پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب بررسی حقوقی تملک اراضی توسط وزارت راه و ترابری و نیرو نفت

نویسنده کتاب بررسی حقوقی تملک اراضی توسط وزارت راه و ترابری و نیرو نفت؛ محسن خلقتی می‌باشد که در این کتاب به تشخیص نوع اراضی پرداخته و نظرات فقها و حقوقدانان را در خصوص اراضی ملی، موات و دایر بررسی کرده است و مراجع تشخیص این اراضی در خارج از محدوده شهرها مورد بررسی قرار داده می‌شوند. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب بررسی حقوقی تملک اراضی توسط وزارت راه و ترابری و نیرو نفت بردازیم؛ لطفا تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. برای تهیه کتاب از طریق این لینک اقدام فرمایید.

معرفی کتاب بررسی حقوقی تملک اراضی توسط وزارت راه و ترابری و نیرو نفت

به طور کل در قوانین اساسی و عادی، حق مالکیت خصوصی از منزلت و شان بسیار بالایی برخوردار می‌باشد، در قوانین و مقررات گوناگون احترام به این حق مورد تاکید قرار گرفته است. همینطور از سوی دیگر ضمانت اجرایی در این موارد پیش‌بینی شده و ضرورت‌های زندگی اجتماعی، قانون‌گذار را وادار کرده تا واسطه قدرت خود را در راستای حفظ مصالح جمعی و حفظ منافع مردم پیش ببرد. در واقع دولت‌ها بایستی املاک و اراضی مورد نیاز خود را از اراضی و املاک دولتی و ملی تامین کنند تا بتوانند به طرز درست برنامه‌های خود را جهت اجرای طرح‌ها و برنامه‌های عمومی جلو ببرند.

در این کتاب مشاهده می‌شود که کمبود اراضی و املاک در بعضی از موارد تحقق این امر را غیرممکن می‌سازد و همچنین از سوی دیگر اجرای بعضی از طرح‌ها و برنامه‌ها ضرروی می‌باشد و لازم است تا برنامه‌ها برای بهبود خدمات عمومی انجام شود تا امکانات زیادتری در اختیار مردم قرار بگیرد. البته در اکثر موارد اقتصاد دولتی این توان را ندارد تا از اراضی و املاک جهت اجرای طرح‌ها و برنامه‌های خود استفاده کند. به عبارت دیگر هم می‌توان گفت که بودجه‌ای در اختیار دولت نیست و در این موارد لازم است تا از مالکیت خصوصی استفاده گردد.

معرفی کتاب بررسی حقوقی تملک اراضی توسط وزارت راه و ترابری و نیرو نفت

در کتاب بررسی حقوقی تملک اراضی توسط وزارت راه و ترابری و نیرو نفت به این موارد پرداخته شده است که املاک برای این منظور مورد کاربرد می‌باشند که شاید عمومی یا خصوصی باشند، تصرف اراضی و املاک عمومی و یا خصوصی حتما بایستی تابع شرایط قانونی و مستلزم مرحله‌های اجرایی و اداری خاصی صورت بگیرد که تا به الان بررسی‌های مختلفی در رابطه با آن انجام شده است.

از طرفی دیگر گام اول تامین اراضی مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های عمرانی، طرح‌های عمومی و موارد دیگر نیز می‌باشد. البته لازم است بیان شود که در این کتاب به مراحل اجرایی تملک اراضی و همچنین املاک عمومی و خصوصی پرداخته می‌شود و در این حوزه تملک آن‌ها با قوانین و مقررات فعلی کشور تطبیق دارد. برمبنای لایحه قانونی و همینطور نحوه واگذاری و احیا اراضی دستور‌العمل‌ها بایستی بر طبق حکومت جمهوری اسلامی انجام شود که طبق مصوب 58، اصلاحی سال 59 آیین‌نامه می‌باشد.

در قسمتی از معرفی کتاب بررسی حقوقی تملک اراضی توسط وزارت راه و ترابری و نیرو نفت می‌خوانیم:

تعریف اموال، حقوق مالی و تقسیمات آن‌ها: در حیات پیرامون، ما با حقیقتای زیادی نیز روبه‌رو هستیم که بعضی پایگاه‌ مادی داشته و در نگاه اول توجه انسان به آن‌ها جلب شده و در نهایت، باعث پیدایش رابطه‌ای بین آن واقعیت و شیء خارجی با شخص شده است. اما این که کل تمامی این اشیاء خارجی جزء تعریف اموال می‌شود یا خیر؟ جای مطالعه و بررسی دارد. همچنین از طرفی واقعیت‌های دیگری هم وجود دارند که پایگاه مادی نداشته و در اثر پیشرفت اجتماع، جامعه به آن‌ها ارزش و اعتبار فراوان داده است. که به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

تعریف مال: در قانون مدنی و بقیه قانون‌های ایران، تعریفی از مال به عمل نیامده است. به عنوان مثال در بحث تملک اراضی، قانون گذار از عبارات (اراضی)، (ابنیه)، (مستحداث)، (تاسیسات) و همچنین سایر حقوق مربوط به آن نام برد و از مهم‌ترین حقوق ممکن است حق سر قفلی باشد.

یکی از حقوقیت در تشریح واژه مال بیان می‌دارد: (مال لغت تازی نیست کلمه یونانی Melon که Malon اصل آن است. در عربی آن را از فعل مالی (مال،یمیل، میل) شمرده‌اند؛ زیرا مال، طرف خواهش و میل است و به پارسی هم (خواسته) نامیده می‌شود.

سخن پایانی

در این بلاگ به معرفی کتاب بررسی حقوقی تملک اراضی توسط وزارت راه و ترابری و نیرو نفت پرداختیم، از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این بلاگ همراه ما بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن