پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب بررسی حقوقی شخص مکره و مخدوش شدن اراده در معاملات

معرفی کتاب بررسی حقوقی شخص مکره و مخدوش شدن اراده در معاملات

پیش از معرفی کتاب بررسی حقوقی شخص مکره و مخدوش شدن اراده در معاملات باید بدانیم که نوشین اکبری دوبرجی نویسنده این کتاب می‌باشد که در این کتاب از تعریف اکراه و شرایط تحقق آن در قراردادها، تا آثار اکراه در قراردادها را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب بررسی حقوقی شخص مکره و مخدوش شدن اراده در معاملات بپردازیم؛ لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما باشید. برای تهیه کتاب از این لینک می‌توانید اقدام به تهیه کتاب فرمایید.

معرفی کتاب بررسی حقوقی شخص مکره و مخدوش شدن اراده در معاملات

به طور کل هر کس در زندگی روزمره ناگزیر قراردادی را می‌بندد که امکان دارد بعضی از آن‌ها با اختیار و طیب نفس نباشد. آیا حقوق موضوعه می‌تواند هر اکراهی را که بر اراده اعمال می‌شود، به حساب آورد؟ در حقیقت این همان چیزی می‌باشد که در این رساله مورد بررسی قرار گرفته می‌شود. کمتر فقیه و حقوقدانی است که از پدیده اکراه سخن نگفته باشد. اکراه در فقه معمولا در عقد بیع و در منابع حقوقی مانند فارسی و خارجی، در قواعد عمومی قراردادها مطرح می‌گردد که به همین دلیل از اطا له کلام نسبت به پیشینه آن خودداری می‌شود.

کل افراد بشرگاه و بی‌گاه در وادی اکراه گام نهاده‌اند؛ اما فرق در چهره‌های اکراه، منشا اکراه و شدت و همینطور ضعف آثار آن است. اکراه در علم حقوق چهره‌های متفاوتی دارد: یکی به اکراه می‌فروشد، یکی به اکراه طلاق می‌دهد و همچنین دیگری اجاره می‌دهد و …

در واقع افرادی وجود دارند که با اندکی تهدید تسلیم می‌شوند و همینطور بالعکس قدرتمندانی همت بر آن دارند که در مقابل تهدید مقاومت می‌نمایند. البته در صحنه اجتماع، اکراه همیشه یک عذر به حساب نمی‌آید و افراد نیز نمی‌توانند به این بهانه خود را از مسئولیت‌ رها کنند، اما گاهی شدت اکراه آن قدر بالا است که خردمندان جامعه از ملامت اکراه‌کننده چشم‌پوشی نمی‌کنند.

کتاب بررسی حقوقی مکره و مخدوش شدن اراده در معاملات در سه فصل تنظیم شده است. در فصل اول مفاهیم، ماهیت و قلمرو اکراه مطرح گردیده است. البته با توجه به این که اکراه با بعضی از مفاهیم شباهت‌هایی دارد که مقایسه آن‌ها ضرروی است. رابطه اکراه با اراده، سنگ بنای آثار را اکراه به وجود می‌آورد. به همین دلیل مبحثی به این دو عنوان مختص شده است. با توجه به این که قانون‌گذار ایران در حیطه قلمرو اکراه ساکت است به نظر می‌رسد طرح این مطلب با توجه به نظر فقها می‌تواند مفید واقع شود. در فصل دوم، شرایط تحقق اکراه و اثبات آن مطرح شده که شرایط تحقق اکراه در کتاب‌ها ناقص و پراکنده می‌باشد. در این بلاگ سعی شده تا حد امکان با روش منطقی این مطلب‌ها ارائه شوند. مرز اکراهی که مانع از قصد و اکراهی که تنها رضا را از بین می‌برد و به تعبیر نویسندگان حقوقی اراده را معیوب می‌کند که بایستی مشخص شود، به همین دلیل فصل سوم به این مهم اختصاص داده شده است.

در قسمتی از معرفی کتاب بررسی حقوقی مکره و مخدوش شدن اراده در معاملات به موضوعات زیر اشاره شده است:

عده‌ای از فقها مانعیت اکراه، اکراه غیر یا شرطیت عدم اکراه را بیان کرده‌اند و همینطور که گفته‌اند مکره مانع اکراه را (و نه کره) دارد، رضا را مانند ذاتی و عقلی می‌دانند و مکره و غیرمکره را برای وجود شرط طیب نفس یکی می‌دانند. افرادی که اختیار را به معنی طیب نفس نمی‌دانند و بلکه به معنی عدم اکراه می‌دانند می‌گویند: (ماهیت انشاء به قصد وضوع منشاء می‌باشد. زمانی که قصدی نیست منشاء هم به تشکیل نمی‌شود. این قصد دقیقا مانن  اختیار برای وقوع منشاء می‌باشد. به طور کل اختیار چیزی به طور حقیقی یا اعتباری، متوقف بر ترجیح وجود بر عدم آن، در نظر خود شخص مختار می‌باشد؛ زیرا میل نفس به آن باعث می‌شود اراده و قصد به آن تعلق گیرد و همین میل می‌باشد که طیب نفس نامیده می‌شود. پس قصد انشاء به معنی انتخاب معامله و اعتبار طیب نفس (در حد رضای به آن) است.

سخن پایانی

در این بلاگ به معرفی کتاب بررسی حقوقی شخص مکره و مخدوش شدن اراده در معاملات پرداختیم. این کتاب توسط انتشارات قانون یار منتشر شده است. از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این بلاگ همراه ما بودید. دوستان عزیزی که قصد دارند کتاب‌های بیشتری را مطالعه نمایند می‌توانند از طریق همین سایت (افکار مثبت) به راحتی اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن