پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب تعهدات منع تبعیض در موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت

معرفی کتاب تعهدات منع تبعیض در موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت

تحقق اصل منع تبعیض به دو تعهد رفتار ملت کامله‌الوداد و رفتار ملی وابسته است. اگرچه اصل منع تبعیض از اصول بنیادین سازمان جهانی تجارت محسوب می‌شود، اما این اصل انعطاف داشته و استثنائات متعددی دارد. نکته حائز اهمیت این است که برخی از این استثنائات متضمن مقررات منع تبعیض دیگری به حساب می‌آیند. لذا کتاب تعهدات منع تبعیض در موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت، ضمن تبیین تعهدات ناشی از اصل منع تبعیض در موافقتنامه گات 1994، به بررسی استثنائات این اصل و تعهدات منع تبعیض ذیل این استثنائات در حیطه موافقتنامه مزبور می‌پردازد. در ادامه برای معرفی کتاب تعهدات منع تبعیض در موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت با ما همراه باشید.

معرفی کتاب تعهدات منع تبعیض در موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت

کتاب تعهدات منع تبعیض در موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت اثر خلیل شیخ محمدی بوده که در آن اصول تعهدات منع تبعیض در حقوق تجارت بین‌الملل، تعهدات منع تبعیض در موافقتنامه گات 1994 و همچنین استثنائات منع تبعیض در موافقتنامه 1994 را بررسی می‌کند. هدف از معرفی کتاب تعهدات منع تبعیض در موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت آشنایی شما از موضوعات ذکر شده و اهمیت آن‌ها است.

تجارت از مزیت اقتصادی ذاتی برخوردار است که عامل مهمی برای توسعه اقتصادی جهانی محسوب می‌شود. به عبارت دیگر یعنی تجارت آزاد تحت نظام حقوقی سازمان جهانی تجارت بالقوه هدف نبوده، بلکه ابزاری جهت رسیدن به توسعه اقتصادی است. در مجموع می‌توان گفت ترقی کلی تولید کالاها، افزایش درآمد حقیقی هر شخص، اشتغال‌یابی و همچنین افزایش برابری در سطح زندگی افراد در سطح جهان مد نظر قرار می‌گیرد. این نظام کاملاً براساس و مرتبط با اهداف اقتصادی سازمان ملل متحد می‌باشد. بخش نهم منشور سازمان ملل متحد مربوط به کسب همکاری اقتصادی بین‌المللی برای پیشرفت سطح زندگی مردم، فرصت‌های اشتغال و همچنین شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم است. تمامی دولت‌های عضو سازمان ملل متحد به فراگرفتن اقدامات جمعی و فردی برای دستیابی به اهداف اقتصادی متعهد شده‌اند.

اساس این روابط تجاری استفاده از سیاست چند جانبه در مقابل سیاست یک جانبه، اجماع در مقابل رضایت فردی و همچنین همبستگی در مقابل ملی‌گرایی می‌باشد. نظام حقوقی سازمان جهانی تجارت از مجموعه موافقتنامه‌هایی تشکیل شده که پوشش‌دهنده طیف گسترده‌ای از موضوعات اقتصادی است. درک و تشریح این موافقتنامه‌ها باید با اهداف اعلام شده در موافقتنامه تاسیس سازمان جهانی تجارت 1994 سازگاری داشته باشد.

اصول بنیادی سازمان جهانی برای تجارت جهانی عادلانه

در بخش معرفی کتاب تعهدات منع تبعیض در موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت به طور مختصر با سازمان جهانی تجارت آشنا شدید، اکنون به بررسی اصول بنیادی این سازمان خواهیم پرداخت. اهداف این نظام این امکان را پیش روی ما می‌گذارد که به موفقیت جهانی در سطح بین‌المللی بیاندیشیم و در سطح ملی عمل کنیم. راه و رسم این نظام در واقع تجارتی عادلانه شامل دسترسی به فرصت‌های رقابتی کامل و برابر برای همه کشورهای شرکت کننده در تجارت می‌باشد. همچنین این سیستم بر مبنای همکاری بین‌المللی است؛ زیرا اعضای سازمان از نظر توسعه اقتصادی نابرابر هستند و رقابت عادلانه بین آن‌ها در شرایط یکسان امکان‌پذیر نیست.

ساختار حقوقی سازمان جهانی تجارت مبتنی بر چند اصل با قائده حقوقی است که از جمله آن‌ها می‌توان عدم تبعیض، آزادسازی تجاری، تجارت عادلانه، شفافیت و همچنین رفتار به‌خصوص و متفاوت با کشورهای در حال توسعه و رفتار متقابل را نام برد. این اصول و قوائد دارای ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر هستند؛ به عنوان مثال می‌توان به این موضوع اشاره کرد که تجارت عادلانه باعث استثناء‌پذیری اصل منع تبعیض و جواز رفتار ویژه و متفاوت با کشورهای در حال توسعه شده و یا اصل منع تبعیض گسترش آزادسازی تجارت میان کشورهای عضو را تسریع می‌بخشد.

کلام آخر

در این مطلب به معرفی کتاب تعهدات منع تبعیض در موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت پرداختیم و نگاهی کوتاه بر این موضوع داشتیم. در واقع این کتاب، پژوهشی بوده که جهت بررسی انواع تعهدات منع تبعیض و موضوعاتی از این قبیل نوشته شده که اطلاعات شما را در این زمینه افزایش می‌دهد و سبب آگاهی شما در این حوزه می‌شود. لذا شما عزیزان در صورت تمایل می‌توانید این کتاب را از طریق وب‌سایت افکار مثبت تهیه نمایید و به مطالعه آن بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن