پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب نگاهی حقوقی به قراردادهای انتقال و واگذاری سهام

معرفی کتاب نگاهی حقوقی به قراردادهای انتقال و واگذاری سهام

نویسندگان کتاب نگاهی حقوقی به قراردادهای انتقال و واگذاری سهام، بهنام اسدی و منصور عطاشنه می‌باشند که آن‌ها در این کتاب به تحلیل و بررسی و جایگاه سهام و انتقال آن را از جنبه‌های متفاوت حقوقی همانند حقوق شرکت‌ها، حقوق اموال، حقوق قراردادها و… پرداخته‌اند. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب نگاهی حقوقی به قراردادهای انتقال و واگذاری سهام بپردازیم؛ لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما باشید.

معرفی کتاب نگاهی حقوقی به قراردادهای انتقال و واگذاری سهام

همان‌طور که می‌دانید با تشکیل جوامع بشری، انسان جهت برطرف نمودن نیازهای خود مبادله و همین‌طور داد و ستد را آغاز نمود. در ابتدا معاملات کالا به کالا انجام می‌گرفت که در آن پولی رد و بدل نمی‌شد. اما به مرور زمان با پیشرفت جوامع، معاملات از شیوه محدود و بسته خارج شد و پول وسیله‌ی مبادله قرار گرفت. کالاها، ارزش مالی پیدا کردند و پول‌های مختلف و گوناگون، وسیله‌ای جهت تجارت و مبادله‌ی کالا شد. در میانه‌ی قرن‌ها، جهت تجارت تشریفات متعددی، جهت تحکیم قوانین انجام می‌گرفت.

امروزه با تغییرات به وجود آمده در تمدن اجتماعی و اقتصادی، تجار مجبور به ایجاد شیوه‌ای مخصوص جهت داد و ستد شدند که در طی زمان، این عادات و رسوم تجار، به شکل قانون درآمدند و حقوق تجارت را به وجود آوردند. با گذر زمان و پیشرفت اقتصادی، یک دارایی برای تجارت کافی نبود و نیاز شدیدی به راه انداختن سرمایه‌های بسیار در جهت رونق دادن به تجارت احساس می‌شد. با بیشتر شدن حجم معاملات نیاز به سرمایه هم بیشتر می‌شد در نهایت سرمایه‌های کوچک با یکدیگر ترکیب شدند و با جمع شدن دارایی‌های کم سرمایه‌های عظیم و بزرگی جهت معاملات با حجم گسترده فراهم شد.

در این جریان نوعی مالکیت شکل گرفت که به عنوان شرکت تجاری نام‌گذاری شده است. بازسازی ساختار اقتصادی در جهت توسعه‌ی اقتصادی منجر شد تا ساز و کارهای بیشتری در حوزه‌ی بازارهای پولی و مالی ایجاد شود تا به عنوان رونق تجاری دست یافت.

معرفی کتاب نگاهی حقوقی به قراردادهای انتقال و واگذاری سهام

در کتاب نگاهی حقوقی به قراردادهای انتقال و واگذاری سهام به موارد زیر پرداخته شده است:

در خصوص معرفی کتاب نگاهی حقوقی به قراردادهای انتقال و واگذاری سهام بهتر است بدانید که اصل آزادی اراده و مخصوصا در مورد سهام‌داران می‌تواند سبب اعتقاد به این امر شود که سهام‌داران بتوانند شروط متفاوتی را در اساس‌نامه درج نمایند و اساس‌نامه را به هر گونه که بخواهند تنظیم نمایند؛ ولی این آزادی اراده بی‌حد و حصر نیست؛ برای نمونه در حقوق ایران اخلاق حسنه و نظم عمومی و قواعد آمره دیگر حدود این آزادی را معین می‌نماید و هر نوع شرط درج شده در اساس‌نامه که لطمه‌ای به این قواعد آمره وارد سازد محکوم به ابطال است.

همچنین قواعد آمره قانونی، مقرراتی است که طرفین معاملات یا هر فرد دیگری ماننند سهام‌داران شرکت‌ها نمی‌توانند برخلاف آن‌ها توافق نماید یا سهام‌داران اساس‌نامه را برخلاف آن تنظیم نمایند. بالفرض یکی از قواعد آمره در خصوص سهام، قابلیت انتقال آن است و هیچ شرطی در اساس‌نامه نمی‌تواند انتقال و قابلیت انتقال سهام را به طور مطلق منع کند. البته قواعد حکمی از درون قوانین و مقررات موجود قابل استحصال است. در حقوق انگلیس و فرانسه هم قابلیت انتقال سهم از اوصاف ذاتی سهم است و هر نوع منع انتقال سهام به‌وسیله اساس‌نامه مخالفت با قواعد امری شناخته شده و غیر معتبر شناخته می‌شود. مبرهن در صورت درج چنین شرطی در اساس‌نامه هر ذینفعی و از جمله سهام‌داران می‌توانند ابطال آن را از دادگاه بخواهد.

از طرفی یکی دیگر از قواعد آمره در خصوص سهام بی‌نام است ک نقل و انتقال آن با قبض و اقباض شده و نیازمند هیچ تشریفات دیگری نیست این قاعده از مواد 39 ل.ا.ق.ت و 320 ق.ت قابل استنباط است و هر نوع توافق و قراردادی مخصوصا در اساس‌نامه برای مشروط نمودن این حق و قاعده غیر معتبر است؛ زیرا مخالف با اوصاف ذاتی سهام بی‌نام شمرده خواهد شد.

سخن پایانی

در این بلاگ به معرفی کتاب نگاهی حقوقی به قراردادهای انتقال و واگذاری سهام پرداختیم و به بررسی و جایگاه سهام و انتقال آن را از جنبه‌های متفاوت حقوقی همانند حقوق شرکت‌ها، حقوق اموال، حقوق قراردادها اشاره کردیم. از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این بلاگ همراه ما بودید. شما عزیزان می‌توانید کتاب‌های جدید و مورد نظر خود را از طریق همین سایت (افکار مثبت) به راحتی تهیه و دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن