پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب حقوقی تملک املاک خصوصی برای طرح‌های عمومی و دولتی

معرفی کتاب حقوقی تملک املاک خصوصی برای طرح‌های عمومی و دولتی

نویسندگان کتاب حقوقی تملک املاک خصوصی برای طرح‎های عمومی و دولتی، جهانگیر رشیدی و مختار فتاحی می‌باشد که آن‌ها در این کتاب به مفاهیم و بررسی اقسام کلی اراضی، مالکیت خصوصی، تملک اراضی به‌وسیله دولت، ماهیت حقوقی تملک در حقوق ایران و… پرداخته‌اند. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب حقوقی تملک املاک خصوصی برای طرح‌های عمومی و دولتی بپردازیم؛ لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما باشید.

معرفی کتاب حقوقی تملک املاک خصوصی برای طرح‌های عمومی و دولتی

همان‌طور که می‌دانید با توجه و نگرش به پیشرفت جامعه و اجرای سریع طرح‌های عمومی و دولتی با هدف گسترش و توسعه مصالح عمومی، دستگاه‌های اجرایی در اکثر طرح‌های خود با حقوق مالکانه‌ی شخص یا اشخاص مقابل هستند، به طوری که ادامه رویه و روند طرح مربوط به دریافت مالکیت اراضی و املاک واقع در طرح‌های قبول شده از جهت سازمان مجری طرح می‌باشد و در این شرایط حتی اگر مالک نخواهد مالکیت خود را انتقال دهد، به دلیل اهمیت طرح‌های تصویبی و از جهت دیگر به علت وجود منافع عمومی، مالکیت به‌وسیله راهکاری قانونی گرفته می‌شود. امروزه عنوان تملک و تصرف تنها شامل اموال نیست و برای تملک اراضی ابتدا بایستی نوعیت آن را مشخص و معین کرد، به همین دلیل که اراضی موات، ملک اشخاص محسوب نمی‌شود و ماهیت حقوقی تملک اراضی در صورت نبودن تراضی با مالک ایقاع و یا در صورت تراضی هم بنا به دلایلی از جمله اجبار مالک به فروش باز هم عقد اجباری به حساب می‌آید.

معرفی کتاب حقوقی تملک املاک خصوصی برای طرح‌های عمومی و دولتی

موضوع استملاک املاک اشخاص یکی از علت‌های ایجاد مالکیت برای دولت می‌باشد و در صورت رعایت نکردن تشریفات قانون‌هایی که در شناسایی نوعیت زمین و استملاک اراضی غیرموات یا پرداخت نکردن قیمت مرجع صالح، رسیدگی آن برعهده‌ی دیوان عدالت اداری و یا محاکم عمومی دادگستری است که در واقع برای حل و فصل این اختلافات قانون‌گذار سعی دارد تا برای اختلاف ناشی از تلاقی حقوق عمومی و خصوصی مالکانه اشخاص، قوانین و مقرراتی را مشخص کند.

در کتاب حقوقی تملک املاک خصوصی برای طرح‌های عمومی و دولتی به موارد زیر پرداخته شده است:

در خصوص معرفی کتاب حقوقی تملک املاک خصوصی برای طرح‌های عمومی و دولتی بهتر است بدانید که هدف از طرح‌های عمومی دولت یا شهرداری‌ها طرح‌هایی می‌باشد که ابتدا در راستای انجام وظایف محوله به شهرداری و برای رسیدن به اهداف مختلف ترسیم و اجرا می‌شود؛ ثانیا این طرح‌ها و برنامه‌ها از جهت سازمانی با ویژگی‌های خاصی به نام شهرداری جامه عمل و اجرا به خود می‌پوشد. طرح عمومی، مجموعه عملیات و خدمات مشخصی است که بر اساس مطالعات توجیهی، فنی و اقتصادی یا اجتماعی که توسط دستگاه اجرایی انجام می‌شود به مدت معین و با اعتبار برای تحقق بخشیدن به هدف‌های یک برنامه عمرانی معین اجرا می‌شود که تعریف فوق با تاکید بر رعایت حقوق شهروندان در اجرای طرح‌های عمرانی و عمومی ازسوی دولت و شهرداری نشان دهنده یک طرح اعم از عمرانی و عمومی، حسب مورد باید در همه مراحل از آغاز تا خاتمه مشخص باشد.

از تحلیل قوانین در نهایت به این نتیجه خواهیم رسید که عبارت (طرح عمومی) یا (طرح عمرانی) شامل بیان جامع الشمولی نیست که بتوانیم از آن معنای عبارات مذکور را دریافت و به عبارت دیگر (طرح عمومی) یا (طرح عمرانی) در همه قوانین به یک معنا استفاده نشده است. علی ایحال درمعنای عام (طرح عمرانی به اقداماتی گفته می‌شود که شهرداری در راستای انجام وظایف خود انجام می‌دهد).

طرح درمعنای خاص به برنامه‌هایی گفته می‌شود که علی الاصول نوشته شده و مصوب مراکز و مراجع ذیصلاح است که در واقع این طرح‌ها عموماً ‌ناظر به امور عمرانی و شهرسازی و مربوط به آبادانی شهرمی باشندکه با این وصف ‌طرح‌های عمرانی و شهرسازی تنها بخشی از طرح‌هایی هستند که شهرداری‌ها در اجرای وظایف خود به اجرا درمی آورند.

سخن پایانی

در این بلاگ به معرفی کتاب حقوقی تملک املاک خصوصی برای طرح‌های عمومی و دولتی پرداختیم و به مفاهیم و بررسی اقسام کلی اراضی، مالکیت خصوصی، تملک اراضی به‌وسیله دولت، ماهیت حقوقی تملک در حقوق ایران و… اشاره کردیم. از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این بلاگ همراه ما بودید. شما عزیزان می‌توانید کتاب‌های جدید و مورد نظر خود را از همین سایت (افکار مثبت) به راحتی تهیه و دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن