پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب جایگاه حاکمیت قانون در اسناد بین ‌المللی سازمان ملل متحد

معرفی کتاب جایگاه حاکمیت قانون در اسناد بین ‌المللی سازمان ملل متحد

آرزوی دیرین جوامع بشری را می‌توان تحقق حاکمیت قانون در کنار مفاهیم دموکراسی، آزادی، برابری، مشروعیت و حقوق بشر دانست. در حال حاضر جامعه جهانی گرفتار چالش‌های بزرگی مانند فقر، فساد، جنگ و فرار از قانون می‌باشد. یکی از پاسخ‌های صحیح و مشترک به چالش‌های بزرگ جهانی، استقرار حاکمیت قانون در سطح داخلی و بین‌المللی است. سازمان ملل متحد علی‌الخصوص ارکان اصلی آن با برگزاری نشست سالیانه و ایجاد قطعنامه‌ها و اعلامیه‌ها در خصوص چالش‌های بزرگ جهانی با حضور اکثر کشورهای جهان و همچنین متعهد نمودن آن‌ها به اجرای آن، نقش به‌سزایی در ایجاد هنجارهای حقوق بین‌المللی دارد. در ادامه برای معرفی کتاب جایگاه حاکمیت قانون در اسناد بین ‌المللی سازمان ملل متحد و کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه با ما همراه باشید.

معرفی کتاب جایگاه حاکمیت قانون در اسناد بین ‌المللی سازمان ملل متحد

کتاب جایگاه حاکمیت قانون در اسناد بین‌المللی سازمان ملل متحد توسط مرجان کوه دره تالیف شده و یکی از مهم‌ترین مفاهیم سیاسی و حقوقی مورد توجه اندیشمندان و حقوق‌دانان در سال‌های اخیر مورد بررسی قرار می‌دهد. معرفی کتاب جایگاه حاکمیت قانون در اسناد بین ‌المللی سازمان ملل متحد به شما در درک بهتر اهمیت این موضوع کمک می‌کند.

از دیرباز تا کنون یکی از بزرگ‌ترین آرمان‌های بشریت، کسب حاکمیت قانون و عدالت می‌باشد. این امر یعنی رسیدن به جامعه‌ای که در آن عدالت و انصاف، حکم‌فرما بوده و نظامی برقرار باشد که بتواند نیازهای مادی و معنوی انسان‌ها را پاسخ دهد. حاکمیت قانون یکی از مهم‌ترین ارکان حکمرانی خوب می‌باشد، به طوری که به یکی از معیارهای ارزیابی نظام‌های حقوقی و سیاسی تبدیل شده است. همه نظام‌های سیاسی و حقوقی در حوزه برخورداری از اوصاف حاکمیت قانون در مقام ارزیابی و پاسخگویی قرار می‌گیرند.

حکومت قانون در یک جامعه نظم را بین شهروندان و دستگاه‌های دولتی بر مبنای قانون وضع می‌کند و از طرف دیگر، از حکم راندن و قدرت‌طلبی دولت و دولت‌مردان جلوگیری می‌نماید و در نهایت آن را محدود می‌کند. هدف از حاکمیت قانون، حکومت قانون و تصویب مقام صلاحیت‌دار مورد پذیرش بیشتر جامعه می‌باشد. به عبارت دیگر حاکمیت قانون باید بر اساس ارزش‌ها، هنجارها و مبانی جامعه باشد و بدین صورت می‌توان مانع از حکمرانی شخص یا گروهی خاص بر اساس نظریات شخصی و سلیقه‌ای شد؛ در چنین شرایطی حاکم فقط به عنوان مجری و حافظ آن قوانین است.

استقرار حاکمیت قانون و عدالت در جامعه بشری همچون سایر پدیده‌های عالم امری تدریجی است که به طی کردن مسیر پرفراز و نشیب تکامل نیاز دارد. تحقق حاکمیت قانون از شاخص‌های جوامع توسعه یافته و از اهداف عمده توسعه سیاسی است؛ به همین دلیل منظور از حاکمیت قانون در جامعه، حاکمیت ضوابط و اصولی بوده که جریانی از سطح فردی تا سطح دولت و حکومت است.

محتوای کتاب جایگاه حاکمیت قانون در اسناد بین‌المللی سازمان ملل متحد

همان‌طور که در بخش معرفی این کتاب دریافتید، حاکمیت قانون را می‌توان یکی از مفاهیم اساسی مربوط به حوزه سیاسی و حقوقی به شمار آورد. در قسمت‌هایی از این کتاب به مواردی اشاره شده که دانستن آن‌ها پیش از مطالعه کامل کتاب خالی از لطف نخواهد بود. سیاست‌گذاری، کلیدی برای ترویج برابری، سرمایه‌گذاری در کالاهای عمومی و گسترش فرصت‌ها محسوب می‌شود.

اگرچه در طی 20 سال گذشته نابرابری‌های درآمدی در بین کشورها کاهش یافته، اما این امر درون کشورها افزایش چشم‌گیری داشته است. این جریان را می‌توان به‌گونه‌ای به محیط‌های حکمرانی ربط داد، به طوری که این محیط‌ها مانع از اتخاذ و اجرای موفقیت‌آمیز سیاست‌های ارتقای درآمدی می‌شوند و همین امر نابرابری را پدید می‌آورد. یکی از ویژگی‌های اصلی کشورهای فقیر در جهان، تعهد پایین آن‌ها به تامین خدمات عمومی باکیفیت می‌باشد. در واقع زمانی که تعهد به اجرای سیاست‌ها کم می‌شود، به همان میزان تمایل افراد به همکاری و مشارکت مخصوصاً پرداخت مالیات کاهش می‌یابد. برای کسب اطلاعات کامل‌تر در این زمینه می‌توانید این کتاب را تهیه و مطالعه نمایید.

کلام آخر

هدف از نگارش این مطلب، معرفی کتاب جایگاه حاکمیت قانون در اسناد بین ‌المللی سازمان ملل متحد و آشنایی شما عزیزان با این موضوع پراهمیت بود. این کتاب، اطلاعات شما را به درستی درباره این موضوع افزایش می‌دهد و شما را با جنبه‌های مختلف این موضوع آشنا می‌کند. شما عزیزان می‌توانید در صورت تمایل به مطالعه کامل این کتاب، همین حالا از طریق وب‌سایت افکار مثبت اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن