پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب مبانی حقوقی و مشروعیت تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران

معرفی کتاب مبانی حقوقی و مشروعیت تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران

نویسنده کتاب مبانی حقوقی و مشروعیت تحریم‌های یکجانبه آمریکا، نوشته ناهید صمدی یامچلو می‌باشد که او در این کتاب به معرفی و بررسی اقدامات تنبیهی و تلافی جویانه بین‌المللی و یا محدودیت‌های اقتصادی، سیاسی و تجاری پرداخته است. در این کتاب قصد داریم به معرفی کتاب مبانی حقوقی و مشروعیت تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران بپردازیم. لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما باشید.

معرفی کتاب مبانی حقوقی و مشروعیت تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران

یکی از ساز و کارهایی که در نظام امنیت دسته جمعی ملل متحد بسیار مهم است، تحریم‌های بین‌المللی هستند که در واقع عملا عنصر تنبیه دول مورد تحریم وجود دارد. در اصل هدف این تحریم ایجاد رفتار سیاسی کشور است. وظیفه‌ی حفظ صلح و امنیت بین‌الملل بر عهده شورای امنیت سازمان ملل متحد گذاشته شده است که در این موارد تهدیداتی علیه صلح و عمل تجاوز باعث اقداماتی علیه دولت‌های ناقض صلح و امنیت بین‌المللی به عمل می‌آورد.

اگر سازمان ملل تلاش بر خارج از منشورش کند و یا سعی کند اختیاراتی به جزء این که به آن اعطا شده اعمال کند، اقداماتش نامشروع و غیر قانونی محسوب می‌شود. اکثر کشورها سیاست تحریم یک جانبه را محکوم می‌کنند و این سیاست را ناکارآمد می‌دانند. برای مثال در اوایل تحریم‌ها در مقابل ایران به رغم کوشش و تلاش بسیار دستگاه دیپلماسی آمریکا، علی‌الخصوص نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در اروپا و ژاپن، کانادا و دیگر کشورهای منطقه‌ی خلیج فارس از سیاست تحریم کشور ایران حمایت نکردند و آمریکا در این سیاست تنها ماند و حمایت نشد.

از طرفی در روابط بین دو یا چندین کشور، اگر تعهد خاصی مبنی بر عدم جواز تحریم وجود نداشت، توسل به تحریم، مشروع و جایز است. صرف توسل در تحریم در هر شرایطی مجاز و قانونی نمی‌باشد و برای این که تحریم از نظر حقوق بین‌الملل مشروع باشد بایستی شرایط فراهم شود. بر این اساس الزامی است به بررسی مبانی حقوقی مشروعیت یا عدم مشروعیت تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته شود و با تحقیقات بر تحلیل و بررسی سه نظریه مشروعیت مطلق، مشروعیت نسبی و عدم مشروعیت تحریم‌ها، به هدف از انجام این مطالعه که بررسی مبانی حقوقی و مشروعیت تحریم‌های یکجانبه آمریکا و سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران برسد و به این نتیجه می‌رسد که تحریم‌های وارده تاثیر و ضربات زیان بار و غیر قابل جبران بر کشور ایران وارد می‌کند که اکثر آنان غیر قانونی می‌باشند و از درجه مشروعیت از بین می‌روند. روشی که برای انجام این تحقیقات صورت می‌گیرد، توصیفی است و ابزار جمع‌آوری اطلاعات، به روش کتاب‌خانه‌ای می‌باشد.

در قسمتی از کتاب مبانی حقوقی و مشروعیت تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران می‌خوانیم:

غیر قطعی‌ترین واژه‌ای که این روزها بسیار به گوشمان می‌رسد، تحریم است که در روابط بین‌الملل و بخصوص تحریم‌های اقتصادی با آن بسیار رو‌به‌رو می‌شویم. در رابطه با تحریم‌های بین‌المللی منع گسترش، بایستی گفت که از مجموعه اقدامات تنبیهی و تلافی جویانه بین‌المللی به‌طور مثال؛ محدودیت‌های اقتصادی، سیاسی و تجاری به منظور پیشگیری از گسترش تسحیلات کشتار جمعی که شامل سلاح‌های بیولوژیکی، شیمیایی و هسته‌ای که در محدوده‌ی سازمان ملل متحد و رکن اجرایی آن سازمان شورای امنیت اعمال و اجرا می‌شود.

امروزه در برخی تحریم‌های بین‌المللی به عنوان ابزاری برای اعمال فشار اقتصادی و سیاسی بر کشورها از سمت جامعه جهانی در خصوص تعدیل در سیاست‌ها و رفتار آن‌ها مطرح شده است. امروزه این نقش به شورای امنیت سازمان ملل متحد که مسئول حفظ امنیت بین‌المللی را بر اساس منشور ملل متحد بر عهده گرفته، واگذار شده است. البته با استفاده از تحریم‌های تجاری با هدف تامین منافع خاص کشور تحریم کننده و بدون توجهی به منافع و خواسته‌های سایر افراد جامعه جهانی، برخلاف اصول؛ سیاستی است که چندین سال است که از سوی پاره‌ای از قدرت‌ها، مخصوصا ایالات متحده آمریکا در مقابل بعضی کشورهای در حال توسعه و گسترش که سیاست‌ها و مواضع‌شان با منافع آن‌ها سازگاری نداشته، اعمال شده است.

سخن پایانی

در این بلاگ به بررسی و معرفی کتاب مبانی حقوقی و مشروعیت تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران پرداختیم. از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید. شما عزیزان می‌توانید کتاب‌های مورد نظر خود را از همین سایت (افکار مثبت) به راحتی تهیه و دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن