پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب واکاوی تطبیقی شروط قراردادهای لیسانس در نظام حقوقی

معرفی کتاب واکاوی تطبیقی شروط قراردادهای لیسانس در نظام حقوقی

نویسنده کتاب واکاوی تطبیقی شروط قراردادهای لیسانس در نظام حقوقی نرگس ساکی می‌باشد که او در این کتاب به بررسی ارائه شروط قرارداد لیسانس، ضمانت اجرای آن و مقررات موضوعه حسب مورد و همچنین به بررسی قراردادها و دعاوی مطروحه پرداخته است. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب واکاوی تطبیقی شروط قراردادهای لیسانس در نظام حقوقی بپردازیم؛ لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما، وبسایت افکار مثبت باشید.

معرفی کتاب واکاوی تطبیقی شروط قراردادهای لیسانس در نظام حقوقی

همان‌طور که می‌دانید حقوق مالکیت فکری، شاخه‌ای از علم حقوق است که مجموع قوانین و مقرراتی را برای پشتیبانی از اموال غیرمادی که ساخته ذهن بشر می‌باشد، تعیین و مشخص می‌کند. بدون وجود این حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها از ابداعات اشخاص، احتمال دارد حق آن‌ها توسط افراد سودجو به راحتی و با کم‌ترین هزینه مورد نقض قرار گیرد، که پیامد این امر بی‌میلی فرد مبتکر و عدم سرمایه‌گذاری در این نوع فعالیت‌ها و در نهایت عدم پیشرفت جامعه است. با توجه به مراتب مذکور، حقوق مالکیت فکری با اعطای حق انحصاری به پدید آورنده اثر فکری و حمایت از او در مقابل ناقضین تلاش در ایجاد بستری مناسب برای نمایان شدن استعدادها و شکوفایی خلاقیت افراد دارد تا بدین گونه هم جامعه از این نوآوری و ابتکار بهره‌مند شود و توسعه و گسترش یابد و هم پدیدآورنده با طیب خاطر فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود را ادامه دهد.

پدیدآورنده اثر فکری که دارای حق انحصاری است می‌تواند به روش‌های مختلف و گوناگون از این حق استفاده کند که یکی از آن‌ها انعقاد قرارداد لیسانس (مجوز بهره‌برداری) است. در این قرارداد شخصی که برتری اقتصادی داشته، احتمال دارد با درج شروطی در قرارداد از موقعیت خود سوء استفاده کند و بخواهد شروط غیر‌منصفانه‌ای را بر‌ شخص مقابل تکلیف کند. مباحث حقوق رقابت که هدف‌شان ایجاد بستری مناسب برای گردش کالا‌ها و خدمات و همچنین مبارزه با انحصارگرایی است، بیان می‌شود. هر چند طرفین با استفاده از اصل حاکمیت اراده و آزادی قرار‌دادی می‌توانند شروطی را در قرارداد ذکر کنند، اما بایستی توجه داشت که این آزادی تا جایی است که با نظم عمومی در تضاد نباشد. از این پس در قرارداد لیسانس طرفین اجازه ندارند شروطی را در قرارداد ذکر کنند که سبب شود رقابت از مسیر معمول خود خارج شده و بازار به گونه‌ی انحصاری در آید. درج شروط محدود کننده در قرارداد لیسانس احتمال دارد سبب افزایش و بالا رفتن قیمت شود. البته باید به این نکته توجه نمود که درج اکثری از شروط محدود کننده به خودی خود ناعادلانه و مغایر با حقوق رقابت نیست و گاهی شروط با این که ایجاد محدودیت می‌کنند، اما مغایرتی با حقوق رقابت نداشته و صحیح و درست هستند. با نگرش به تازه بودن حقوق مالکیت فکری در ایران هنوز مباحث و مسئله‌ی آن به‌طور موشکافانه و دقیق مورد بررسی قرار نگرفته است و اغلب کارهای انجام شده در حد مقد‌مه‌ای برای ورود به موضوع هستند.

در قسمتی از کتاب واکاوی تطبیقی شروط قراردادهای لیسانس در نظام حقوقی می‌خوانید:

درخصوص معرفی کتاب واکاوی تطبیقی شروط قراردادهای لیسانس در نظام حقوقی بهتر است بدانید که بعد از آشنایی با هدف‌های حقوق رقابت، بایستی به این نکته توجه نمود که همه‌ی این اهداف با هم منطبق نیستند و پیروی هر یک از آنان نتایج مختلفی در بر‌دارد. مانند نمونه گاهی حمایت از بنگاه‌های کوچک با کارایی اقتصادی در معارضه قرار می‌گیرد، به این‌گونه که اگر بنگاه بزرگی عزم تصاحب بنگاه کوچک رقیب خود را داشته باشد، در حالی که این بنگاه کوچک به کارآمدی خود آن نیست. در صورتی که رقابتی یا ضد رقابتی بدون این اقدام، چنانچه ملاک را افزایش کارایی بدانیم، نه تنها این اقدام ضد رقابتی نیست، بلکه در راستای اهداف حقوق رقابت نیز هست، اما اگر هدف رقابت را حمایت از بنگاه‌های کوچک و جلوگیری از ایجاد تمرکز بدانیم، این اقدام ضد رقابتی و باید ممنوع تلقی و ارزیابی گردد.

سخن پایانی

در این بلاگ به معرفی کتاب واکاوی تطبیقی شروط قراردادهای لیسانس در نظام حقوقی پرداختیم و ارائه شروط قرارداد لیسانس، ضمانت اجرای آن و مقررات موضوعه حسب مورد را بررسی کردیم. از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این بلاگ همراه ما بودید؛ شما عزیزان می‌توانید کتاب‌های جدید و مورد نظر خود را از همین سایت ( افکار مثبت) به راحتی تهیه و دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن