پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب مقایسه تطبیقی اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری با دیوان عالی کشور

معرفی کتاب مقایسه تطبیقی اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری با دیوان عالی کشور

کتاب مقایسه تطبیقی اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری با دیوان عالی کشور اثری از بهروز خاکساری است. وی در این کتاب به بررسی و بیان و ارزیابی مقایسه تطبیقی ادعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور می‌پردازد. در این مقاله قرار است به معرفی کتاب مقایسه تطبیقی اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری با دیوان عالی کشور بپردازیم. برای تهیه کتاب از طریق این لینک اقدام فرمایید.

درباره‌ی کتاب مقایسه تطبیقی ادعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری با دیوان عالی کشور

بهروز خاکساری در کتاب مقایسه تطبیقی ادعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری با دیوان عالی کشور، ادعاده دادرسی به مثابه یکی از طریق فوق‌العاده اعتراض به حکم‌های مختلف قلمداد می‌گردد که رسیدگی دوباره به دعوا را نزد مرجع صادرکننده حکم مورد درخواست ادعاده دادرسی امکان پذیر می‌نماید. ادعاده دادرسی در عرف قانون، روشی عالی و فوق‌العاده است که محکوم علیه در موارد معین و معلوم، تمامی احکام قطعی دارای جهت‌های مشخص و معین قانونی را که از محاکم بدوی و تجدید نظر صادر شده را فسخ می‌نماید و این کار در محکمه صادر کننده حکم صورت می‌گیرد و عملی که خلاف قاعده عمومی دادرسی است.

در کتاب مقایسه تطبیقی ادعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری با دیوان عالی کشور، می‌خوانیم که دیوان عدالت اداری طبق قانون جدید آیین دادرسی و تشکیلات در سال 1392 مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش سوم خود تحت عنوان ادعاده دادرسی از ماده 98 تا 106 را به آن اختصاص داده‌اند. بر اساس این قانون و رویه عملی دیوان عدالت اداری در خصوص احکام قطعی به جهات مشخص و معینی که در قانون کشور آمده است، می‌توان ادعا دادرسی تقاضا نمود برای مثال اگر دانشجویی که بخواهد از حقیقت‌های علم حقوق مطلع شود، باید به مبانی و مبادی آن در قرون و اعصار قدیم و گذشته توجه کند و در جست‌وجوی علل و اسبابی باشد که اصول حقوقی از آن ریشه گرفته است و در این راه به تاریخ حقوقی کشور خود قناعت نکند.

تمامی کشورهای جهان مانند فرانسه، انگلستان و به ویژه آمریکا، از تجارب و علوم اقوام و امم پیشین را مورد استفاده قرار داد و اصولی را به عاریت گرفته‌اند. از طرفی اعاده دادرسی به مثابه یکی از طرق عالی اعتراض به احکام قلمداد می‌گردد که رسیدگی دوباره به دعوا را نزد مرجع صادر کننده حکم مورد درخواست اعاده دادرسی، مسیور و مقدور می‌نماید. در واقع، این روش دادخواهی موجب شد که دادرسی منتهی به حکم قطعیت یافته به درخواست محکوم علیهی که در دادرسی دخالت داشته و بار دیگر در ماهیت نیز در همان مرجع صادر کننده حکم از سر گرفته می‌شود.

در واقع قانونگذار در قوانین تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب مجمع تشخیص نظام از ماده 98 تا 106 به موضوع اعاده دادرسی پرداخته شده است. در ماده 98 قانون کشور ایران، مواردی مانند صدور حکم خارج از موضوع شکایت، صدور حکم به میزان بیشتر از خواسته، تضاد در مفاد حکم، تعارض احکام، اثبات جعلیت مستند حکم، اثبات اصالت سند از جمله جهات مهم اعاده دادرسی دانسته شده است. در خصوص معرفی کتاب مقایسه تطبیقی اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری با دیوان عالی کشور باید گفت که در این کتاب آمده است که قانونگذار چه در امور کیفری بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری مصوب مجلس شورای اسلامی و در امور مدنی بر اساس قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1379 اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور را نیز مورد شناسایی قرار داده است.

خواندن کتاب مقایسه تطبیقی اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری با دیوان عالی کشور برای چه دسته از افرادی پیشنهاد می‌شود؟

در خصوص معرفی کتاب مقایسه تطبیقی اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری با دیوان عالی کشور به قلم بهروز خاکساری، برای آن دسته از افرادی که دانشجوی رشته حقوق و علوم سیاسی و داوطلب آزمون‌های حقوقی هستند یا آن اشخاصی که علاقه مند به گسترش اطلاعات عمومی در زمینه حقوقی هستند، پیشنهاد می‌شود.

سخن پایانی

کتاب مقایسه تطبیقی اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری با دیوان عالی کشور اثری از بهروز خاکساری، به بررسی تطبیقی اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور می‌پردازد. در این مقاله به معرفی کتاب مقایسه تطبیقی اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری با دیوان عالی کشور پرداخته‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن