پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب بررسی فقهی شاخص‌های مقام قاضی در اسلام

معرفی کتاب بررسی فقهی شاخص‌های مقام قاضی در اسلام

کتاب بررسی فقهی شاخص‌های مقام قاضی در اسلام اثری از مهدی شهرکی است. او در این کتاب علاوه بر شرایط قاضی، مقدمات و مباحث لازم بر نگرش اسلام به دادرسی، رابطه دادرسی با وظایف رهبری، بررسی واژه قضا، چگونگی انتصاب قاضی در هنگام غیبت نزد شیعه و انتخاب قاضی از دیدگاه اهل سنت و راه‌های اثبات ارزش قاضی را بیان کرده است. در این مقاله قصد داریم به معرفی کتاب بررسی فقهی شاخص‌های مقام قاضی در اسلام بپردازیم و برای تهیه کتاب میتوانید از طریق این لینک اقدام فرمایید.

درباره‌ی کتاب بررسی فقهی شاخص‌های مقام قاضی در اسلام

مهدی شهرکی نویسنده کتاب بررسی فقهی شاخص‌های مقام قاضی در اسلام، بیان می‌کند که علم فقه در مجموعه علوم اسلامی دارای جایگاه بالا و ویژه‌ای است و فقیه به عنوان متخصص در این علم با آموخته‌های خود به استخراج کردن و تبیین احکام شرعی، با توجه داشتن به کلیه ظرایف رفتاری و افعالی انسان می‌پردازد و از آن‌جایی که گستردگی و دامنه علم فقه مانند اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، فردی، اجتماعی، خانوادگی است، به طور کلی نیازهای انسان را از تولد تا مرگ را شامل می‌شود.

امور قضایی و چگونگی حل و فصل دعاوی و منازعات مردم که واقعیت‌های انکارناپذیر اجتماع بشری می‌باشد، از جمله مسئله‌هایی است که فقه اسلام به تفصیل و بر اساس جهان بینی خود، احکام آن را بیان نموده و با نگرش به تکامل و تحول جامعه انسانی و روابط اجتماعی باعث توسعه و تحول رشته‌های مختلف علوم سیاسی گردیده است. بدون شک تنها راه باقی‌مانده برای برپایی دوباره اسلام در کشورهای اسلامی که متاسفانه به شدت تحت تاثیر و نفوذ سلطه حکومت‌های وابسته به تفکرات غربی و شرقی می‌باشند، برگشتن به هویت اسلامی و فطری خود و به کار بستن احکام الهی است. در خصوص معرفی کتاب بررسی فقهی شاخص‌های مقام قاضی در اسلام باید بیان کرد که خوشبختانه مجموعه عوامل مساعد و خوب برای ایجاد هماهنگی بین مسلمانان فراهم است، قرآن بدون کوچک‌ترین تفریحی در میان ما، سنت پیامبر، احکام، سیره اهل بیت و صحابه راستین آن بزرگوار چراغ راه مردم مسلمان در سرتاسر دنیا است.

خواندن کتاب بررسی فقهی شاخص‌های مقام قاضی در اسلام برای دسته از افرادی پیشنهاد می‌شود؟

در خصوص معرفی کتاب بررسی فقهی شاخص‌های مقام قاضی در اسلام به قلم مهدی شهرکی، برای آن دسته از افرادی که داوطلب شرکت در آزمون‌های حقوقی هستند و دانشجویانی که رشته دانشگاهی آن‌ها حقوق و علوم سیاسی است و افراد عادی که علاقه زیادی به گسترش اطلاعات عمومی خود در زمینه حقوقی هستند، پیشنهاد می‌شود.

بخش‌هایی از کتاب بررسی فقهی شاخص‌های مقام قاضی در اسلام

در حالت کلی می‌توان گفت که در فقه شیعه اوصافی از قبیل حافظه، بینایی و توانایی بر نوشتن و خواندن از لوازم صحت قضاء و حکم قاضی مورد بررسی و بحث قرار گرفته‌اند که به عنوان شرایط ویژه و مستقل برای قاضی مانند علم و عدل، گواه و اهمیت این سخن که چگونگی طرح این مسائل در کتب فقهی است که اکثر فقهاء چندین شرط را تحت عنوان شرایط قاضی برشمرده است و آن زمان به بیان اوصاف ذکر شده پرداخته‌اند. در واقع علت این دوگانگی در بیان شرایط قاضی آن است که مبتدی‌ترین شرایط که شامل عقل، علم، عدل، اسلام و ذکوره است، مستقیما بر ادله اجتهادی و عمدتا آیه‌های متکی می‌باشند در حالی که اثبات اینکه قاضی باید شنوا، بینا، گویا و… باشد منوط به آن است که در گذشته اثبات شود که قضاء شرعی یعنی حکم به عدل و حق امکان پذیر نیست مگر آنکه قاضی متصف به این اوصاف می‌باشد. برای همین دلیل است که اگر قاضی غیر عادل باشد، هر چند که حکم شرعی و عادلانه صادر نماید، حکمش جایز نیست. در حالی که حتی نزد آن دسته از فقهاء که بینایی را در قاضی معتبر می‌دانند هر زمان که قاضی نابینای واجد شرایط، حکم شرعی صادر نماید حکمش جاری و نافذ است.

سخن پایانی

کتاب بررسی فقهی شاخص‌های مقام قاضی در اسلام، اثری از مهدی شهرکی است که در این کتاب به بررسی حقوق فقه در علوم اسلامی، شرایط قاضی شدن، بررسی و شناخت واژه قضا، رابطه دادرسی با وظایف رهبری، انتخاب قاضی از نگاه اهل سنت و… پرداخته است. در این مقاله به معرفی کتاب بررسی فقهی شاخص‌های مقام قاضی در اسلام پرداخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن