پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

نقد کتاب شهریار

نقد کتاب شهریار

نویسنده‌ی کتاب شهریار، نیکولو ماکیاولی می‌باشد. او نویسنده و سیاست‌مدار ایتالیایی، بی‌شک پرخواننده‌ترین و همچنین بدنام‌ترین اثر سیاسی زمان‌ها است. این اثر به ستایش قدرت و طرفداری رذایل اخلاقی حاکمان بسیار شهرت دارد و از آثار مشهور در زمینه فرهنگ سیاسی در جهان به شمار می‌رود. برای اطلاع بیشتر از نقد کتاب شهریار، تا انتهای این بلاگ با ما همراه شوید.

درباره‌ی نویسنده

نیکولا ماکیاولی، شهریار (The Prince) را در شرایط سخت زندگی خود نوشت و بعد از نوشتن کتاب، آن را به لورنسو مدیچی داد؛ به امید این‌ که شغلی به دست آورد. این کتاب در سال ۱۵۵۹ در فهرست کتاب‎های ممنوعه پاپ گنجانده و نویسنده آن ماکیاولی شیطان گذاشته شد. در نقد کتاب شهریار در سال ۱۵۱۳ میلادی نوشته شد ولی تا سال ۱۵۳۲ به چاپ نرسید و موضوع بحث منتشر نشدن، تفسیرهای متنوع بود.

نیکولو دی برناردو د ماکیاولی (Niccolo Machiavelli)، فیلسوف سیاسی، شاعر، آهنگساز و نمایشنامه ‌نویس مشهور ایتالیایی در 3 مه 1469 در فلورانس ایتالیا متولد شد و در 21 ژوئن 1527 درگذشت. ماکیاولی زندگی خود را صرف سیاست و میهن پرستی کرد. با این شرایط برخی او را به اتهام حمایت از حکومت اقتدارگرا و ستمگر همواره مورد حمله قرار داده‌اند. دلیل آن نوشتن کتابی به نام شهریار است که وی برای خانواده مدیچی حاکمان فلورانس نوشته‌ است. از نوشته‌های سیاسی او بایستی به دو اثر وی که دریچه‌ تازه‌ای رو به جهان سیاست باز کرد، اشاره نمود. گفتارها درباره‌ی موضوع مملکت‌هایی است که به روش جمهوری اداره می‌شوند و شهریار درمورد حکومت‌هایی است که به شکل پادشاهی اداره شده‌اند.

نقد کتاب شهریار

شهریار پس از مرگ نویسنده آن انتشار یافت. این کتاب در اندک زمان به بیشتر زبان‌ها ترجمه شد و در سرتاسر اروپا انتشار یافت و شهرت زیادی به دست آورد. به‌ خصوص در نیمه قرن شانزدهم و نیمه نخست قرن هفدهم، مورد هدف اتهامات و ناسزاهای بسیار سخت قرار گرفت. این اثر چکیده نظریه‌ای بوده که به نام (ماکیاولیسم) خوانده شده است، به همین سبب خشم همه مخالفان این نظریه را به خود برانگیخت.

در تمام طول تاریخ برخی از کتاب‌ها، جهان را تغییر دادند و شیوه نگاه ما به خودمان و دیگران را مختل کردند. آن‌ها به مبحث‌ها، اختلافات عقاید، جنگ‌ها و انقلاب‌ها الهام داده‌اند. همچنین آن‌ها زندگی‌های بسیاری را ساخته‌اند و یا تباه کرده‌اند و اکنون نشر روزگار نو برای شما کارهای متفکران بزرگ، پیشگامان، اصلاح طلبان و طالع بینان را فراهم آورده است. ایده‌هایی که مدنیت را تکان داد و به ما کمک نمود تا آن چه که در حال حاضر هستیم باشیم.

در بخشی از نقد کتاب شهریار به موارد زیر پرداخته شده است:

در قسمتی از نقد کتاب شهریار آمده است که اکنون جای شگفتی است که از حکومتی بگویم که پادشاه و سرزمین هر دو جدید می‌باشند، این بهترین مثال شهریاری است، انسان‌ها همیشه مسیری را انتخاب می‌کنند که دیگران هموار ساخته‌اند یا از دیگران تقلید می‌نمایند. آن‌ها حتی قادر نیستند پای خود را درست جای پای دیگران بگذارند و تقلید کنند. این مردم به تقلید از رفتار اشخاص برجسته خو گرفته‌اند. حتی شاید نتوانند اعمال بزرگان را به خوبی آن‌ها تقلید کنند؛ ولی در بزرگی و عظمت با آنان مقایسه می‌شوند. شهریاران بایستی مانند کمانداری باشند که با مهارت هدفی در دور دست را نشانه می‌گیرند و هدفی دورتر از نشانه‌های مردان بزرگ را بر می‌گزینند. تیر را به دور دست پرتاب می‌کنند تا به نشانه‌ای برسد.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد در نقد کتاب شهریار از پس زندگی پر فراز و نشیب نیکولا ماکیاولی (Niccolo Machiavelli) نوشته شده و پس از مرگش منتشر شده است. بسیار جای بحث دارد و از قرن نوزده به بعد به یکی از متن‌های کلاسیک فلسفه سیاسی معروف شد و نام او در جهان پیچید. برای مطالعه‌ی کتاب شهریار می‌توانید از طریق همین صفحه اقدام نمایید و کتاب را به راحتی دانلود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن