پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب بررسی شرط نامشروع ضمن عقد در حقوق ایران

کتاب بررسی شرط نامشروع ضمن عقد در حقوق ایران

نویسنده کتاب بررسی شرط نامشروع ضمن عقد در حقوق ایران راضیه صالحی می‌باشد که در این کتاب به بررسی مبحث‌هایی اعم از مصادیق عملی شرط نامشروع در قراردادها، آثار شرط نامشروع نسبت به قرارداد، اثر شرایط نامشروع نسبت به طرفین قرارداد و اشخاص ثالث، شرط نامشروع در فقه مذاهب اسلامی و احکام کلی شرایط ضمن عقد می‌پردازد. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب بررسی شرط نامشروع ضمن عقد در حقوق ایران بپردازیم؛ لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما، وبسایت افکار مثبت باشید.

معرفی کتاب بررسی شرط نامشروع ضمن عقد در حقوق ایران

همانطور که می‌دانید نکاح به عقدی گفته می‌شود که توسط آن زن و مرد قادر به دست در دست هم گذاشتن و تشکیل خانواده می‌باشند. البته با وجود این که عقد نکاح از ایجاب و قبولی است که مانند سایر عقوب مرکب ایجاد شده است؛ اما اهمیت آن موجب می‌شود که از موارد دیگر ممتازتر جلوه نماید.

همچنین در این کتاب به تاثیر شرط نامشروع نیز پرداخته می‌شود که در طی دو گفتار مجزا آمده است که در گفتار اول، عقد نکاح و در گفتار دوم شرط عدم ترویج آورده شده است. همچنین بهتر است بدانید که در این کتاب به نظرات فقها پرداخته شده است که بحث‌هایی را درمورد شرط نامشروع و همینطور مخالفت کتاب و سنت با مصادیقی از این قبیل بیان می‌کند. شرط خیار در نکاح، ظرط سکنی، شرط عدم نزوج و یا عدم خروج زوجه و شرط توارث یا عدم آن در این مبحث بررسی می‌شود.

البته بهتر است بگوییم که در خواست‌کنندگان می‌توانند در عقد شروطی را درج نمایند و در این شرط‌ها عدم تصرف برای مدت معلومی می‌تواند درست باشد. در این شرایط هیچ گونه شرطی منافات با کتاب و سنت نیز پیش نمی‌آید؛ زیرا مشروط به عنوان عدم تصرف تلقی می‌شود، نه عدم جواز تصرف.

توجه داشته باشید که در بعضی از مواقع از اموری شمرده می‌شوند که اختیار و تسلط از طریف شارع مقدس بر آن‌ها به طور کامل در اختیار طرفین گذاشته شده است. در این حالت متعاقدین نیز می‌توانند برخلاف آن توافق نمایند و همانند اموال و حقوق به دست آمده، اختیار آن‌ها را به دست مالک دیگری بسپارند؛ زیرا مالک اصلی حق هرگونه تصرف در آن‌ها را دارد.

در این کتاب بیان شده است که قرارگیری خیار شرط در عقد نکاح صحیح نمی‌باشد و به عنوان شائبه عبادت به حساب می‌آید. همچنین از طرفی دیگر عقد نکاح از عقود معاوضی نیست و نمی‌توان خیار شرط را با آن ثابت دانست. بنابراین از این رو در صورتی که شرط خیار در آن درج شود، این شرط باطل شمرده می‌شود. در این کتاب نیز به علت باطل بودن این شرط پرداخته شده است که عقد نکاح را از عقود معوضی نمی‌داند تا امکان متضمن خیار شرط نیز وجود داشته باشد. همینطور به‌علاوه، اندراج شرط خیار از وضعیتی که به واسطه شائبه در عباد در ضمن عقد نکاح موجود می‌باشد را خارج می‌سازد.

در قسمتی از کتاب بررسی شرط نامشروع ضمن عقد در حقوق ایران می‌خوانیم:

احکام ثابت از کتاب و سنت مانند عدم اختیار زوجه بر طلاق و همچنین عدم جواز تصرف مشتری در بیع این‌ها بر خلاف حکم ثابت از کتاب و سنت می‌باشد، پس شرط نامشروع خواهد بود. در صورتی که براساس این معیار، شرط عدم تصرف در مبیع خاص، نه عدم جواز تصرف، شرط نامشروع تلقی نخواهد شد. ملااحمد نراقی در کتاب ارزشمند عوائد الایام این ضابطه را بیان کرده است.

سخن پایانی

باتوجه به مطالبی که در معرفی کتاب بررسی شرط نامشروع ضمن عقد در حقوق ایران بیان شد؛ شرط باطل لازم الوفا نیست و مشروطه‌له نمی‌تواند انجام آن را درخواست نماید و همینطور بر مشروط علیه نیز لازم نیست که به آن وفاء کند. بنابراین هنگامی که مشروط علیه به تعهد خود عمل نکند برای مشروطه له ضرر ایجاد می‌گردد و در این صورت نیز مشروطه‌له نیز می‌تواند عقد را فسخ کنید؛ زیرا فساد شرط سبب بطلان عقد نمی‌شود. از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این بلاگ همراه بودید. همچنین شما عزیزان می‌توانید برای مطالعه کتاب‌های بیشتر از طریق همین سایت به راحتی اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن