر به شخص یا جامعه تلقی می‌شود و به این ترتیب ضرر محقق نزد خردمندان ناشی از اسلام قلمداد می‌شود. قاعده لاضرر با نفی چنین ضرری سرچشمه جلوگیری از آن به عبارتی یعنی قاعده عقلایی را تایید خواهد کرد.

سخن پایانی

ما در این بلاگ سعی کردیم به معرفی کتاب اشاعه مالکیت فکری بپردازیم؛ از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این بلاگ همراه ما بودید. دوستانی که قصد دارند کتاب‌های بیشتری را مرود مطالعه قرار دهند، می‎توانند از طریق همین سایت اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
جستجو کردن