پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

اپلیکیشن کتاب صوتی چیست و چه مزایایی دارد؟

اپلیکیشن کتاب صوتی

فایل صوتی که حاوی متن یک کتاب، مقاله و غیره باشد را کتاب صوتی می‌نامند. این محتوای صوتی در ابتدا برای آموزش نابینایان ساخته شد اما باگذشت زمان با ظهور اپلیکیشن کتاب صوتی به ابزاری برای آسان‌تر کردن مطالعه کتاب‌ها و آموزش عموم مردم تبدیل شد؛ چراکه استفاده از کتاب‌های صوتی در محیط‌های آموزشی مزایای بسیاری ازجمله بهبود یادگیری و آسان‌تر شدن حفظ محتوا داشتند. برای ضبط اکثر کتاب‌های صوتی از سبک نمایشنامه‌خوانی استفاده می‌شود. به زبان ساده‌تر، راویان کتاب صوتی محتوا را به‌ صورت داستان روایت می‌کنند و درعین‌حال از لحن‌های مختلف برای نمایش دادن شخصیت‌های مختلف کتاب استفاده می‌نمایند. پس ازآنجایی‌که دیگر نیازی به گوش دادن به صدای یکنواخت و خسته‌کننده وجود ندارد، مخاطبان این قالب کتاب‌ها را بیشتر ترجیح می‌دهند و اغلب آن را تا انتها گوش می‌دهند.

کتاب صوتی چگونه به‌وجود آمد؟

اپلیکیشن کتاب صوتی

پروژه کتاب صوتی در سال 1931 توسط کنگره آمریکا تصویب شد و تولید انبوه این محتوای صوتی از سال بعد آن آغاز شد. همانطور که بالاتر نیز اشاره شد، کتاب صوتی با هدف تسهیل زندگی سالمندان و نابینایان طراحی و تولید شد اما باگذشت زمان، کاربردهای بیشتری پیدا کرد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

  • مناسب برای افراد مسن و نابینا

برای این دسته از افراد، اپلیکیشن کتاب صوتی می‌تواند بسیار آموزنده برای افزایش سطح مطالعات و سرگرم‌کننده باشد. پس افراد نابینا می‌توانند با گوش دادن به کتاب‌های صوتی دانش و معلومات خود را حتی برای بهتر شدن کیفیت زندگی‌شان افزایش دهند و همچنین افراد مسن نیز می‌توانند از طریق کتاب صوتی به‌راحتی به محتوای کتاب‌ها، مجلات و مقالات مورد علاقه‌شان دسترسی داشته ‌باشند.

  • مناسب برای کودکان

بچه‌ها عاشق شنیدن داستان‌ها هستند و آن را نوعی سرگرمی می‌پندارند؛ بنابراین می‌توان مطالب آموزنده بسیاری را در قالب داستان برای کودکان خواند که به لطف وجود اپلیکیشن‌های کتاب صوتی، این کار برای خانواده‌ها بسیار سهولت یافته است. حتی شما می‌توانید متن کتاب را در حین پخش اپلیکیشن کتاب صوتی آن، به فرزند خود نشان دهید تا از این طریق مهارت خواندن و دایره لغات فرزندتان بهبود یابد و علاوه بر این مهارت‌های ارتباطی فرزندتان نیز تقویت شود.

  • گزینه‌ای مناسب برای دوستداران کتاب

برای دوستداران کتاب، کتاب صوتی می‌تواند یک همراه همیشگی باشد؛ چراکه تنها با نصب اپلیکیشن‌های کتاب صوتی می‌توانند صدها کتاب را در گوشی خود داشته ‌باشند تا از گوش دادن به آن‌ها حین انجام فعالیت‌های روزمره مانند پیاده‌روی، رانندگی، آشپزی و غیره لذت ببرند.

اپلیکیشن کتاب صوتی
اپلیکیشن کتاب صوتی

ضمناً خواندن کتاب با صدای بلند توسط دیگری شما را مجبور می‌کند بیشتر روی نکات ظریف تمرکز کنید. درواقع، شما پس از شنیدن یک داستان می‌توانید کل ماجرا را به یاد بیاورید اما هنگامی‌که کتابی را می‌خوانید، ممکن است آنچه را که قبلاً آموخته‌اید فراموش کنید یا درک ارتباط و چگونگی ایده‌ها به یکدیگر از نظر منطقی برایتان دشوار باشد. بنابراین گوش دادن به اپلیکیشن کتاب صوتی، مزیت بیشتری نسبت به روخوانی آن دارد.

  • گزینه‌ای مناسب برای دوستداران محیط‌زیست

کتاب‌های صوتی بسیار سازگار با محیط‌زیست هستند! شاید شنیده باشید که سالانه تعداد زیادی درخت برای تولید کاغذ قطع می‌شوند. افزایش استفاده عموم از اپلیکیشن کتاب صوتی به‌جای نسخه کاغذی آن یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش این آمار و نجات درختان است. پس بیایید با نصب اپلیکیشن‌های کتاب صوتی در گوشی یا کامپیوتر خود، از قطع درختان و در نتیجه از تخریب اکوسیستم جلوگیری کنیم.

  • افزایش درآمد ناشران

وقتی داستانی توسط یک یا چند راوی خوانده می‌شود، انگار که شخصیت‌ها و وقایع موجود در کتاب جان می‌گیرند و اغلب مردم نیز هنگام گوش دادن به یک داستان بهتر از روخوانی کردن آن ارتباط برقرار می‌کنند؛ زیرا مطالعه کردن می‌تواند سبب خستگی چشم و کاهش تمرکز شود. بنابراین یکی از راه‌های فروش بیشتر کتاب‌ها، تبدیل آن‌ها به فایل‌های صوتی است. این استراتژی برای کتاب‌هایی که سال‌هاست منتشر شده‌اند اما باگذشت زمان به کاهش فروش برخوردند نیز جواب می‌دهد. همچنین با انتشار کتاب صوتی، مخاطبان بیشتری به سمت شما روی می‌آورند؛ چراکه افراد بسیاری در جامعه وجود دارند که همچنان به کتاب و کتاب‌خوانی علاقه دارند اما به سبب داشتن مشغله‌های زیاد در طول روز و نداشتن زمان کافی، نمی‌توانند کتاب‌های چاپی را در دست بگیرند و آن را مطالعه کنند. پس بهترین گزینه برای آن‌ها نسخه صوتی کتاب‌ها می‌باشد.

کلام آخر

تا اینجا توانستیم بطور کامل به تعریف و تاریخچه و مزایای استفاده از اپلیکیشن کتاب صوتی بپردازیم اما اگر نیاز دارید به لیستی جامع از بهترین اپلیکیشن‌های کتاب‌های صوتی و دیجیتالی مراجعه کنید تا گزینه مناسب خود را برای نصب اپلیکیشن کتاب صوتی انتخاب کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا به فهرست مقالات سایت ما بروید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن