پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب حقوق شرکاء شرکت مدنی در نظام کنونی

معرفی کتاب حقوق شرکاء شرکت مدنی در نظام کنونی

در تعریف شرکت می‌توان گفت که انجمن، بنگاه تجارت یا فردی حقیقی یا حقوقی یا هردو آن‌ها در آن نقش دارند. به عبارت دیگر شرکت یک قرارداد است که بر اساس آن، طرفین یک قرارداد، یعنی شرکا سرمایه‌ای را قرار می‌دهند و سود آن را با هم تقسیم می‌نمایند. اما ببینیم تعریف شرکت در قانون مدنی چیست. اجتماع حقوق مالکین متعدد در یک شی واحد به نحو اشاعه تعریف شرکت در قانون مدنی است. با این تعاریف قرار است در این مطلب به معرفی کتاب حقوق شرکاء شرکت مدنی در نظام کنونی بپردازیم. اگر به این مبحث علاقه‌مند هستید با این اثر عزت اله گنج خانلو با افکار مثبت همراه باشید. برای تهیه این کتاب میتوانید از صفحه اصلی وبسایت افکار مثبت اقدام فرمایید.

تعریفی از شرکتهای مدنی

برای اینکه به تعریف شرکت مدنی در قانون مدنی برسیم، نیاز است تا به ماده 571 قانون مدنی مراجعه کنیم. قانونگذار در این ماده بیان داشته که شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شی وحد، به شکل مشاع.

در توضیح این ماده می‌توان گفت که اجتماع حقوق مالکین، به این معنی است که چند نفر در یک مال یا سود آن مال، شراکت داشته باشند و در یک شی واحد و به شکل مشاع هم شریک باشند. یعنی تمام مالکین با هم شریک هستند و دارای حق تصرف در آن را دارند.

معرفی کتاب حقوق شرکاء شرکت مدنی در نظام کنونی

در معرفی کتاب حقوق شرکاء شرکت مدنی در نظام کنونی این کتاب می‌توان گفت که عزت اله گنج خانلو، در این اثر خود قوانین و مقررات شرکت‌های مدنی را بررسی کرده است. همچنین در این کتاب می‌بینیم که وی مفاهیم کلی اشاعه و شرکت مدنی با نگاهی به حقوق مصر، شخصیت حقوقی و تنوع پذیری شرکت مدنی با نگاهی به حقوق مصر و حقوق و تکالیف شرکاء در اداره و انحلال شرکت مدنی پرداخته است.

شرکت مدنی ممکن است، جهت کسب و کار یا خرید و فروش و یا انجام حرفه و یک صنعتی تشکیل شده باشد. یک شرکت مدنی تابع مقررات قانون مدنی درباره صنعت و حرفه به وجود آمده می‌باشد. از طرفی در شرکت مدنی هریک از شرکاء در سود و زیان با یکدیگر شریک هستند. مگر اینکه یک یا چند نفر سهم بیشتری در این شرکت داشته باشند. نحوه اداره این شرکت بر اساس شرایط مقرری است که بین شرکاء وجود دارد.

شرکت مدنی شخص حقوقی محسوب نمی‌شود؛ زیرا شرکت‌هایی که بر اساس قانون تجارت تشکیل و ثبت شده‌اند، شخصیتی حقوقی دارند و شرکت مدنی این چنین نیست. در ضمن شرکت مدنی تابعیت و اقامتگاه ندارد؛ زیرا جدای از اشخاص حقیقی یعنی افراد انسانی، اشخاص حقوقی می‌توانند دارای اقامتگاه و تابعیت باشند و همانطور که بیان شد، شرکت مدنی شخص حقوقی محسوب نمی‌شود.

در معرفی کتاب حقوق شرکاء شرکت مدنی در نظام کنونی می‌توان گفت که مسئولیت ناشی از امتزاج حقوق شرکاء در اموال مشاع، یکی از مسئولیت‌های بحث انگیز حقوق مدنی در مورد شرکت‌های مدنی محسوب می‌شود که یا از امتزاج قهری نظیر ارث و یا امتزاج اختیاری نظیر این که یک یا چند نفر دارایی و سرمایه خود را هم گذاشته ‌اند تا بتوانند از طریق آن به سودی برسند، نشات گرفته است. با انعقاد نمودن عقد شرکت مدنی اموال مشاع از شخصیت حقوقی به مانند اموال وقف یا آورده‌های شرکت تجاری برخوردار نمی‌شوند.

قسمتی از کتاب حقوق شرکاء شرکت مدنی در نظام کنونی

برای معرفی کتاب حقوق شرکاء شرکت مدنی در نظام کنونی عزت اله گنج خانلو بخشی از کتاب وی را با هم می‌خوانیم. همه ما می‌دانیم که شرکت‌های تجاری دارای شخصیت حقوقی هستند و اموال و دیون علی الاصول به شخصیت حقوقی می‌باشد و قانونگذار در ماده 583 قانون مدنی تمامی شرکت‌های ذکر شده در این قانون را واجد شرایط شخصیت حقوقی قلمداد کرده است. برخی از حقوقدانان با الهام گرفتن از این ماده قانون مدنی فقط شرکت‌های تجاری را واجد شخصیت حقوقی می‌دانند و بر این باروند که شرکت‌های مدنی فاقد شخصیت حقوقی هستند.

سخن پایانی

در این مطلب برای معرفی کتاب حقوق شرکاء شرکت مدنی در نظام کنونی عزت اله گنج خانلو شما را با تعریف شرکت مدنی آشنا کردیم و به معرفی بیشتر این کتاب و شرکت مدنی پرداختیم تا با شناخت بیشتری بتوانید این کتاب را برای مطالعه انتخاب نمایید. برای کسب دانش بیشتری درباره حقوق شرکاء شرکت مدنی در نظام کنونی این اثر از عزت اله گنج خانلو می‌تواند به شما کمک شایانی نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن