پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب واکاوی اقرار در نظام کیفری ایران

معرفی کتاب واکاوی اقرار در نظام کیفری ایران

کتاب واکاوی اقرار در نظام کیفری ایران، اثری از سعید چقا کبودی است. او در این کتاب به بررسی اهمیت اقرار در امور کیفری و امور مدنی پرداخته است. در این مقاله قصد داریم به معرفی کتاب واکاوی اقرار در نظام کیفری ایران بپردازیم؛ لطفا تا انتهای این مقاله همراه وبسایت افکار مثبت باشید.

درباره‌ی کتاب واکاوی اقرار در نظام کیفری ایران

یکی از مباحث مهم و جدی در زمینه حقوق کیفری، موضوع ادله ثبات دعوی است. چرا که با توجه به اصل و اصول برائت، مجازات کردن اشخاص، مستلزم اثبات رفتار خلاف قانون از طریق ارائه ادله است. در میان ادله، اقرار دارای اوصاف و شاخص‌های استاندارد و منحربه‌فردی است که در تمامی نظام‌های حقوقی، از حیث توان اثباتی، نقش تعیین کننده و بسزایی دارد. در کتاب واکاوی اقرار در نظام کیفری ایران، در خصوص اهمیت جایگاه اقرار در نظام تقنینی ایران گفته شده است که میزان این اهمیت به حدی است که از آن با تعابیر خاص مانند ملکه دلایل و سیدالبینات یاد می‌کنند که به همین علت، علاوه بر اهمیت ضرورت مطالعه عمیق و جدی آن، می‌توان از دیدگاه‌های مختلف علمی و روش‌های شناختی نیز به آن نگریست و آن را از نگاه نظریه پردازان و اندیشمندان مورد بحث و ارزیابی قرار داد. در بخش‌های دیگری از این کتاب نیز به معرفی کلمه اقرار پرداخته است و گفته شده که این کلمه در معنای لغوی آن یعنی اعتراف نمودن، اذعان کردن حقی برای صاحب آن و اثبات کردن شخصی یا چیزی در مکانی بیان شده است.

در معنای اصطلاحی نیز در قانون مجازات اسلامی و قانون مدنی این‌گونه بیان شده است که اقرار، عبارت است از اخبار شخصی به ارتکاب جرم از جانب خود شخص بوده؛ از طرفی اقرار در امور مدنی از موضوعیت کامل و مستقلی برخوردار بوده به این معنی که چنانچه در یک دعوای مدنی، هر یک از طرفین به نفع دیگری اقراری علیه خود نماید و اقرار در شرایط درست انجام شده باشد، خصومت فصل و حق مورد ادعا اثبات می‌شود که در این شرایط قاضی نمی‌تواند خلاف آن استدلال یا تحصیل نماید. اما در امور کیفری، اقرار از این ویژگی‌ها برخوردار نیست و در این قلمرو اقرار فقط برای قاضی ایجاد راه و طریق می‌نماید بطوری که اگر در مقابل اقرار دلیلی کسب شود که حاکی از غیر واقعی بودن آن اقرار باشد، اقرار به عنوان یک دلیل سقوط می‌کند.

اقرار در امور کیفری صرفا موضوعیت دارد و آنچه که در حد و حدود نیز برای قاضی، علم ایجاد می‌کند و در شرع نیز معتبر و استاندارد شناخته می‌شود و نوع و شکل آن نیز تعیین گردیده، در اصل راه و طریق اثبات جرم برای قاضی است. علم قاضی در حقوق کیفری اسلام و به تبع آن در قوانین جزای جمهوری اسلامی ایران یکی از راه‌های اثبات جرم و از ادله اثبات کیفری محسوب می‌گردد. قانون مجازات اسلامی در سال 1392 بیان کرد که از نظر نگارندگان، طرق تحصیل علم قاضی، آن نیست که با بررسی دلایل اثبات شده در پرونده به علم برسد، بلکه علم قاضی که براساس قانون و از طریق متعارف تحصیل می‌گردد، خود دلیلی مستقل و جدای از دلایل اصحاب دعوی کیفری است.

مطالعه کتاب واکاوی اقرار در نظام کیفری ایران برای چه دسته از افرادی پیشنهاد می‌شود؟

در خصوص معرفی کتاب واکاوی اقرار در نظام کیفری ایران به قلم سعید چقاکبودی، برای آن دسته از افرادی که در رشته حقوق و علوم سیاسی مشغول به تحصیل هستند یا اشخاصی که علاقه زیادی به گسترش اطلاعات عمومی خود در زمینه حقوقی هستند و افرادی که داوطلب شرکت در انواع آزمون‌های حقوقی هستند، پیشنهاد می‌شود.

سعید چقاکبودی، نویسنده کتاب واکاوی اقرار در نظام کیفری ایران

سعید چقاکبودی، نویسنده کتاب واکاوی اقرار در نظام کیفری ایران، کتاب‌های خود را در زمینه‌های حقوقی منتشر می‌کند که مورد قبول اساتید و وکیل‌های سرتاسر ایران است.

سخن پایانی

در کتاب واکاوی اقرار در نظام کیفری ایران که اثری از سعید چقاکبودی است. به جست‌وجو و بررسی ویژگی‌ها و اهمیت اقرار در امور کیفری و حتی امور مدنی پرداخته شده و تمامی این قوانین را برای شما به زبان ساده بیان می‌کند. در این مقاله به معرفی کتاب واکاوی اقرار در نظام کیفری ایران به قلم سعید چقاکبودی پرداخته شده است؛ امیدواریم از خواندن این مقاله لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن