پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب صلاحیت شرکت‌های تجاری در انعقاد قرارداد

معرفی کتاب صلاحیت شرکت‌های تجاری در انعقاد قرارداد

نویسنده کتاب صلاحیت شرکت‌های تجاری در انعقاد قرارداد، علی سهراب زاده می‌باشد که او در این کتاب به تحلیل و بررسی و ارائه راهکار برای تخصصی کردن فعالیت‌ شرکت‌های تجاری، سرعت بخشیدن و اعتبار دادن به حوزه قراردادهای منعقد از سوی آن‌ها پرداخته است. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب صلاحیت شرکت‌های تجاری در انعقاد قرارداد بپردازیم. لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما باشید. برای تهیه این کتاب میتوانید از صفحه اصلی وبسایت افکار مثبت اقدام فرمایید.

معرفی کتاب صلاحیت شرکت‌های تجاری در انعقاد قرارداد

همان‌طور که می‌دانید نیاز نظام حقوقی فقط با قواعد مجرد رفع و برطرف نمی‌شود؛ بلکه باید قواعد جزئی‌تر و فنی‌تر این اصول هدایت کننده را، با توجه و نگرش به امکان‌ها و مصلحت‌ها، ارائه کند. در اصل، کار فنی دانش حقوقی از اینجا آغاز می‌شود. بنابراین برای تمهید این قواعد، یا باید به تجربه‌های خود و تاریخ زندگی نهاد و بنیان‌های حقوقی روی بیاوریم و یا باید از آن‌ها الهام بگیریم، یا قاعده‌ای را ساخته ‌و پرداخته از دیگران اخذ کنیم. انتخاب نخست بی‌گمان برتری دارد و در انتساب دوم هم این نکته را بایستی توجه داشت که قاعده وارداتی باید بر پیکری از مجموعه قواعد سنتی پیوند خورد و ملایم با طبع آن باشد. در نهایت، شناخت طبیعت آن چه تاریخ به ما هدیه کرده است در هر حال اجتناب ناپذیر است. متاسفانه قانون تجارت ما به خصوص موضوع شرکت‌های تجاری، علی رغم تلاش‌های سازمان‌های جهانی و بین‌المللی در بهبود وضعیت فعالیت و نحوه کارکرد آن‌ها، هنوز در راستای تحول خاص و ویژه‌ای در این خصوص تصمیمی اتخاذ نکردند.

در خصوص معرفی کتاب صلاحیت شرکت‌های تجاری در انعقاد قرارداد بایستی بدانید که قانون تجارت ایران برای شرکت‌های تجاری شخصیت حقوقی قائل شده است. شخصیت حقوقی به این معنا است که شرکت صلاحیت داشتن حقوق و تکالیف و هم صلاحیت اجرای آن‌ها را دارد. شخصیت حقوقی می‌تواند دارای تمامی حقوق و تکالیفی شود که قانون برای اشخاص قائل می‌باشد؛ ولی شخصیت حقوقی ویژگی مشترک همه‌ی شرکت‌های تجاری است و بنابراین از نظر قانون شخصی می‌باشد که کاملا مستقل از اعضای تشکیل دهنده آن و در نهایت این استقلال است که افراد حقوقی می‌توانند دارای حقوق و تعهدات گردند و به انجام معاملات و ایجاد تعهدات و اقامه دعوی و باقی حقوق و تکالیف مصرح قانونی بپردازند؛ زیرا دلیل این که در معاملاتی که برای شرکت‌های تجاری واقع می‌شود ابتدا شرکت مسئول می‌باشد وجود همین شخصیت حقوقی است.

در کتاب صلاحیت شرکت‌های تجاری در انعقاد قرارداد به موارد زیر پرداخته شده است:

از طرفی صلاحیت از جمله مسئله‌های مهم در علم حقوق شناخته شده که این واژه از ریشه صلح و به معنای صالح بودن برای انجام یک فعل است و نداشتن آن سبب سلب اختیار می‌شود. پس از تشخیص شرکت‌های تجاری از مدنی و نحوه و زمان شکل‌گیری شخصیت آن‌ها و احراز تفاوت شرکت‌های افراد از سرمایه و همین‌طور احراز اهلیت قانونی مدیران به‌وسیله مراجع ذیصلاح، اساسا می‌بایست حوزه فعالیت شرکت مشخص و معین شده تا صلاحیت آن شرکت نسبت به انعقاد قراردادهای حوزه فعالیت خود احراز گردد.

شرکت‌های تجاری هم در مدت و زمان ثبت، حوزه فعالیت خود را تعیین و تنها در همان جهت صلاحیت فعالیت و انعقاد قرارداد دارند و در شرایطی که انجام برخی از قراردادها از آن شرکت سلب شده باشد، در زمان فعالیت، صلاحیت انعقاد آن قرارداد را ندارند. اصولا موسس شرکت در شرکت‌های سهامی و مدیران در شرکت‌های اشخاص، در زمان ثبت شرکت و در اساس‌نامه اغلب و یا حتی تمامی اعمال تجاری را به عنوان حوزه فعالیت آن شرکت تعیین نموده و به نوعی دایره صلاحیت خود در انعقاد قراردادها را وسیع تعیین نموده. هر چند در عمل تنها به بخش کوچکی از آن‌ها بپردازد، مزیت شمول همه‌ی معاملات تجاری برای شرکت‌ها در این است که نتوان در مقابل ثالث ناآگاه به بطلان معامله‌ای که در حوزه فعالیت وی نبوده، استناد کرد، این در صورتی است که نمی‌توان شرکت تضامنی که اعضای خانواده‌ای با سرمایه‌ای اندک آن را به ثبت رسانده‌اند صالح به انعقاد قراردادی سنگین که معمولا شرکت سهامی عام آن‌ها را منعقد می‌نماید، دانست.

سخن پایانی

در این بلاگ به معرفی کتاب صلاحیت شرکت‌های تجاری در انعقاد قرارداد پرداختیم و به تحلیل و بررسی و ارائه راهکار برای تخصصی کردن فعالیت‌های شرکت‌های تجاری، سرعت بخشیدن و اعتبار دادن به حوزه قراردادهای منعقد از سوی آن‌ها اشاره نمودیم. از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این بلاگ همراه ما بودید. شما عزیزان می‌توانید کتاب‌های جدید و مورد نظر خود را از طریق همین سایت (افکار مثبت) به راحتی تهیه و دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن