پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب مقایسه قاعده اقدام با قاعده پذیرش خطر در نظام کامن لا

معرفی کتاب مقایسه قاعده اقدام با قاعده پذیرش خطر در نظام کامن لا

نویسندگان کتاب مقایسه قاعده اقدام با قاعده پذیرش خطر در نظام کامن لا؛ سیکنه نبی و عباس کریمی می‌باشند که به تحلیل و بررسی مفهوم قاعده اقدام با پذیرش خطر در نظام کامن لا و همچنین مقایسه شرایط و آثار اجرای قاعده اقدام با پذیرش خطر در نظام کامن لا می‌پردازند. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب مقایسه قاعده اقدام با قاعده پذیرش خطر در نظام کامن لا بپردازیم؛ لطفا تا انتهای این رساله همراه ما باشید.

معرفی کتاب مقایسه قاعده اقدام با قاعده پذیرش خطر در نظام کامن لا

به طور کل قاعده اقدام ریشه فقهی دارد که در حقوق ایران در خیلی از مواد بر فقه اسلامی می‌باشد. در واقع این قاعده در برخی از مواد قانونی وارد شده است، البته هر چند که به صورت مستقیم در قانون نامی از این قاعده برده نشده است، اما رد پای این قاعده در قانون مدنی، قانون جزا و همینطور قانون‌های متفرقه به طور مشهود پیدا است. بهتر است بدانید که قاعده اقدام علاوه بر این که یک قاعده فقهی می‌باشد، یک قاعده عقلی بوده و به همین علت این نهاد در اغلب قوانین‌ نظام‌های حقوقی دنیا راه پیدا کرده است.

توجه داشته باشید که این بدان معنی نیست که به طور دقیق با نام قاعده اقدام و معنایش در حقوق ایران، در نظام‌های دیگر کاربرد دارد؛ بلکه با شباهت کاربردی متشابه در نظام‌های دیگری نیز وجود دارد. مشابه پذیرش خطر در نظم‌ کامن لا که در مواردی خیلی شبیه قاعده اقدام می‌باشد. در حقیقت هدف در این پژوهش نیز بر ان است که ابتدا قاعده اقدام را با قاعده پذیرش خطر در نظام کامن لا مقایسه نمود. آن‌ها را از هم جدا کرده و وجود تمایز و افتراق آن را ذکر نمود و همچنین بررسی کرد که آیا در نظام کانمن لا قاعده متشابه‌ای مانند قاعده اقدام وجود دارد.

مطالعه کتاب مقایسه قاعده اقدام با قاعده پذیرش خطر در نظام کامن لا برای چه افرادی مناسب است؟

مطالعه این کتاب به دانشجویان، داوطلبان آزمون‌های حقوقی و همچنین علاقه‌مندان به مباحث این رشته نیز پیشنهاد می‌شود.

در کتاب مقایسه قاعده اقدام با قاعده پذیرش خطر در نظام کامن لا به موارد زیر اشاره شده است:

پاره‌ای از حقوقدانان درباره (اقدام بر ضرر خود جهت دفع ضرر از دیگری) قصد را شرط می‌دانند و می‌گویند برخی از دانشمندان فقهی درمورد زیان و ضرر وارده از برخی حادثه‌ها و اتفاقات استدلال می‌نمایند که هر گاه کارگری در هنگام کار و بر اثر حادثه‌ای ناقص شود یا فوت کند؛ شبیه به این است که نجار، بنا و یا مهندس از بالای چوب بست ساختمانی به سمت پایین پرت شوند و همچنین آسیب زیادی ببینند، این قبیل ضرر و زیان‌ها نتیجه عمل و اقدام خود آنان می‌باشد؛ چون هر یک به میل و اختیار خود به ضرر خویش اقدام کرده‌اند. اگر نجار یا بنا در بالای چوب بست کار نمی‌کرد، به حادثه و بدبختی گرفتار نمی‌شد و بنابراین خود آنان در حادثه و ضرر خودشان شرکت داشته و به ضرر و زیان خود اقدام کرده‌اند و قاعده (اقدام علی ضرره) مانع از مسئولیت غیر می‌باشد؛ اما از نظر بیشتر فقها این استدلال درست نیست؛ چون قاعده اقدام تنها ناظر به مواردی می‌باشد که فرد عاقل و محتاط از آن جلوگیری می‌کند. کار کردن در ساختمان داربست و بلندی نیز عملی نیست که نوعا خطرناک باشد و فرد عاقل از مبادرت به انجام آن جلوگیری نماید. االبته گاهی اوقات در مواقعی است که فرد به عواقب کار خود نیز آگاه بوده و علی رغم آگاهی از این که هیچ فرد عاقلی این کار را انجام نمی‌دهد بر عیله خویش اقدام می‌نماید. همانند کسی که خود را به قصد انتحار و خودکشی از بلندی پرت نماید یا به کار خطرناکی دست بزند که به دور از عقل و احتیاط باشد.

سخن پایانی

در این بلاگ به معرفی کتاب مقایسه قاعده اقدام با قاعده پذیرش خطر در نظام کامن لا پرداختیم، این کتاب توسط انتشارات قانون یار منتشر شده است. برای مطالعه این کتاب و کتاب‌های بیشتر می‌توانید از طریق همین سایت (افکار مثبت) اقدام نمایید. از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این بلاگ همراه ما بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن