پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب قاعده تحذیر و نقش آن در سقوط مسئولیت مدنی

نویسنده کتاب قاعده تحذیر و نقش آن در سقوط مسئولیت مدنی، نیلوفر حسین قربان می‌باشد که او در این کتاب به تحلیل و بررسی مفهوم و مبانی قاعده تحذیر و مسئولیت مدنی و شرایط سلبی و ایجابی قاعده‌ی تحذیر و همچنین چگونگی تاثیر قاعده در سقوط مسئولیت مدنی، پرداخته است. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب قاعده تحذیر و نقش آن در سقوط مسئولیت مدنی بپردازیم؛ لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما باشید.

معرفی کتاب قاعده تحذیر و نقش آن در سقوط مسئولیت مدنی

همان‌طور که می‌دانید مسئولیت مدنی هنگامی به وجود می‌آید که کسی بدون مجوز قانونی به حق دیگران آسیب بزند و در اثر آن ضرر و زیانی به او وارد آورد فرقی بین جرم یا شبه جرم بودن عمل سبب خسارت نیست. مسئولیت مدنی در مفهوم اصطلاحی عبارت است از تعهد فرد به جبران خساراتی که در نتیجه عمل یا ترک فعل منسوب و مربوط به وی به دیگری وارد می‌شود.

در تحلیل و بررسی تعامل قاعده تحذیر با مسئولیت کیفری و مدنی در صورتی که شرایط هشدار به واسطه هشدار دهنده رعایت شود و هشدار گیرنده به هشدار توجهی نکند و بعد از انجام عمل هشدار دهنده، خسارات مادی یا معنوی بر خود یا مالش وارد شود با نگرش به مفاد روایت مورد اشاره نه تنها مسئولیت کیفری ساقط می‌شود بلکه مسئولیت مدنی نیز وجود ندارد. این قاعده با کارکرد بسیار حساس و پیشگیرانه آن قلمروی بسیار گسترده و مصداق‌های غیر قابل احصاء دارد.

در کتاب قاعده تحذیر و نقش آن در سقوط مسئولیت مدنی به موارد زیر پرداخته شده است:

در خصوص معرفی کتاب قاعده تحذیر و نقش آن در سقوط مسئولیت مدنی بایستی بدانید که واژه مسئولیت در حقوق روم و حقوق فرانسه قدیم وجود نداشته است واژه یاد شده فقط از اواخر قرن هجدهم در زبان‌های اروپایی گسترش و توسعه یافته و در قرن نوزدهم از اخلاق به حقوق راه پیدا کرده است با وجود این، اساس و ریشه‌های آن، پیشینه بسیار کهن در قلمرو حقوق و اخلاق دارد، از اواخر قرن سیزدهم میلادی، در شرایطی که حقوق تابع مذهب و اخلاق بوده اصطلاح (مسئول) به معنی کسی که در برابر خداوند نسبت به زندگی و اعمالش پاسخگو است در اخلاق مذهبی توسعه پیدا کرد. بعدها در جریان غیر مذهبی شدن اخلاق وارد اخلاق عرفی گردید و به معنی پاسخگو بودن شخص در برابر وجدانش، که در بردارنده‌ی قانون اخلاقی مطابق با طبیعت و عقل است تثبیت شد. سرانجام به معنی شخصی که در مقابل دادگاه نسبت به نتایج اعمال رفتار و تقصیرش پاسخگو است، به حقوق راه پیدا کرد.

همچنین در فقه اسلام هم، لفظ ضمان در همین معنا به کار می‌رود و مفهوم آن هر نوع مسئولیت اعم از مالی، کیفری، اخلاقی، فردی و اشتراکی و… می‌باشد. با نگرش به مفاهیم فوق مسئولیت احتمال دارد متوجه اشخاص حقیقی و یا حقوقی گردد و علاوه بر این که انسان‌ها مسئول قلمداد می‌شوند، اشخاص حقوقی، که دارای شخصیت اعتباری و غیر واقعی هستند، هم بایستی در قبال اعمالی که به نام آنان انجام می‌شود پاسخ‌گو باشند. بایستی توجه داشت که آثار ایجاد مسئولیت بسته به نوع مسئولیت متفاوت است. در بعضی موارد شخصی که مسئول شناخته می‌شود تنها عدم تکرار عمل یا اصلاح آن مکلف است (مانند این که شخصی عمل خلاف اخلاق مرتکب شود که در حد جرم قانونی نباشد). در قسمتی از موارد شخص مسئول جبران خسارت مادی یا معنوی می‌باشد که به دیگران وارد کرده است (مانند این که شخصی مال دیگری را تلف کرده و یا موجب هتک حیثیت دیگری شده باشد). در موارد دیگر هم شخص مسئول، ملزم به انجام تعهد خویش می‌گردد (مانند الزام فروشنده به تسلیم مبیع)، همچنین احتمال دارد فردی که مسئول شناخته می‌شود به تحمل کیفر و مجازات محکوم شود و این در شرایطی است که شخص مرتکب عمل مجرمانه شده باشد.

سخن پایانی

در این بلاگ به معرفی کتاب قاعده تحذیر و نقش آن در سقوط مسئولیت مدنی پرداختیم و به تحلیل و بررسی مفهوم و مبانی قاعده تحذیر و مسئولیت مدنی و شرایط سلبی و ایجابی قاعده‌ی تحذیر اشاره نمودیم. از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این بلاگ همراه ما بودید؛ همچنین شما عزیزان می‌توانید کتاب‌های جدید و مورد نظر خود را از طریق همین سایت (افکار مثبت) به راحتی تهیه و دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن