پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب وضعیت حقوقی پیوند اعضا

معرفی کتاب وضعیت حقوقی پیوند اعضا

نویسنده کتاب وضعیت حقوقی پیوند اعضا امیرحسین محبی می‌باشد که او در این کتاب به بررسی و مطالعه‌ی شرایط و نظام حقوقی پیوند عضو در کشور ایران و ایالات متحده‌ی آمریکا پرداخته است. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب وضعیت حقوقی پیوند اعضا بپردازیم؛ لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما، وبسایت افکار مثبت باشید.

معرفی کتاب وضعیت حقوقی پیوند اعضا

همان‌طور که می‌دانید واقعه‌ی نوین و مدرنی که در اثر پیشرفت چشمگیر و قابل ملاحظه دانش پزشکی پیدایش و جلوه یافته و مسائل حقوقی بسیاری را مطرح نموده؛ فرایند پیوند اعضا می‌باشد که امید درمان برای اکثری از بیماران مبتلا به نارسایی عضو محسوب می‌گردد؛ برای افزایش کمی و پیشرفت‌های کیفی پیوند عضو، آیین‌گذار ایران در سال 1379 خورشیدی، نسبت و اتصال به وضع قانون پیوند اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آن‌ها حتمی است؛ همچنین آیین‌نامه‌ی اجرایی آن، اقدام نموده است.

بی‌خبر از موضوع اهدا و با وجود شیوع معامله‌های معوض غیر رسمی بین اعطا کنندگان و دریافت کنندگان اعضای بدن انسان، تا به امروز ماهیت قراردادهای مذکور مورد توجه قانون‌گذار قرار نگرفته است. در اینکه می‌توان برای انتقال عضو از قالب عقد بیع استفاده نمود؛ میان علمای حقوق اختلاف نظر وجود دارد؛ پس طی وصف و تعبیر ماهیت حقوقی آن، به بحث وضعیت حقوقی چنین معامله‌ای ورود می‌یابیم تا درستی و اعتبار آن، با توجه به شروط اساسی صحت و راستی معامله‌ها استنباط گردد.

ایضا برای توجیه خرید و فروش عضو، احتیاج دارد شناخت نوع رابطه‌ی حقوقی انسان با اعضای بدنش را هضم کند؛ یکی دیگر از موضوع‌های چالشی در این رابطه، مسئله‌ی پیوند عضو به اتباع بیگانه می‌باشد که تا قبل از مصوبه‌ی شورای عالی پیوند اعضا در سال 1393 خورشیدی، محدودیت بارز و مشخصی وجود نداشت؛ اما با ابلاغ مصوبه‌ی ذکر شده، پیوند عضو فرد ایرانی به تبعه‌ی بیگانه در بیمارستان‌های ایران ممنوع شد. تحت چنین وضعیتی، در قبال نجات جان بیمار غیر ایرانی به عنوان یک انسان، مرگ وی را در پی خواهد داشت که خود آشکارا و علنا مخالف با قواعد مسلم شریعت اسلام و وجدان انسانی می‌باشد. همچنین با فرض مطلوب نهایی بر حفظ کرامت و بزرگواری شهروند ایرانی، ممنوعیت مذکور غیر قابل دفاع و توجیه می‌باشد؛ این در حالی است که به موجب مقررات کشور آمریکا، چنین عملی منع قانونی ندارد؛ بی‌گمان هیچ فقیهی، در حالی که معطی عضو در معرض هلاکت و نابودی قرار گیرد؛ پیوند عضو را جایز نمی‌شمارد؛ هرچند شخص معطی، راضی بوده و برای حفظ حیات ستاننده‌ و متصرف عضو نیز ضروری باشد.

در قسمتی از کتاب وضعیت حقوقی پیوند اعضا می‌خوانید:

در خصوص معرفی کتاب وضعیت حقوقی پیوند اعضا بایستی گفته شود که در قوانین و مقررات مربوط به پیوند که احتمال این که بتوان آن‌ها را نزدیک‌ترین مقررات خاص و ویژه به بحث معامله‌ی اعضا دانست؛ قرینه و دلالتی قطعی یا ضمنی بر ممنوعیت معامله‌ی اعضای بدن، به چشم نمی‌خورد؛ حتی می‌توان ادعا کرد که قانون‌گذار، در مقام بیان و ارائه نحوه‌ی انتخاب اعضا بوده است و این امکان را داشته که با وضع قیودی، انتقال اعضا را محدود به موارد حصری مصرح، نظیر اهدا یا وصیت بنماید؛ عدم تصریح به این ممنوعیت را شاید بتوان امضای ضمنی معامله‌های اعضای بدن دانست؛ دست‌کم، سکوت قانون‌گذار در این جهت موجب می‌گردد؛ مانعی جدی در این دسته از قوانین، برای موضوع بحث یافت نشود و ما را اجبار به دریافت حکم موضوع، در قواعد کلی معامله‌ها نماید.

موضوع معامله‌ی اعضای بدن، از نگاه قوانین و مقررات جزایی نیز جرم‌انگاری نشده است؛ دو دسته از مواد قوانین جزایی را می‌توان به بحث معامله‌های اعضای بدن مرتبط دانست؛ دسته‌ی اول، بعضی از مواد قانونی را شامل می‌گردد که معامله‌ها و پرداخت پول در مقابل برخی کالاها و اموال را به عللی همچون حرمت شرعی یا وجود مضرات فردی و اجتماعی، ممنوع نموده و ارتکاب آن‌ها را با مجازات همراه ساخته است.

سخن پایانی

در این بلاگ به معرفی کتاب وضعیت حقوقی پیوند اعضا پرداختیم و شرایط و نظام حقوقی پیوند عضو در کشور ایران و ایالات متحده‌ی آمریکا را بررسی کردیم. از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این بلاگ همراه ما بودید. شما عزیزان می‌توانید کتاب‌های جدید و مورد نظر خود را از همین سایت (افکار مثبت) به راحتی تهیه و دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن