پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب حقوق زوجه غایب مفقودالاثر

معرفی کتاب حقوق زوجه غایب مفقودالاثر

نویسنده کتاب حقوق زوجه غایب مفقودالاثر، هدا زارعی می‌باشد که او در این کتاب به معرفی و بررسی وضعیت حقوقی و تکالیف زنی که در خلال غیبت و دوری شوهر به سر می‌برد، پرداخته است. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب حقوق زوجه غایب مفقودالاثر بپردازیم. لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما باشید.

معرفی کتاب حقوق زوجه غایب مفقودالاثر

همانطور که می‌دانید اهمیت و ارزش خانواده و اثر انکار ناپذیر آن در سلامت فرد و اجتماع سبب شده، تمامی علوم انسانی مثل فلسفه، جامعه شناسی، اقتصاد، تاریخ، حقوق و همچنین علوم دیگر مثل زیست شناسی و آمار از دیدگاه خاص و ویژه‌ی خود به آن بپردازند. از طرفی حقوق خانواده از پژوهش‌های این علوم برای نظم دهنده قواعد حاکم بر این کانون طبیعی و اجتماعی منفعت می‌برد. در ابتدا باید گفته شود که کسی که مفقودالاثر می‌شود به این معنی است که فرد مدت زمان طولانی از غیبت او گذشته و هیج خبری از او نیست؛ به عبارتی خانواده‌ی آن شخص هیچ اطلاعی از زنده بودن با نبودنش ندارند. از همین جهت قانون در صورت غیبت بسیار طولانی شوهر به زن حق طلاق داده است. از طرفی بایستی به دلیل عدم اطلاع از مکان شوهر، او را مجهول المکان معرفی کرد تا براساس آن زمان رسیدگی ابلاغ شود.

تا مواقعی که شوهر در محل زندگی و اقامت خود حضور داشته باشد، اموال، اولاد و همسر او تحت نظام حقوق معینی قرار دارند اما هر زمانی این فرد غیب شد و اثری از او پیدا نشد، نظام حقوقی حاکم بر اموال، اولاد و همسر او، هر کدام به طور جدا و مستقل و مباحث مربوط به خود را می‌طلبد و به تبع آن تغییر خواهد کرد. بنابراین در خصوص معرفی کتاب حقوق زوجه غایب مفقودالاثر بایستی گفته شود که این کتاب به بیان مفهوم غیبت پرداخته است تا معلوم شود که غایب مفقودالاثر چه شخصی می‌تواند باشد؟ همچنین حقوق همسر در دوران غیبت مرد توضیح داده می‌شود.

در قسمتی از کتاب حقوق زوجه غایب مفقوالاثر در جهت مالکیت زن بر مهریه به موارد زیر اشاره شده است:

قانون مدنی از مشهور پیروی کرده، به همین دلیل مشهور فقها به این معتقدند که با انجام عقد، زن مالک همه‌ی مهر می‌گردد. از طرفی مالکیت به طور متزلزل می‌باشد و با انجام نزدیکی یا عوامل دیگر همه‌ی آن مستقر خواهد شد. عده‌ای از فقهای امامیه، به خصوص اسکافی بر این معتقدند که زوجه در یک مدت معین با عقد تنها مالک نصف مهر می‌شود و با نزدیکی و سایر عوامل استقرار دهنده مهر، تمامی آن را مالک می‌گردد. از این پس براساس ماده 1082 قانون مدنی اگر مهر عین معین باشد با تحقق نکاح آن عین به مالکیت زن در می‌آید و زن حق هر گونه انتفاع و تصرف مالکانه در آنرا خواهد داشت و چنان که می‌تواند آن را ببخشد یا بفروشد و یا حتی اجاره دهد، اگر مهر عین کلی باشد؛ برای مثال مقداری طلا یا پول به محض انجام عقد، شوهر بدهکار آن می‌شود و زن اجازه دارد آن را مطالبه کند و هر موقع منفعت و سودی یا حق دیگری وجود داشته باشد همچنان با تحقق نکاح آن عین با مالکیت زن در می‌آید. برخی از حقوق دانان نیز به این معتقد هستند که هر زمان مهر، منفعت یا حق دیگری باشد، همچنان با وقوع عقد، زن مالک تمام آن می‌گردد و می‌تواند در آن تصرفات مالکانه داشته باشد. حتی پیش از آن که شوهر موضوع مهریه را به قبض زوجه بخواهد بدهد، زوجه می‌تواند آن را تصرف نماید.

سخن پایانی

در این بلاگ به بررسی و معرفی کتاب حقوق زوجه غایب مفقودالاثر پرداختیم و همچنین به وضعیت حقوقی و تکالیف زنی که در خلال غیبت و دوری شوهر به سر می‌برد را بررسی و اشاره کردیم. درخصوص معرفی این کتاب بهتر است بدانید که برای داوطلبان آزمون‌های حقوقی و دانشجویان و همچنین علاقه‌مندان به این مباحث و رشته‌ها بسیار مفید و کاربردی می‌باشد. از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این بلاگ همراه ما بودید. شما عزیزان می‌توانید کتاب‌های جدید و مورد نیاز خود را از همین سایت (افکار مثبت) به راحتی تهیه و دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن