پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

نقد کتاب بیگانه

نقد کتاب بیگانه

کتاب بیگانه اثری از آلبر کامو است که در ژوئن 1942 منتشر شد. نگارش این کتاب سه سال به طول انجامید و نخستین رمان این نویسنده محسوب می‌شود که در زمان حیات او به‌صورت کامل نوشته و منتشر شده است. داستان این کتاب به ظاهر ساده بوده و در خصوص زندگی شخصی به نام مورسو کارمندی در الجزیره که تلگرافی دریافت می‌کند که حاکی از مرگ مادرش در خانه سالمندان است. در این مقاله قصد داریم به بررسی و نقد کتاب بیگانه به قلم آلبر کامو بپردازیم؛ لطفا تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

بررسی و نقد کتاب بیگانه

طبق نقد کتاب بیگانه، داستان این کتاب به ظاهر داستانی ساده و بی پیچیدگی است و درمورد مورسو کارمندی در الجزیره، تلگرافی دریافت می‌کند که حاکی از مرگ مادرش در خانه سالمندان است و به مدت دو روز مرخصی می‌گیرد تا به مراسم تشییع جنازه و تدفین می‌رود. پی از آن به ساحل دریا می‌رود و در آنجا دوست دخترش ماری را ملاقات می‌کند و با او به سینما می رود؛ با هم به خانه مرسو می‌روند. مرسو تصادفاً در ماجرای نابهنجار همسایه‌اش رمون درگیر می‌شود. رمون یک دلال محبت بوده که وارد دعوای خطرناکی با چند عرب شده است. روز یکشنبه رمون، ماری و مورسو با هم‌دیگر برای تفریح و خوش‌گذرانی بیرون می‌روند و در همین حین، چند مرد عرب‌ آن‌ها را تعقیب می‌کند و رمون با آنها درگیر می شود و در همان زمان، مورسو که از سر احتیاط هفت تیر رمون را برداشته است، به یکی از آن‌ها شلیک می‌کند و مورسو دستگیر، محاکمه و محکوم به مرگ می شود. طبق نقد کتاب بیگانه، کامو داستانی را انتخاب کرده که ویژگی‌های زیادی دارد و احساس بداهت وضعی که توصیف و شرح می‌شود، خلق و ایجاد فضای احتمال، بخت و تعلیق در عین ناگزیری و باز بودن دست نویسنده برای ایجاد نوسان های ناگهانی و تند در واکنش عاطفی خواننده نسبت به مورسو. ماجرا در صفحات اول کتاب با لحنی ملایم و مهار و کنترل شده و خواننده مراسم تشییع و تدفین خانه سالمندان و ساکنان آن را از دیدگاه مرسو می‌بینند اما هرچه داستان از زبان مورسو ادامه پیدا می‌کند و او بازگشتش از مراسم ختم و ماجرایش با ماری و سپس داستان با رمون را تعریف می کند، خواننده جذب داستان می‌شود و از آن به بعد مخاطب با آن که وقایع را از زبان مورسو می‌شنود و از نظر فضای داستانی به روایت او استوار است، ولی ناچار می‌شود از بیرون به وقایع نگاه کند و آنها را داوری کند.

اجزای داستان کتاب بیگانه

بر اساس نقد کتاب بیگانه، داستان این رمان دارای دو بخش بوده که بخش اول شرح وقایعی است که مورسو را از مراسم تدفین مادرش به قتل در ساحل هدایت می‌کند و بخش دوم، به تصویر کشیدن وقایع مربوط به زندانی شدن و محاکمه مورسو است. بخش دوم کتاب به اعدام مورسو کشیده نخواهد شد. بخش اول کتاب که ظاهر واقعی و عینی دارد؛ توصیف یک زندگی ساده و مرسوم در میان مردم معمولی است که در آن طعم دریا، آفتاب، لذت بردن مستقیم و نیمه آگاهانه در سکوت، از چیزهای معمولی و ساده است. در بخش دوم داستان تنها درباره قضاوت و محاکمه مورسو است و ماجرای داستان در فضای بسته زندان یا دادگاه و در تنهایی می گذرد. مرد جوانی که در شروع کتاب از رئیس خود به مدت دو روز مرخصی خواسته بود تا در مراسم تدفین مادر شرکت کند، تا رسیدن به پایان داستانش راهی تقریبا طولانی را پیموده بود.

مطالعه کتاب بیگانه برای چه افرادی پیشنهاد می‌شود؟

مطالعه کتاب بیگانه به قلم آلبر کامو، برای افرادی که علاقه زیادی به خواندن رمان‌های داستانی و آموزنده دارند، پیشنهاد می‌شود.

سخن پایانی

کتاب بیگانه توسط آلبرکامو منتشر شده که نزدیک به سه سال روی آن کار شده است. نوع نگارش و داستان این کتاب در ظاهر بسیار ساده بوده اما پس از خواندن و پی بردن به عمق داستان متوجه خواهید شد که با یک اثر هنری روبه‌رو هستید. داستان درباره کارمندی به نام موسو است که در الجزیره زندگی می‌کند و پس از دریافت تلگرافی که حاکی از مرگ مادرش بود، زندگی‌اش به‌طور کلی دگرگون می‌شود. در این مقاله به بررسی و نقد کتاب بیگانه پرداخته شده؛ علاقه‌مندان می‌توانند برای دانلود از همین صفحه اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن