پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب برائت پزشک

معرفی کتاب برائت پزشک

نویسنده کتاب برائت پزشک، رضا شمس‌الدین وندی می‌باشد که او در این کتاب به بررسی و به‌کارگیری مهم‌ترین الگوهای نظری در حوزه رضایت آگاهانه بیماران در برائت پزشکان پرداخته است. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب برائت پزشک بپردازیم؛ لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما باشید. برای تهیه این کتاب میتوانید از صفحه اصلی وبسایت افکار مثبت اقدام فرمایید.

معرفی کتاب برائت پزشک

همان‌طور که می‌دانید یکی از عناصر بسیار مهم، انجام عمل جراحی و معالجات پزشکی که شکل اساسی به خود گرفته، دریافت رضایت از بیمار است. رضایت بیمار به دیدگاه نتایج و پیامدهایی که به دنبال دارد، در قلمرو حقوق جایگاه و نقش مهمی یافته و در جمع یکی از مقولات مهم در حقوق پزشکی به شمار می‌رود.

رضایت بیمار بیانگر این حقیقت است که بیمار از آن‌جا که به منظور تداوی و درمان، چندی حتی اندک، جسم خود را در اختیار پزشک قرار می‌دهد، در نهایت بایستی به این حکم به شیوه آگاهانه و با اراده رضایت داشته باشد. به عبارت دیگر چون تصرف در جسم دیگری بدون رضایت وی روا نیست، زمانی که این شرط به اتمام برسد، تملک مجاز و روا شده و تعقیب کیفری شخص را به دنبال نخواهد داشت. در احکام به جای رضایت، از واژه (اذن) استفاده شده است. اشاره به اذن معالجه درکلام فقها، به معنای اعلان و اخبار رضای بیمار یا اولیاء وی به درمان توسط پزشک بوده و پزشک جز در موارد فوری و اضطراری حق شفاعت و تصرف در بدن بیمار را ندارد؛ زیرا درمان بدون رضایت و اذن بیمار یا اولیاء وی حتی از سوی پزشک جرم محسوب می‌گردد.

هر چند مقررات و قوانین جاری کشور ایران در مورد کتبی و یا شفاهی بودن رضایت آشکار نیست اما بر اساس یک قانون نانوشته حسب معمول رضایت تمام بیماران بستری و نیز بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص و پیچیده و یا کسانی که لازم است روش تشخیصی و درمانی تعرض آمیز در موردشان انجام شود بایستی به گونه‌ای مکتوب و با گواهی ناظران تهیه شود، تا در صورت هرگونه ادعای احتمالی بعدی مدارک موجود در جهت دفاع پزشک و مسئولین درمانی مربوطه قابل گواه باشد. هشیارانه بودن اعلام رضایت درمان و برائت پرسنل معالج از عوارض ناخواسته و غیر قابل پیشگیری، یکی دیگر از شرایط اعتبار حقوقی رضایت نامه و برائت نامه است. بنابراین بیمار بایستی بداند در مورد چه چیزی رضایت می‌دهد. به راستی، آگاهی دقیق بیمار از نوع بیماری، میزان وخامت آن، راه‌های درمانی موجود و متصور، نوع درمان انتخابی، ریسک شکست در دستیابی به برآیند پسندیده و ایده آل، نتایج درمانی مورد انتظار و عوارض احتمالی و غیر قابل پیشگیری آمادگی بهتری به بیمار برای پذیرش برآیند حاصل از درمان خواهد داد و عدم اطلاع او از این موارد هرگونه فاصله بین ایده‌آل‌های ذهنی بیمار با برآیند واقعی حاصله را غیرقابل تحمل خواهد نمود و اکثر بیماران ناراضی ممکن است در زمره بیماران شاکی قرار گیرند.

در کتاب برائت پزشک به موارد زیر پرداخته شده است:

در خصوص معرفی کتاب برائت پزشک بهتر است بدانید که مسئولیت پزشکی نیز همچون هر مسئولیت دیگری شامل بر مسئولیت مدنی و جزایی است و در آثار فقها، از آن به عنوان (ضمان طبیب) یاد می‌شود. هنگام بررسی و مطالعه مسئولیت کیفری پزشک، بایستی در هنگام مسئولیت مدنی او نیز سخن به میان آورد، لیکن در اکثر موارد مطابق نظریات فقهی و حقوقی ضمان پزشک در مقابل بیمار هم جنبه کیفری دارد و هم جنبه مدنی و فقها و حقوقدانان در باب ضمان طبیب یا مسئولیت پزشکی به طور کلی وارد بحث شده‌اند یعنی از مبانی مشروعیت شروع کرده و مسئولیت مدنی و کیفری را توأمان مورد بررسی قرار داده‌اند.

مسئولیت ناشی از عقد، همان مسئولیت قراردادی است و در نتیجه تخلف از مفاد قرارداد خصوصی برای اشخاص ایجاد می‌گردد. ولی ضمان یا مسئولیت خارج از قرارداد که به مسئولیت ناشی از قانون نیز مرسوم است، هنگامی به وجود می‌آید که بر اثر نقض وظیفه‌ای قانونی ضرر و زیانی به کسی وارد شود. بنابراین علت ایجاد این نوع ضمان تخلف از تکالیف قانونی است.

سخن پایانی

در این بلاگ به معرفی کتاب برائت پزشک پرداختیم و با مهم‌ترین الگوهای نظری در حوزه رضایت آگاهانه بیماران آشنا شدیم. از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این بلاگ همراه ما بودید؛ شما عزیزان می‌توانید کتاب‌های جدید و مورد نظر خود را از همین سایت (افکار مثبت) به راحتی تهیه و دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن