پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب ضوابط عدالت استخدامی در حقوق اداری ایران و فرانسه

معرفی کتاب ضوابط عدالت استخدامی در حقوق اداری ایران و فرانسه

نویسنده کتاب ضوابط عدالت استخدامی در حقوق اداری ایران و فرانسه؛ شاهرخ نیکنام می‌باشد که در این کتاب با بیان مفهوم عدالت استخدامی به ضوابط آن و همچنین بررسی برابری حقوقی شهروندان و عدم تبعیض برای آن‌ها پرداخته است. در این بلاگ به معرفی کتاب ضوابط عدالت استخدامی در حقوق اداری ایران و فرانسه می‌پردازیم؛ لطفا تا انتهای بلاگ همراه ما باشید و برای خرید کتاب ضوابط عدالت استخدامی در حقوق اداری ایران و فرانسه میتوانید رو این گزینه کلیک نمایید.

معرفی کتاب ضوابط عدالت استخدامی در حقوق اداری ایران و فرانسه

تمام افراد در برابر سازمان‌های دولتی و عمومی نیز از حقوقی برخوردار می‌باشند که البته تحقق آن‌ها از مهم‌ترین هدف حقوق اداری و نظام عدالت ادارای محسوب می‌شوند. عدالت استخدامی نیز به عنوان یکی از شقوق عدالت اداری یعنی عدالت حاکم بر فرآیند استخدام که در قالب شرایط، حقوق و تکلیف‌های مساوی و همچنین برابری فرصت‌ها برای کل وجدان شرایط تجلی می‌یابد.

عدالت اداری لازمه‌ی وجود شرایطی می‌باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مفهوم حاکمیت قانون و همینطور کنترل قضایی اشاره نمود. عدالت استخدامی که در اسناد بین‌المللی حقوقی بشری به رسمیت شناخته شده است و در نظام داخلی کشورها مورد توجه افراد قرار می‌گیرد. البته در همین مسیر، قانون مدیریت خدمات کشوری به عنوان قانون عام استخدامی در جمهوری اسلامی ایران، سه اصل شایسته سالاری، برابری و انضباط استخدامی را مورد شناسایی نیز قرار می‌دهد. البته در یک نگاه تطبیقی در قیاس با نظام حقوق اداری فرانسه می‌توان این نتیجه را برداشت کرد که علی‌رغم این تصریح در قانون مدیریت خدمات کشوری، به نظر می‌آید وجود بعضی از قوانین خاص استخدامی و همینطور حمایت کم از بعضی گروه‌ها مانند معلولان و زنان در قانون مدیریت خدمات کشوری جایگاه این اصول را تا حدی ضعیف کرده است.

جهت رفع این کاستی‌ها و همچنین تامین عدالت استخدامی، بهتر است از سمت گروه‌های در معرض تبعیض اعم از اقلیت‌های مذهبی، معلولان و زنان مورد حمایت جدی‌تر قانون‌های استخدامی قرار گیرند که البته در نظام حقوقی فرانسه این حمایت در نظر گرفته شده و شورای دولتی به عنوان دادگاه عام ادرای این اصول را مورد توجه قرار می‌دهند و از سمت دیگر مزیت‌هایی لحاظ شده برای بعضی گروه‌ها از جمله خانواده‌های شهدا و ایثارگران به نحوی تدوین و تنظیم شود که ناقض اصل کلی عدالت در استخدام نباشد.

مطالعه معرفی کتاب ضوابط عدالت استخدامی در حقوق اداری ایران و فرانسه برای چه افرادی مناسب است؟

خواندن این کتاب را به علاقه‌مندان، تمامی اساتید، محققان و دانشجویان حوزه‌ی حقوق بین‌المللی و همچنین حقوق مدنی پیشنهاد می‌نماییم. دوستان عزیزی که قصد مطالعه این کتاب را دارند می‌توانند از طریق همین سایت (افکار مثبت) اقدام کنند.

در قسمتی از معرفی کتاب ضوابط عدالت استخدامی در حقوق اداری ایران و فرانسه به موارد زیر اشاره شده است:

به طور کل در قوانینی استخدامی ایران نه تنها تبعیض مثبتی در برابر زنان برای ورود به خدمت لحاظ نشده، در بعضی آزمون‌های استخدامی آن‌ها را از حق استخدام محروم کرده‌اند یا این که نسبت بسیار کم‌تری را برای زنان نسبت به مردان در نظر گرفته‌اند. از سمتی دیگر دستیابی به عده‌ای شغل‌های عمومی و مخصوصا مشاغل سیاسی برای زنان در ایران محدودیت قانونی و شرعی دارد.

در این رابطه (معاون رئیس جمهور در امور زنان با گفتن این که رتبه ایران در دسترسی زنان به فرصت‌های اقتصادی و سیاسی در بین 136 کشور، 130 است، فرمورد: اگر تبعیض مثبت به نفع زنان لحاظ نشود، نمی‌توانیم شاهد حضور زنان در مقام‌های بالا باشیم. برای برون رفت از این شرایط بعضی در نظر گرفتن سهمیه برای زنان در ورود به شغل‌های سیاسی را مطرح نموده‌اند. البته با این وجود درباره شرایط کاری بعضی امتیازات برای زنان در قوانین استخدامی ایران وجود دارد که با تمساح می‌توان آن‌ها را تبعیض مثبت قلمداد نمود.

سخن پایانی

در این بلاگ به معرفی کتاب ضوابط عدالت استخدامی در حقوق اداری ایران و فرانسه پرداختیم؛ این کتاب توسط انتشارات قانون یار منتشر شده است. از متشکریم که تا انتهای این بلاگ همراه بودید. اگر قصد مطالعه کتاب‌های بیشتری را دارید به راحتی می‌توانید از طریق همین سایت کتاب مورد نظر خود را دانلود و مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن