پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب مسئولیت ضامن در اسناد تجاری

نویسنده کتاب مسئولیت ضامن در اسناد تجاری، حامد مرادی می‌باشد که به تحلیل و بررسی تمامی زوایای مبحث ضمان مانند ضمان از دیدگاه قانون‌های داخلی، قوانین و مقررات بیگانه، ضمان از دیدگاه قوانین فقهی، تفکیک میان مسئولیت ضامن در مقابل دارنده چک، برات و سفته و مسئولیت ضامن در برابر ضامنین دیگر پرداخته است. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب مسئولیت ضامن در اسناد تجاری بپردازیم؛ لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما باشید.

معرفی کتاب مسئولیت ضامن در اسناد تجاری

همان‌طور که گفته شد در خصوص معرفی کتاب مسئولیت ضامن در اسناد تجاری، تلاش بر آن است که به تحلیل و بررسی مبحث ضمانت مستقل ذکر شده در لایحه جدید قانون تجارت و آثار رعایت شرایط شکلی اسناد تجاری بر این دو با توجه و نگرش به قانون تجارت مصوب سال 1311 و باقی قوانین و مقررات لازم الاجرا در این خصوص پرداخته شود. به طور کلی در نظام حقوقی ایران در رابطه با مبحث مسئولیت ضامن در اسناد تجاری و به طور خاص در قانون تجارت مصوب سال 1311 موادی چند آن هم به شیوه‌ی پراکنده که برای مثال مواد 247 و 249 در رابطه با مسئولیت ضامن نسبت به دارنده و فرستنده‌ی چک توضیحات بیشتری داده شده است.

تمامی امضاءکنندگان اسناد تجاری که به عنوان صادر کننده و فرستنده، ضامن یا ظهرنویس شناخته می‌شوند، نسبت به دارنده سند مسئولیت بسیاری دارند که به این مسئولیت، مسئولیت تضامنی در اسناد تجاری می‌گویند. حضور مسئولیت تضامنی به دارنده سند تجاری اختیار می‌دهد که در حالت عدم پرداخت سند تجاری در سررسید، در مقابل برخی یا همه‌ی امضاءکنندگان سند طرح دعوی کند؛ البته بایستی توجه داشت که شرایط تحقق مسئولیت امضاءکنندگان سند تجاری در قبال پرداخت اسناد تجاری یکسان و برابر نیست.

در کتاب معرفی مسئولیت ضامن در اسناد تجاری به موارد زیر پرداخته است:

در اکثر موارد، دارنده اسناد تجاری در هنگام دریافت این اسناد از فرستنده سند، ضامن معتبر مطالبه می‌کند. در اسناد تجاری، یک فرد قادر است تا ضامن صادرکننده یا ظهرنویسان سند تجاری باشد. اگر آن فرد نقش ضامن را بر عهده بگیرد، او متعهد می‌شود که مبلغ درج شده بر روی سند را در سررسید و با رعایت موازین قانونی به دارنده سند که همان طلبکار یا مضمون‌له است، پرداخت کند. ظهرنویسی یا پشت‌نویسی به این معنا می‌باشد که شخص سند تجاری را امضاء کرده است. ظهرنویسی حاکی از انتقال سند است و معمولا فردی که ظهرنویسی را انجام می‌دهد، مسئولیت پرداخت وجه سند را به‌ همراه دیگر امضاءکنندگان برعهده می‌گیرد. در چنین صورتی، مسئولیت تضامنی در اسناد تجاری ایجاد می‌شود؛ به عبارتی دارنده سند تجاری می‌تواند در صورت عدم وصول مبلغ در سررسید، نسبت به یک یا تمامی امضاءکنندگان طرح دعوی کند. مسئولیت تضامنی سبب می‌شود تا همه امضاءکنندگان نسبت به سندی که فرستاده‌اند، مسئولیت داشته باشند.

اگر ضمانت در خود سند انجام شود، ضامن بایستی روی سند یا پشت سند را امضا کند. امضا در پشت سند معمولا بهتر است؛ اما در شرایط کلی، فرقی میان امضا در رو یا پشت سند وجود ندارد. بعضی افراد به‌ جای امضا از مهر استفاده می‌کنند؛ ولی به کار بردن مهر به‌ جای امضا هنوز مورد اختلاف مراجع قانونی است. پس برای دوری از هرگونه مشکل حقوقی، بهتر است سند به‌وسیله ضامن امضا شود. همچنین ضامن بایستی علاوه بر امضا کردن سند، عبارتی را هم در سند قید کند که نشانگر تعهد اوست. این عنوان از این جهت بسیار مهم است که امضای خالی شاید به ‌اشتباه برای انتقال سند در نظر گرفته شود. پس ضامن بایستی در کنار امضا خود عبارت (این سند به‌عنوان ضمانت امضاء شده است) را قید کند. بنابراین برای دور از اختلاف نظر در نفسیر امضا، قید این عبارت به محکم کردن کار کمک می‌کند.

سخن پایانی

در این بلاگ به معرفی کتاب مسئولیت ضامن در اسناد تجاری پرداختیم و به تحلیل و بررسی تمامی زوایای مبحث ضمان از جمله ضمان از دیدگاه قانون‌های داخلی، قوانین و مقررات بیگانه، ضمان از دیدگاه قوانین فقهی، تفکیک میان مسئولیت ضامن در مقابل دارنده چک، برات و سفته و مسئولیت ضامن در برابر ضامنین دیگر اشاره نمودیم. از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این بلاگ همراه ما بودید. شما عزیزان می‌توانید کتاب‌های جدید و مورد نظر خود را از طریق همین سایت (افکار مثبت) به راحتی تهیه و دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن