پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب جایگاه اشتغال زن در عرصه بین الملل

معرفی کتاب جایگاه اشتغال زن در عرصه بین الملل

نویسنده کتاب جایگاه اشتغال زن در عرصه بین‌ الملل، فاطمه عبدی می‌باشد که او در این کتاب به بررسی، معرفی و پژوهش در رابطه با حقوق کارگران و زنان در حوزه‌ی کار و اشتغال پرداخته است. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب جایگاه اشتغال زن در عرصه بین الملل بپردازیم؛ لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما باشید و برای تهیه آن از طریق این لینک اقدام کنید.

معرفی کتاب جایگاه اشتغال زن در عرصه بین الملل

همانطور که می‌دانید یکی از موضوعات مهمی که در حوزه حقوق زنان بسیار مطرح می‌باشد، اشتغال زنان است؛ که البته از قدیم مورد توجه جامعه بشری بوده و از منظر اسناد حقوق بشر و اسناد حقوق بین‌الملل به خصوص اسناد بین‌الملل حقوق کار مورد بررسی است. در واقع در جهان، نیمی از جمعیت را زنان تشکیل داده‌اند. یکی از اهداف نظام حقوق بشر، حمایت از زنان جهان‌ها را یکی از اهداف مهم خود مد نظر قرار داده و سازمان ملل متحد، از روش‌های مختلف و متفاوت، از اشتغال زنان بسیار حمایت کرده است.

در خصوص معرفی کتاب جایگاه اشتغال زن در عرصه بین‌المللی؛ بایستی مطرح کرد که یکی از مبحث‌های مهمی است که امروزه بسیار مورد توجه متخصصان قرار گرفته است، به این علت که در دستیابی به یک جامعه به اهداف توسعه، استفاده از نیروی کار نیمی از افراد جمعیت آن حائز اهمیت بسیار زیادی است. حقوق شغلی مندرج در اسناد بین‌المللی، حقوقی است که زنان در اکثر جوامع در مضیقه آن به سر می‌برند، که از طرفی می‌توان آنان را بالاترین و بهترین ملاک و معیار به منظور نقد و بررسی وضعیت حقوقی اشتغال زنان محسوب کرد.

به طور عمده امروزه حمایت از اشتغال زنان، توسط (سازمان بین‌ المللی کار) می‌باشد؛ زیرا بعد از انقلاب صنعتی و کشانده شدن زنان به کار در صنایع، ضرورت حمایت از ایشان در مقابل برخی خطرها و تنظیم مقررات مهم در رابط با شرایط کار آنان احساس می‌شود. مانع از اشتغال زنان در برخی از مشاغل، امتیاز دادن به آقایون در زمینه ارتقای شغلی، عدم پرداخت مزد برابر برای کار با ارزش مساوی و مزاحمت‌های جنسی، همه‌ی موارد از تبعیض شغلی می‌باشد که در اکثر کشورها بسیار ریشه گرفته و از بین بردن آن‌ها کار بسیار سخت و دشواری است.

در قسمتی از معرفی کتاب جایگاه اشتغال زن در عرصه بین الملل در رابطه با خدمات و تسهیلات مراقبت از کودکان می‌خوانید:

می‌دانیم که حفظ و مراقبت از کودکان فقط به مادر مربوط نمی‌باشد، در واقع به تمامی اعضای خانواده مربوط است و به همین دلیل وجود رابطه خاص مادر و فرزند، غیبت مادران شاغل از خانه و خلاء ناشی از آن برای کودکان و فرزندان نمی‌توان به دور از نظر جامعه بماند و همین علت باعث پیدایش سازمان‌های مکمل از طرف دولت و همچنین بخش خصوصی شده است. از طرفی سوالی مطرح می‌شود که آیا سازمان‌های مکمل می‌توانند جانشین مادر باشند؟

که در پاسخ برخی از پژوهشگران و محققان معتقدند که برای مراقبت و نگهداری از کودکان زمانی که والدین در خارج از خانه هستند، اقدامات بسیاری به عمل آمده است. در اکثر موارد از وجود مادربزرگ یا یکی از خویشاوندان استفاده می‌شود؛ البته این کار برای اکثر خانواده‌ها شامل نمی‌شود. زیرا معمولا مادربزرگ یا افراد دیگر خانواده در نقاط دوردست زندگی می‌کنند و یا در دسترس نمی‌باشند. در دسترس نبودن و پراکندگی خویشاوندان از جمله نتایجی می‌باشد که تمدن صنعتی برای ما به عمل آورده است.

در برخی خانواده‌ها، فرزندان خود را در نبود و غیبت مادر از خانه و در قبال پرداخت مزد به اشخاص دیگر می‌سپارند. همچنین برخی از خانواده‌ها کودکان خود را در مهدکودک‌ها و یا پرورشگاه‌ها می‌گذارند؛ که ممکن است با خطرات خاصی مواجه شوند. با توجه به این که از دید برخی محققان گذاشتن کودک در سازمان‌های خاص (پرورشگاه‌ها و مهدکودک‌ها و…) در زمانی که فرزند باید نزد مادر باشد، باعث بروز نابسامانی‌های روانی خاصی را در آینده و بزرگسالی فراهم می‌آورد. یکی از تحقیقات در انگلستان نشان داده که بهره هوشی فرزندان زنانی که شاغل هستند، بسیار بیشتر از فرزندانی است که مادر آن‌ها غیر شاغل هستند.

سخن پایانی

در این بلاگ به بررسی و معرفی کتاب جایگاه اشتغال زن در عرصه بین الملل و حقوق کارگران و زنان در حوزه‌ی کار و اشتغال پرداختیم. از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این بلاگ همراه ما بودید. شما عزیزان می‌توانید کتاب‌های مورد نظر خود را از همین سایت (افکار مثبت) به راحتی تهیه و دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن