پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب تحلیل فقهی تاثیر تمکین در حق حبس زوجه

ما در این مطلب از سایت افکار مثبت به معرفی کتاب تحلیل فقهی تاثیر تمکین در حق حبس زوجه خداداد گراوند پرداختیم. کتابی که در آن از حق حبس و حق تمکین

بر طبق ماده 1102 قانون مدنی، زمانی که زوجی با یکدیگر عقد می‌کنند، زوجه مکلف به ایفای وظایف زناشویی در مقابل زوج است. در حالی که بنا بر قانون 1085 قانون مدنی، زن می‌تواند تا زمانی که مهریه خود را کامل دریافت نکرده از ایفای این وظایف امتناع کند. بنابراین با شروع رابطه زوجیت، زن این حق را دارد که از حضور در منزل مشترک و ایفای وظایف زناشویی تا دریافت کامل مهریه خودداری نماید. با این بیانات خواستیم به معرفی کتاب تحلیل فقهی تاثیر تمکین در حق حبس زوجه به قلم خداداد گراوند بپردازیم. برای شناخت بیشتر این کتاب با افکار مثبت تا انتها همراه باشید.

منظور از حق حبس چیست؟

حق حبس، حق امتناع زوجه در حقوق اسلامی و فقه است که بر اساس این حق، زن حق دارد تا دریافت مهریه از زوج، از تمکین با وی امتناع کند، بدون اینکه این عمل نشوز شمرده شود و مسقط حق وی بر نفقه شود. بنا بر نظر مشهور این حق زوجه پس از یکبار تمکین از بین خواهد رفت.

مبنای حق حبس در ماهیت، معوض یا شیه معوض یا در حکم معوض عقد نکاح، در فقه اسلامی می‌باشد و امتیازی برای زوجه است که بر اساس نظر مشهور و رای وحدت رویه دیوان عالی کشور، تقسیط مهریه موجب سقوط و از بین رفتن این حق زوجه نخواهد شد.

ما در این مطلب از سایت افکار مثبت به معرفی کتاب تحلیل فقهی تاثیر تمکین در حق حبس زوجه خداداد گراوند پرداختیم. کتابی که در آن از حق حبس و حق تمکین

معرفی کتاب تحلیل فقهی تاثیر تمکین در حق حبس زوجه

نکاح آثار فراوانی در روابط زوجین دارد که پرداخت مهریه یکی از آن‌هاست. زوجه پس از عقد می‌تواند تقاضای دریافت مهریه کند و اگر زوج از پرداخت معهریه به او خودداری کند، زوجه این حق را دارد که از تمکین خودداری نماید. این حق زوجه در ادبیات فقهی و حقوقی به نام حق حبس نام دارد. تمکین در اینجا به معنی حرف شنوی و اجرایی کردن خواسته‌های زوج است و این موضوع نه تنها در مورد رابطه جنسی؛ بلکه در همه مسایل عام است.

برای معرفی کتاب تحلیل فقهی تاثیر تمکین در حق حبس زوجه خداداد گراوند می‌توانیم بگوییم که وی به بررسی حق تمکین و حبس را از منظر فقها و حقوقدانان و بر اساس قانونی که در سال 1391 تصویب شده پرداخته و تبصره‌ها و ماده قانونی و حقوقی را بیان نموده است. قانون حمایت خانواده در سال 1391 به تصویب رسید و در آن به موضوع حق تمکین و حبس پرداخته شده و قوانین مربوط به این حق بیان شده است.

در معرفی کتاب تحلیل فقهی تاثیر تمکین در حق حبس زوجه می‌توان گفت که خداداد گراوند در اثر خود بیان کرده است که یکی از حقوقی که فقها برای زوجه آن را به رسیمت می‌شناسند، حق حبس است. این حق به این معنی است که زوجه می‌تواند تا دریافت تمام مهریه خود، از تمکین با زوج خودداری کند.

قسمتی از کتاب تحلیل فقهی تاثیر تمکین در حق حبس زوجه

روند دادگاه‌ها در سالیان گذشته به این شکل است که وقتی زنی منزل را ترک کند، اگر شوهر دادخواست دهد، دادگاه برای زن حکم الزام به تمکین صادر خواهد نمود. با این اوصاف این سوال مطرح می‌شود که اگر استفاده از تحکم و اجبار در تمکین جایز نیست؛ پس چرا دادگاه چنین حکمی را برای زن صادر می‌کند. الزام به تمکین در هیچ یک از قانون‌های شکلی و ماهوی حقوق کشورمان وجود ندارد.

در معرفی کتاب تحلیل فقهی تاثیر تمکین در حق حبس زوجه، خداداد گروند در ادامه این بحث بیان کرده است که حکم الزام زن به تمکین امکان اجرا ندارد و به تعببیر یکی از حقوقدانان چگونه می‌توان یک زن را با زور و اجبار به همبستر شدن با شوهر مجبور کرد.

سخن پایانی

ما در این مطلب از سایت افکار مثبت به معرفی کتاب تحلیل فقهی تاثیر تمکین در حق حبس زوجه خداداد گراوند پرداختیم. کتابی که در آن از حق حبس و حق تمکین صحبت شده است و بیان شده که تا زمانی که زن مهریه خود را دریافت نکرده است این حق را دارد که از تمکین نسبت به شوهر امتناع کند.

نویسنده در این اثر خود به بررسی حق حبس و حق تمکین و ماهیت آن‌ها و همینطور بررسی این حقوق در حقوق خانواده پرداخته است و علت‌های سقوط حق حبس را نیز مورد بررسی قرار داده است. با مطالعه این کتاب شما در زمینه حقوق زناشویی با تاکید بر حق حبس و حق تمکین اطلاعات جامعی را به دست خواهید آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن