مقالات وب سایت

معرفی کتاب 1984 اثر جورج اورول

معرفی کتاب 1984

در این نوشته قصد داریم به معرفی کتاب 1984 اثر جورج اورول بپردازیم. این کتاب یکی از شاهکارهای مسلم ادبیات دنیاست که تاثیر بسیاری در فرهنگ عامه و رسانه‌ای جهان گذاشته است.

کتاب 1984 جزو پرفروش‌ترین رمان‌های تاریخ می‌باشد که تحت تاثیر تهدیدهای نازیسم و استالینیسم مکتوب شده و توانسته به خوبی فضای سردی را توصیف کند که در آن شهامت متفاوت اندیشیدن با مجازات همراه بوده است.

معرفی کتاب 1984

1984 رمانی است که هیچ وقت قدیمی نمی‌شود و داستان آن برای همیشه تازه جلوه کرده و هر شخصی تصور می‌کند که کتاب برای عصر او نوشته شده است.

با کتاب 1984، اصطلاحاتی نظیر برادر بزرگ به واژه‌هایی روزمره مردم و مطبوعات تبدیل شده‌اند.

این کتاب تا به امروز به بیش از 65 زبان‌ مختلف ترجمه شده و میلیون‌ها رونوشت از آن به فروش رسیده است و در نهایت، جورج اورول به جایگاه خاصی در ادبیات دنیا رسید.

خلاصه کتاب

در کتاب 1984 اثر جورج اورول شخصیت اصلی وینستون اسمیت نام دارد. وی تلاش می‌کند با ظلم و ستم در سرزمینی به اسم اوشنیا بجنگد، مکانی که یک عده دیکتاتور با عنوان برادر بزرگ کل فعالیت‌های مردم را زیر نظر دارند.

در چنین فضایی وینستون شجاعت به خرج می‌دهد تا با نوشتن افکار خود روی کاغذ و برقراری ارتباط با دختری به اسم جولیا علیه ممنوعیت‌های فردی رایج اقداماتی به عمل می‌آورد.

این اقدامات اصطلاحا جنایی و غیرقانونی وینستون، از وی یک متخلف ناسازگار ساخته بود و او ناچار بود علی رغم میل باطنی، افکار متفاوت خود را اصلاح نماید و با حفظ پوشش یا حضور در فعالیت‌های عمومی مثل بقیه به نظر برسد.

در حقیقت نوشتن و برقراری ارتباط با جنس مخالف به عنوان نقض قانون در جایی مطرح نشده ولی حکومت متوجه این فعالیت‌ها می‌شد و 25 سال محکومیت و کار در اردوگاه در انتظار فرد قانون شکن بود.

جورج اورول در این کتاب زندگی بدون آزادی در اوشنیا را با این جمله وصف می‌کند: برادر بزرگ مراقب توست.

درباره کتاب

کتاب 1984 از رمان‌های پاد آرمان شهری است که عصر دیکتاتوری جدید در آینده نزدیک را به تصویر می‌کشد.

هنگامی که مردم اقیانوسیه تحت کنترل شدید حزب قرار گرفته و هر نوع افکار انقلابی یا متفاوت به شدت سرکوب می‌گردد.

وینستون مظهر ارزش‌های زندگی متمدن است و شکست وی در پایان کتاب، یادآوری تلخ از آسیب پذیری چنین ارزش‌هایی در کشورهای قدرتمند به شمار می‌آید.

معرفی کتاب 1984

معرفی نویسنده

جورج اورول از نویسندگان معروف انگلیسی است. اورول در زندگی خود مدتی در شهر برمه هند به عنوان یک پلیس سلطنتی خدمت کرد. وی همچنین در دهه 1930 به اسپانیا رفت و در برابر ارتش فاشیست ژنرال فرانکو جنگید.

زندگی در محیطی طبقاتی در هند و انگلیس، موجب شده بود که او نگاه خاصی به موضوع فقر داشته باشد، موضوعی که اغلب عنصر مهم رمان‌های اورول می‌باشد.

در جوانی نیز جهت کسب تجربه، مدتی را در بین فقرا و کارگران فصلی لندن و پاریس گذراند و برخی مواقع در ظرفشویی هتل‌ها مشغول شد.

وی برای زمان کوتاهی به علت بیماری مزمن ریوی که داشت در بیمارستان بستری شد و در همانجا با سونیا برونل ازدواج کرد و پس از مدتی در سن 46 سالگی و 7 ماه بعد از انتشار این کتاب به علت ابتلا به بیماری سل درگذشت.

جملات زیبای کتاب 1984

در ادامه به برخی از جملات برگزیده و زیبای این کتاب ارزشمند می‌پردازیم:

  • بهترین کتاب آن‌هایی هستند که به شما چیزی را می‌گویند که قبلا مطلع نبودید.
  • اگر می‌خواهید رازی را نگه دارید بایستی آن را از خودتان هم مخفی کنید.
  • اگر تصویری از آینده را می‌خواهید تجسم کنید، یک چکمه روی صورت انسان نقش بسته است، برای ابد!
  • ما همدیگر را در مکانی که هیچ تاریکی در آن نیست دیدار خواهیم نمود.
  • اگر فکر، زبان را خراب نماید، زبان هم می‌تواند فکر را خراب کند.
  • تا هنگامی که آگاه نشوند، به هیچ عنوان شورش نخواهند کرد و تا زمانی که شورش نکنند نمی‌توانند هوشیار گردند.
  • حقیقت در ذهن انسان است و نه هیچ جای دیگر.
  • هیچ چیز به شما تعلق نداشت جز چند سانتی متر مکعب درون جمجمه شما! (وصف فضای حاکم بر جامعه)

جمع‌بندی

در این نوشته به معرفی کتاب 1984 پرداختیم. برای دانلود این کتاب ارزشمند از وب‌سایت افکار مثبت می‌توانید بر روی لینک مربوطه کلیک نموده و آن را هزینه مناسبی خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *