پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب جهل به قانون از دیدگاه فقه

معرفی کتاب جهل به قانون از دیدگاه فقه

کتاب جهل به قانون اثری از حسن حیدری است. او در این کتاب به جست‌وجو و بررسی عمیق و دقیق مباحث مختلفی مانند واژگان خیار فسخ، بطلان، جهل در اعمال حقوقی و قانون مدنی، مبانی فقهی و حقوقی آثار اشتباه در قوانین، جهل و… پرداخته است. در این مقاله قصد داریم به معرفی کتاب جهل به قانون از دیدگاه فقه بپردازیم؛ لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. برای تهیه این کتاب میتوانید از صفحه اصلی وبسایت افکار مثبت اقدام فرمایید.

درباره‌ی کتاب جهل به قانون از دیدگاه فقه

واژه جهل به معنی ندانستن و مفهوم آن در این کتاب، به معنای بررسی کردن احکام و آثار، ناآگاه از یک موضوع یا حکم آن در اصول فقه است. در کتاب‌ها و متون‌های حقوقی و فقهی، واژه جهل معمولا در معنای لغوی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی استفاده از آن به مواردی که در آن نسبت به موضوعی شک وجود دارد، یعنی شبهات موضوعی و حکمی، نیز همه گیر شده است، زیرا در این موارد هم نوعی ناآگاهی وجود دارد. در منابع و آثار حقوقی و فقهی، جهل از نظر منبع تحقق آن به دو قسمت یعنی جهل تقصیری و قصوری تقسیم می‌شود. تقسیم بندی دیگر آن، جهل به موضوع و جهل به حکم می‎باشد. جهل به حکم یعنی اینکه شخص از حکم یا قانون فاقد هر نوع آگاهی باشد. برای مثال ندانسته خمر بنوشد و نداند در دین اسلام این کار حرام به حساب می‌آید.

جهل به موضوع یعنی اینکه مکلف، از اصل حکم شرعی باخبر باشد اما ناآگاهی نسبت به آن موضوع نشان دهد. در دنیای امروزی هم جهل به عنوان یکی از علل‌ها یا عوامل پیدایش جرم اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌نماید که ضرورتا باید این نقش خاص مورد توجه مخصوص واقع شود. پس هرگز نمی‌توان درمورد جهل، یعنی زمانی که مجرم مفهوم حقیقی عملی را که انجام داده درک نمی‌کند، بی‌تفاوت باقی ماند. یکی از مهم‌ترین مباحث در قوانین، عنوان جهل و آثار بر روابط افراد جامعه می‌باشد؛ چرا که انسان با توجه به طبیعت و طبعی که دارد، باید در اجتماع و در روابط با افراد زندگی کند، ولی متاسفانه در این روابط، آگاه و غیرآگاه امکان دارد آسیب یا ضرری به اطرافیان برسد. از همین جهت برای جبران این آسیب‌ها و خسارت‌ها باید برای اعمالی که از روی ناآگاهی انجام داده می‌شود، راهکارهای اساسی پیدا کرد، به‌گونه‌ای که علاوه بر اینکه نظم همگانی و عمومی حفظ شود، حقوق فرد نادان هم پایمال نشود.

مطالعه کتاب جهل به قانون از دیدگاه فقه برای چه دسته از افرادی پیشنهاد می‌شود؟

در خصوص معرفی کتاب جهل به قانون از دیدگاه فقه اثری از حسن حیدری، مطالعه آن برای افرادی که داوطلب شرکت در آزمون‌های حقوقی هستند و افرادی که علاقه زیادی به گسترش اطلاعات عمومی در زمینه‌های حقوقی هستند یا آن دسته از افرادی که رشته تحصیلی آن‌ها حقوق یا علوم سیاسی است، پیشنهاد می‌شود.

بخش‌هایی از متن معرفی کتاب جهل به قانون از دیدگاه فقه

وجود نظام حقوقی در مکتب اسلامی، امری قطعی و مسلم است و دارای ویژگی‌های منحر به فرد است که آن را از سایر مکاتب و سیستم‌های حقوقی متمایز می‌سازد و مهم‌ترین آن ویژگی‌ها، ابتنای این نظام حقوقی بر اصول انسانی و الهی است که در همه زوایای زندگی و روابط میان انسان‌ها و مشکلات جامعه با تیزبینی و دقت خاص خود، اجرای عدالت را هدف اول و اصلی خود قرار داده است و بر اساس حفظ کرامت انسانی، حقوق فرمانروایان بر رعایا را درست برابر با حقوق رعایا بر فرمانروایان قلمداد کرده است و بر این حقیقت تردید ناپذیر را بسیاری از مستشرقان هم اذعان نموده‌اند. موضوع تاثیر جهل بر اعمال حقوقی و حتی وقایع حقوقی و نیز اعمال عبادی و احکام فقهی به صورت قوانین و قواعد کلی با تصریح به ملاک و مناط آن مورد اشاره قرار نگرفته است، بلکه رگه‌هایی از آن را به مناسبت‌های متفاوت و در مواضع مشتت مورد بحث قرار داده‌اند.

سخن پایانی

کتاب جهل به قانون از دیدگاه فقه به قلم حسن حیدری، به مطالعه و بررسی دقیق و عمقی موضوع‌های مختلفی همچون جهل در قانون مدنی و اعمال حقوقی، مبانی فقهی و حقوقی آثار جهل، اشتباهات در قوانین، خیار فسخ و… به زبان ساده و عامیانه سخن گفته شده است. در این مقاله به معرفی کتاب جهل به قانون از دیدگاه فقه پرداخته‌ایم؛ از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن