پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب واکاوی ساختار قراردادهای نوین نفتی

در این بلاگ به معرفی کتاب واکاوی ساختار قراردادهای نوین نفتی پرداختیم و به بررسی و تحلیل انواع قراردادهای خرید و فروش بین‌المللی نفت و گاز که به صورت الکترونیکی

نویسنده کتاب واکاوی ساختار قراردادهای نوین نفتی، فیروزه شاه حیدری می‌باشد که او در این کتاب به تحلیل و بررسی انواع قراردادهای خرید و فروش بین‌المللی نفت و گاز که به شیوه‌ی الکترونیکی فاتح و منعقد می‌شوند، پرداخته است. در این بلاگ به معرفی کتاب واکاوی ساختار قراردادهای نوین نفتی می‌پردازیم؛ لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما باشید.

معرفی کتاب واکاوی ساختار قراردادهای نوین نفتی

همان‌طور که می‌دانید در اواخر قرن 19 پیشرفت صنعتی کشورهای عربی با نیاز رو به رشد منابع قراردادی موتلف و همراه بود. نویابی و اکتشاف نفت سبب شد تا خیلی از کشورها در خارج از مرزهای جغرافیایی خود به دنبال این طلای سیاه باشند. از همین جهت انگلیسی‌ها در جنوب ایران دست به سعی و تلاش‌هایی زدند که در آخر به حفر چاه و استحصال و استخراج تجاری نفت در کشور منتج شد. امروزه تقاضا برای سوخت و ارزانی حمل و نقل راحت نفت سبب افزایش استخراج آن شد. در نهایت ایران همچون اولین تولید کننده نفت در خاورمیانه به کسب درآمد ارزی از این ماده دست پیدا کرد و به همین روال و ترتیب جایگاه نفت در اقتصاد ایران روز به روز بیشتر شد. ایران با داشتن 9% ذخایر نفت جهان و تقریبا 18% ذخایر گاز جهان مقام چهارم در نفت و مقام دوم در گاز را به خود اختصاص و تعلق داده است.

در این بلاگ به معرفی کتاب واکاوی ساختار قراردادهای نوین نفتی پرداختیم و به بررسی و تحلیل انواع قراردادهای خرید و فروش بین‌المللی نفت و گاز که به صورت الکترونیکی

الگوهای به ‌روز و جدید قراردادی همانند مشارکت با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بدون هیچ گونه انتقال مالکیت نفت و گاز موجود در مخازن با رعایت بسیار موازین تولید، صیانت و حفظ شده است. چنانچه در این الگوی قراردادی (مشارکت) به‌طور عام تعیین شده و این تصور به وجود می‌آید که انواع شیوه، نظیر مشارکت در تولید، مشارکت در سود و مشارکت در سرمایه‌گذاری را در بر می‌گیرد؛ در واقع بهره‌گیری از قراردادهای مشارکت در تولید بهترین و مناسب‌ترین تفسیر برای این بند قانونی باشد، چرا که در ابتدا قراردادهای مشارکت در تولید، مالکیت نفت درون مخزن و نفت تولیدی به شرکت خارجی انتقال نیافته و از این بابت قید (بدون مالکیت نفت و گاز موجود در مخازن) رعایت می‌شود. از طرفی به دلیل ملاک خاص و ویژه‌ی بخش بالا دستی، اکثر قراردادهای مشارکت تولید در قسمت بالا دستی و برای هدف‌های اکتشافی، توسعه‌ای و تولیدی کاربرد داشته است. همچنین از منظر تفسیر قانونی با نگرش به سابقه تشکیل قراردادهای مشارکت در تولید، در مرحله پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و همین‌طور تصویب متن قراردادهای نام‌ برده به جهت قانون از جانب مجلس شورای ملی به نظر می‌رسد که قانون در مقابل به مفهوم عناصر قراردادی مشارکت سابق بر این قالب، بر تصویب قانونی متن قراردادهای منعقده اقدام نمود.

در کتاب مذکور به موارد زیر پرداخته شده است:

در خصوص معرفی کتاب واکاوی ساختار قراردادهای نوین نفتی بهتر است بدانید که امروزه همچنان به منظوره بهره‌برداری از منابع نفتی، قراردادهایی ما میان کشورهای صاحب نفت و شرکت‌های نفتی منعقد و برقرار می‌شود، قراردادهای مرسوم در بخش بالا دستی صنعت نفت عمدتا در طول زمان دچار تحولات و تغییراتی شده‌اند. به طور جمعی تاریخ این قراردادها را می‌توان به سه دوره تقسیم‌بندی کرد.

دوره اول عصر قراردادهای امتیازی است که در آن شرکت‌های بین‌المللی نفتی توسط قراردادهای امتیازی در نقاط گوناگون و مختلف دنیا بخش نفت کشورها را در دست می‌گرفتند. در این دوره قبل از جنگ جهانی دوم، صنعت نفت در طور دهه‌های متناوب و پی‌در‌پی به‌وسیله تعدادی از شرکت‌های چند ملیتی که به شیوه افقی ادغام شده بودند و شامل شرکت‌های اگزان، موبیل، سوکال، تکسکو، بی پی و گلف می‌شدند، و به نام هفت خواهران شهرت داشتند، سامان می‌دادند. این شرکت‌ها تقریبا 85% کل تولید جهانی را در دست داشتند و در کشور‌های خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیا و آفریقای جنوبی که هزینه اکتشاف و بهره‌برداری پایین بود، سرمایه‌گذاری می‌کردند.

سخن پایانی

در این بلاگ به معرفی کتاب واکاوی ساختار قراردادهای نوین نفتی پرداختیم و به بررسی و تحلیل انواع قراردادهای خرید و فروش بین‌المللی نفت و گاز که به صورت الکترونیکی فاتح و منعقد می‌شوند، پرداختیم. از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این بلاگ همراه ما بودید؛ شما عزیزان می‌توانید کتاب‌های جدید و مورد نظر خود را از طریق همین سایت (افکار مثبت) به راحتی تهیه و دانلود می‌نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن