پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

بهترین نویسندگان ایرانی را می‌شناسی؟

اگر به دنبال مطالعه بیوگرافی کوتاه اما کاملی از بهترین نویسندگان ایرانی هستید، این مقاله کاملا مناسب شماست؛ چراکه در ادامه به معرفی چند تن از مشهورترین نویسندگان ایرانی و آثار بزرگشان می‌پردازیم.

بهترین نویسندگان ایرانی

محمدعلی جمالزاده

سید محمدعلی موسوی جمالزاده در سال ۱۲۷۰ در شهر اصفهان به‌دنیا آمد و در سال ۱۳۷۶ در شهر ژنو درگذشت. او به‌عنوان بنیانگذار و پدر داستان کوتاه فارسی و پدر داستان‌نویسی ایران شناخته می‌شود. او فرزند سید جمال‌الدین واعظ اصفهانی و از علمای آزادی‌خواه مشروطه بود.

مجموعه داستان او با نام” یکی بود، یکی نبود” نتیجه تلاش‌هایی است که در دوره قاجار و عصر مشروطه برای ساده‌سازی نثر فارسی، روایت زبان و فرهنگ عمومی در ادبیات و گشودن درهای ادبی به مسائل اجتماعی و سیاسی شکل گرفت. این مجموعه داستان با پشتوانه‌ای قوی و آگاهی بسیار بالای او در سبک و سیاق قصه‌های جدید غربی و فرهنگ و زبان عامیانه مردم ایران نوشته شده‌است. درواقع این مجموعه داستان به‌علت مقدمه‌ای که نویسنده درابتدای آن نوشته‌است، اهمیت بسیاری پیدا نمود؛ چراکه در این مقدمه جمالزاده بحثی درباره ضرورت تغییر بنیادی در نثر ادبی فارسی، سوق دادن ادبای ایرانی به نوشتن رمان و داستان کوتاه، نیاز به بروز سخن و حذف کهنگی از ادبیات فارسی تاکید بسیاری می‌نماید. علاوه‌بر”یکی بود، یکی نبود” دیگر آثار مشهور جمالزاده شامل کتاب‌های “دارالمجانین”،”صحرای محشر”،”آسمان و ریسمان”،”سر و ته یک کرباس”، “قصه‌ی ما به سر رسید” و”قصه‌های کوتاه برای بچه‌های ریش‌دار” هستند.

بهترین نویسندگان ایرانی

صادق هدایت

جمالزاده گشاینده راه نو در نثر فارسی بود اما خود او با احتیاط قدم برمی‌داشت و آن‌قدرها هم نتوانست در نوآوری پیش رود؛ چراکه حتی با اشارات او بنیان‌های ادبیات فارسی به‌طورکامل زیر و رو نشد و در حقیقت این صادق هدایت بود که کمی بعد از او چنین کاری را با ادبیات فارسی نمود و توانست چشم‌اندازی را که جمالزاده گشوده بود را گسترش دهد و به آن عمق ببخشد.

صادق هدایت متولد 1281 در شهر تهران است که توانست تا سال 1330 در شهر پاریس زندگی کند. او معروف‌ترین نویسنده ایرانی در جهان است و دلیل اصلی شهرت جهانی او نیز رمان” بوف کور” می‌باشد؛ کتابی که هم یکی از مهم‌ترین آثار داستانی ایرانی‌ست و هم تحسین بسیاری از بزرگ‌ترین شاعران و نویسندگان جهان مانند اوکتاویو پاز و آندره برتون و آلبرتو موراویا را برانگیخته است.

صادق هدایت هم در زمینه داستان واقع‌گرایانه و هم در زمینه داستان مدرن آثار ارزشمندی از خود به جای گذاشت. او در آثارش نشان می‌دهد که انسان همواره با پیچیدگی‌ها، تنهایی‌ها، هراس‌ها، کابوس‌ها و ناکامی‌هایش روبه‌رو است و از فقر، جهل و عقب‌ماندگی نیز بسیار نوشته‌است. از مهم‌ترین آثار او  به جز”بوف کور” می‌توان به مجموعه داستان‌های”سگ ولگرد”، “سه قطره خون” و” سایه و روشن” اشاره کرد.

بزرگ علوی

بزرگ علوی یکی از پیشگامان داستان‌نویسی نوین ایران است که در سال 1283 در تهران به دنیا آمد و در سال 1375 در آلمان درگذشت. او همراه با صادق هدایت و گروهی از ادبای نوآور ایرانی نقش بسیار مهمی در مدرنیته ‌شدن ادبیات فارسی داشت. بزرگ علوی علاوه بر نویسنده عضو گروه سوسیالیستی “پنجاه و سه نفر” و بنیانگذار حزب توده در ایران بود.

او در داستان‌های خود از شیوه قصه‌گویی قهاری استفاده می‌نمود و رمان “چشمهایش” اوج هنر قصه‌نویسی او بود. این رمان که همزمان عاشقانه و سیاسی بود با روایتی جذاب و مبتنی بر تعلیق و معما به‌عنوان معروف‌ترین و پرفروش‌ترین اثر بزرگ علوی شناخته می‌شود. علاوه بر این بزرگ علوی در بعضی دیگر از آثار خود نیز از شیوه داستان‌های معمایی استفاده می‌نمود که البته “چشمهایش” موفق‌ترین آثار او در این سبک است.

بهترین نویسندگان ایرانی

سیمین دانشور

سیمین دانشور یکی از برجسته‌ترین نویسندگان زن در ایران است. او در شهر شیراز و در سال ۱۳۰۰ به دنیا آمد و در سال ۱۳۹۰ درگذشت. دانشور در محیطی فرهنگی بزرگ شد؛ چراکه پدرش کتابخانه‌ای را اداره می‌کرد و بدین ترتیب او توانست با کتابفروشان مهم شیراز آشنا شود که همین امر سبب شد تا او با کتاب و ادبیات ایران و جهان آشنایی بسیاری یابد.

نخستین مجموعه داستان او با عنوان “آتش خاموش” به تشویق مرتضی کیوان منتشر شد. در دوران تحصیل در دانشگاه استنفورد او آموزه‌های قصه‌نویسی خود را در زمینه زیبایی‌شناسی به کمک کلاس‌های نویسندگی خلاق والاس استگنر، نویسنده آمریکایی، تکمیل نمود. رمان “سووشون” به‌عنوان مهم‌ترین اثر داستانی او شناخته می‌شود. این رمان به‌صورت واقع‌گرایانه و تراژیک درباره شهر شیراز در دوران اشغال ایران توسط متفقین حکایت می‌کند. شخصیت زری که از زاویه دید سوم‌شخص محدود و با تمرکز بر ذهن و دیدگاه او روایت می‌شود، یکی از شخصیت‌های فراموش‌نشدنی رمان‌های فارسی است.”جزیرة سرگردانی” و “ساربان سرگردان” نیز از رمان‌های دیگر سیمین دانشور است که بسیار پرفروش و محبوب بوده‌اند. همچنین مجموعه داستان‌های “شهری چون بهشت” و “از پرنده‌های مهاجر بپرس” نیز اثرهای معروف دیگر اوست.

بهترین نویسندگان ایرانی

جمع بندی:

تا اینجا توانستیم 4 مورد از بهترین نویسندگان ایرانی را به شما معرفی کنیم؛ اگرچه نویسندگان بزرگ دیگری نیز وجود دارند که آثار بسیار محبوبی از آن‌ها حتی در سطح بین المللی چاپ و منتشر شده‌است. بنابراین اگر علاقه‌مند به مطالعه آثار این بزرگان هستید می‌توانید تنها با جست‌وجو نام کتاب‌هایشان در سایت و یا اپلیکیشن افکار مثبت به‌راحتی آن‌ها را تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن