پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب نقش و جایگاه دفاتر حمایت حقوقی و قضایی ایثارگران در فرآیند دادرسی

معرفی کتاب نقش و جایگاه دفاتر حمایت حقوقی و قضایی ایثارگران در فرآیند دادرسی

نویسندگان کتاب نقش و جایگاه دفاتر حمایت حقوقی و قضایی ایثارگران در فرآیند دادرسی، بهزاد ثابتی پور کرمانی، معین صباحی گراغانی و علی رضایی می‌باشند که آن‌ها در این کتاب با هدف ارزیابی و تحلیل این دفاتر، سعی شده شناختی از آن‌ها ارائه و مطرح گردد تا نواقص عملی‌شان بیان شده و به تبع آن، پیشنهاداتی جهت رفع نواقص، پرداخته‌اند. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب نقش و جایگاه دفاتر حمایت حقوقی و قضایی ایثارگران در فرآیند دادرسی پرداختیم. لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما باشید.

معرفی کتاب نقش و جایگاه دفاتر حمایت حقوقی و قضایی ایثارگران در فرآیند دادرسی

همان‌طور که می‌دانید در این کتاب به بررسی جایگاه دفاتر حمایت حقوقی و قضایی ایثارگران در فرآیند دادرسی پرداخته شده است و در جهت ارائه ضوابطی در معین کردن دعاوی قابل پیگیری به‌وسیله این دفاتر کاربرد دارد. جایگاه قانونی این دفاتر مطابق ماده 203 قانون استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین بر پایه بند 11 سیاست‌های کلی نظام برای ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار، جهاد و سامان‌دهی امور ایثارگران می‌باشد و به جهت تسریع در رسیدگی پرونده‌های ایثارگران تشکیل شده است.

معرفی کتاب نقش و جایگاه دفاتر حمایت حقوقی و قضایی ایثارگران در فرآیند دادرسی

امروزه دفاتر حمایت حقوقی و قضایی ایثارگران که در این کتاب گاهی به نام مختصر دفاتر حمایت مطرح می‌شوند، به عنوان بنیادی است که کارشناسانی را که مستقر در آن هستند، کرانه وکالت از ایثارگران، جانبازان و خانواده‌های معظم شهدا به دادگاه و محضر در دادرسی معرفی می‌نماید. در این پژوهش به نوع رابطه حقوقی میان ایثارگران و خانواده‌های شهدا با کارشناسان دفاتر حمایت هم پرداخته می‌شود. به این دلیل که در جانب دفاتر حمایت تا کنون هیچ‌گونه نگارش مفصلی مانند کتاب، پایان‌نامه و حتی مقاله‌ای صورت نگرفته و به تبع آن در هنگام مبنای تاسیس و علل پیدایش این دفاتر نیز صحبتی به میان نیامده است، در این مبحث از تحقیق ابتدا به مبانی، منابع و اهداف دفاتر حمایت و سپس به سازمان و ساختار این دفاتر پرداخته خواهد شد.

در کتاب نقش و جایگاه دفاتر حمایت حقوقی و قضایی ایثارگران در فرآیند دادرسی به موارد زیر پرداخته شده است:

در خصوص معرفی کتاب نقش و جایگاه دفاتر حمایت حقوقی و قضایی ایثارگران در فرآیند دادرسی بهتر است بدانید که در جهت ضرورت تعریف واژه‌ی اختیار بایستی اطلاع داشته باشید که اختیار در معنی گزینش کردن چیز نیک است. امروزه جای آن را انتخاب گرفته که در معانی دیگری نیز به کار رفته است. آزادی عمل، قدرت انجام دادن کار به اراده خویش، شرایطی است که قائم به فردی که توسط آن صفت و حالت برخی از آثار و افعال خود را بر بعضی دیگر ترجیح می‌دهد و برحسب دواعی خاصی که سبب می‌گردد بعضی از کارها را بر بعضی دیگر برتری می‌دهد.

در اصطلاح نیز واژه‌ی اختیار در چند معنی به کار رفته است. رویارویی عجز و اکراه در حقوق مدنی می‌گویند عاقد یا مقر بایستی عاقل و بالغ و مختار باشد. هدف از واژه اختیار در تحقیق این است که قدرت و توانایی فرد در انتخاب اعمال یا عدم اعمال امری به شیوه نامحدود نیست، بلکه این قدرت و توانایی به واسطه‌ی ملاک‌هایی محدود شده است. بنابراین می‌توان گفت فرد در اعمال امور ممنوعیتی ندارد و برای اعمال یا عدم اعمال آن امور بایستی مصلحت و غبطه کفیل رعایت نماید. واژه‌ی اختیار همان‌طور که گفته شد در معانی متفاوتی به کار رفته است که از جمله آن حالتی است قائم به فاعل که به‌وسیله آن حالت و صفت بعضی آثار و افعال خود را بر بعضی دیگر اولویت می‌دهد و برحسب دواعی ویژه‌ای که حاصل می‌گردد برخی از کارها را بر بعضی دیگر رجحان می‌دهد. بررسی میگردد همان‌طور که از این تعریف هم بر می‌آید امور و کارهایی که فرد در انجام آن مختار است، البته نه به این معنی که توانایی نادیده انگاشتن آن‌ها را داشته باشد، بلکه در اعمال یا عدم اعمال آن‌ها باید به معیار و ملاک مصلحت و غبطه‌ی کفیل توجه گردد.

سخن پایانی

در این بلاگ به معرفی کتاب نقش و جایگاه دفاتر حمایت حقوقی و قضایی ایثارگران در فرآیند دادرسی پرداختیم و به بررسی و ارزیابی و تحلیل این دفاتر، تلاش شده شناختی از آن‌ها ارائه گردد تا نواقص عملی‌شان بیان شده و به تبع آن، پیشنهاداتی جهت رفع نواقص اشاره کردیم. از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این بلاگ همراه ما بودید؛ شما عزیزان می‌توانید کتاب‌های جدید و مورد نظر خود را از طریق همین سایت (افکار مثبت) به راحتی تهیه و دانلود نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن