پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

نقد کتاب مزرعه حیوانات

نقد کتاب مزرعه حیوانات

نویسنده‌ی کتاب مزرعه حیوانات، جرج ارول می‌باشد که نام واقعی آن اریک آرثر بوده که به عنوان بزرگ‌ترین رمان نویس انگلیسی شناخته شده است. نقد کتاب مزرعه حیوانات از معدود کتاب‌هایی است از خواندن آن خسته نمی‌شوید. در ابتدا این کتاب با تعریف یک خواب شروع می‌شود که پیر‌ترین خوک مزرعه آن را برای دیگران تعریف می‌کند و به آن‌ها می‌گوید که ما بایستی این مزرعه را از دست نسل بشر آزاد کنیم. پس از همین حرف، حیوانات دست به شورش می‌زنند و صاحب مزرعه و همسرش را از مزرعه بیرون می‌کنند و مزرعه را به اختیار خود در می‌آورند. برای خواندن ادامه کتاب تا انتهای این بلاگ با ما همراه شوید.

در نقد کتاب مزرعه حیوانات به موارد زیر پرداخته است:

در نقد کتاب مزرعه حیوانات، داستان از آن جایی شروع می‌شود که یکی از حیوانات مزرعه تمام حیوانات را جمع می‌کند و حرف از ناحقی‌هایی می‌زند که از ابتدای زندگی به آن‌ها تحمیل‌ شده است. او همه‌ی حیوانات را به شورش تشویق کرده و می‌گوید که بایستی از سلطه‌ی انسان‌های ظالم رها شوند تا بتوانند سرنوشت خود را به اختیار و دلخواه خودشان رقم بزنند. حیوانات دیگر نسبت به سخنان این گراز دانا واکنش نشان داده و موافقت خود را به ‌طوری واضح اعلام می‌نمایند؛ تا جایی که بعدها تمامی این حیوانات دست به شورش زده و مزرعه را به اختیار خود در می‌آورند، به‌ نوعی که سبب به فرار صاحب مزرعه می‌شوند؛ ولی پس از شورش همه‌چیز آن‌طور که گراز دانا می‌گفت خوش و خرم پیش نرفت؛ زیرا که در بین حیوانات مزرعه اختلافات گسترده و متعددی پیرامون ریاست و رهبری پدیدار می‌شود که لازم است کتاب را بخوانید تا به‌ مراتب بهتر و بیشتر سر از ماجراهای اصلی در بیاورید.

نقد کتاب مزرعه حیوانات

جرج ارول، در آثار خود تمامی وسایل و ابزار و عناصر داستان‌های علمی و تخیلی را به کار می‌گیرد، اما در حقیقت تالیفات او بیش از هر چیز تبلیغاتی‌ است. برای مثال تبلیغات بر ضد کمونیسم و شیوه‌ی حکومت استالین و اصولا هر نوع رژیم استبدادی می‌باشد. هر چند که آثار خود را بر اساس و پایه‌ی اعتقادات سیاسی‌ خودش پایه‌گذاری می‌کند، از جنبه‌های هنری آن‌ها هم غافل نمی‌ماند. اورل رمان‌نویسی را عالم اخلاق می‌داند و به همین دلیل، راه سیاسی خود را در طغیان در برابر بی‌رحمی‌ها و سنگدلی‌های طرفداران فرانکو و استالین پیدا کرده است. ارول گفته است که مزرعه‌ی حیوانات اولین کتابی بود که با آگاهی کامل نسبت به کاری که انجام داده و تلاش نموده تا اهداف سیاسی و اهداف هنری را با هم ترکیب کند. نقد جرج ارول به کمونیسم شوروی حکایت حیوانات می‌باشد. یک فرم هجوم‌آمیز که در آن حیوانات به عنوان نمادی برای نمایش معایب و حماقت‌های انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در مزرعه حیوانات، اورول با استفاده از تمثیل حیوانات، یک داستان انقلابی را روایت می‌کند که خلاصه‌ای از شورش حیوانات در برابر صاحب مزرعه و سعی آن‌ها برای برپایی یک جامعه عادلانه است. هر حیوانی نمادی از یک طبقه اجتماعی یا سیاسی را نشان می‌دهند و این استفاده نمادین به اورول امکان می‌دهد تا مسئله‌های پیچیده سیاسی و اجتماعی را به شکلی قابل فهم و ملموس بیان نماید.

سخن پایانی

در نقد کتاب مزرعه حیوانات هر حیوانی نماد یک چهره‌ی ویژه یا نماینده‌ی یک گروه است. خوک‌ها، که قدرت خواندن، نوشتن و سازمان‌دهی دارند، روشنفکران بلشویکی هستند. ناپلئون، استالین است، دسته‌ی اطراف وی پالیتبورو (کمیته‌ی اجرایی) هستند، اسنوبال، تروتسکی است، و اسکوالر نیز نماد پروپاگاندیست‌های رژیم است. خوک‌ها از امتیازهای تعلق‌ داشتن به یک طبقه‌ی حاکم جدید (مثل غذای مخصوص و ساعات کار کوتاه‌تر) برخوردار هستند، با این ‌خصوص از نتایج زیر سوال ‌رفتن سیاست‌های ناپلئون نیز رنج می‌برند. برای دانلود و مطالعه‌ی این کتاب می‌توانید از طریق همین صفحه اقدام کنید و به راحتی کتاب مزرعه حیوانات را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن