پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب آیین رسیدگی به خسارت دادرسی با تاکید بر رویه قضایی

معرفی کتاب آیین رسیدگی به خسارت دادرسی با تاکید بر رویه قضایی

نویسنده کتاب آیین رسیدگی به خسارت دادرسی با تاکید بر رویه قضایی؛ فاطمه رمضانی می‌باشند که درمورد رسیدگی به دعاوی در مراجع قضایی می‌باشد که مستلزم صرف هزینه‌های متفاوتی است و همچنین تا حدودی نیز اصل مجانی بودن قضاوت در اسلام را تحت شعاع قرار داده و همچنین  این هزینه‌ها در قالب خسارت دادرسی قابل بحث است. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب آیین رسیدگی به خسارت دادرسی با تاکید بر رویه قضایی بپردازیم؛ لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما باشید. برای تهیه این کتاب از طریق این لینک اقدام کنید.

معرفی کتاب آیین رسیدگی به خسارت دادرسی با تاکید بر رویه قضایی

همانطور که می‌دانید خسارت دادرسی یکی از مصادیق مسئولیت مدنی به حساب می‌آید که در حوزه مسئولیت غیر قراردادی بایستی بررسی شود. در حقیقت از آنجایی که این خسارت از توابع دادرسی محسوب می‌شود، موادی در قوانین مخصوص به آن نیز اختصاص داده شده است. در ماده 515 ق. آ. د. م. آمده است که خواهان حق دارد خسارات ناشی از دادرسی مانند هزینه‌های دادرسی و حق‌الوکاله وکیل و همینطور هزینه‎‌هایی که برای اثبات دعوا یا دفاع لازم است را ضمن تقدیم دادخواست اصلی یا اثنای دادرسی یا به صورت مستقل از خوانده مطالبه نماید و همینطور این حق هم برای خوانده وجود دارد که در صورت غیر محق بودن خواهان، خسارات را مطالبه کند. تصویب ماده 515 ق. آ. د. م. مسبوق به سوابقی می‌باشد که در کتاب آیین رسیدگی به خسارات دادرسی با تاکید بر رویه قضایی با کاوش در مواضع تدریجی قانون گذار و رویه قضایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معرفی کتاب آیین رسیدگی به خسارت دادرسی با تاکید بر رویه قضایی

بهتر است بدانید که در بررسی رویه قضایی از آرای وحدت رویه و اصراری هیئت عمومی و آرای محاکم مانند عالی و تالی، نظریات مشورتی اداره کل امور و همچنین تدوین قوانین قوه قضاییه و در پایان نظریات قضاوت به عنوان ارکان سازنده رویه قضایی کشور مورد گفت‌و‌گو و بحث نیز قرار می‌گیرد. بنابراین مطالبه خسارات دادرسی در دادگاهی مطرح می‌شود که دادخواست اصلی مطرح شده است. البته از سوی دیگر اگر بعد از صدور حکم به طور مستقل مطرح گردد و قطعی باشد، لازم بوده تا در دادگاه محل اقامت خوانده و بررسی شود.

البته با این تفاسیر به نظر می‌رسد که حتی پس از صدور حکم قطعی هم بتوان دادخواست مطالبه خسارات دادرسی را در دادگاهی که دادخواست دعوای اصلی مطرح شده است را مطرح کرد، چناچه دادگاه رسیدگی کننده به دعوای اصلی از کم و کیف دعوا اطلاع بیشتری دارد و در این مورد نیز می‌تواند رای بهتر و عادلانه‌تری صادر کند. با بررسی محکام در کتاب آیین رسیدگی به خسارات دادرسی با تاکید بر رویه قضایی، متوجه می‌شویم که از دعاوی مهمی که قابل مطرح است دعاوی مربوط به خسارات ناشی از دادرسی است.

از نظر اکثر فقها و حقوق‌دان‌ها مبنای خسارات دادرسی بر قاعده تسبیب بنا شده است. همچنین از سمت دیگر این خسارات با تقاضای خواهان قابل مطالبه می‌شود و شرایط مطالبه خسارات دادرسی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرید. در نتیجه کتاب به صورت مفصل به این خسارات پرداخته می‌شود و رویه قضایی، آرای دادگاه‌ها و همچنین نظریات مشورتی که در این مورد صادر شده است، مورد بحث نیز قرار می‌گیرد.

مطالعه این کتاب برای چه افرادی مناسب می‌باشد؟

به طور کل افرادی که به مسائل حقوقی علاقه‌مند هستند و یا قصد دارند در این زمینه تحقیق کنند و اطلاعات بیشتری را به دست بیاورند، مطالعه این کتاب را پیشنهاد می‌کنیم.

در قسمتی از معرفی کتاب آیین رسیدگی به خسارت دادرسی با تاکید بر رویه قضایی می‌خوانیم:

تامین خواسته ابزار مناسبی برای حفظ حقوق خواهان و نیز سریع‌تر به خواسته نهایی و یا حداقل حصول اطمینان به وصول خواسته است. منتهی چون هنوز رسیدگی کاملی به دعوا صورت نگرفته است و استحقاق خواهان به طور قطع مسلم نیست؛ اولا مال توقیف شده تا هنگام قطعیت حکم به خواهان داده نمی‌شود و ثانیا اموال خوانده احراز شرایطی لازم است.

سخن پایانی

در این بلاگ به معرفی کتاب آیین رسیدگی به خسارت دادرسی با تاکید بر رویه قضایی پرداختیم. از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این بلاگ همراه ما بودید. برای مطالعه کتاب‌های بیشتر میتوانید از طریق همین سایت اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن