پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب باید و نبایدهای اولین جلسه دادرسی مدنی

معرفی کتاب باید و نبایدهای اولین جلسه دادرسی مدنی

کتاب باید و نبایدهای اولین جلسه دادرسی مدنی، اثر میلاد حسین تبار و عرفان بیگ‌رضایی می‌باشد که آن‌ها در این کتاب به بررسی مباحث اقسام دادرسی و جلسه، توصیف حقوقی اولین جلسه‌ی دادرسی و چگونگی تشخیص آن، حقوق اصحاب دعوا بر پایه اولین جلسه‌ی دادرسی، حقوق مشترک خواهان و خوانده، شناسایی ضابطه‌ی اولین جلسه‌ی دادرسی و… پرداخته است. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب باید و نبایدهای اولین جلسه دادرسی مدنی بپردازیم؛ لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما باشید. برای تهیه این کتاب جذاب و همچنین کتاب‌های مشابه، میتوانید از صفحه اصلی وبسایت افکار مثبت اقدام فرمایید.

معرفی کتاب باید و نبایدهای اولین جلسه دادرسی مدنی 

همان‌طور که می‌دانید آیین و تشریفات دادرسی، همانند حقوق ماهوی، از اصول و قواعدی مواجه شده که نتیجه‌ی سال‌ها تجربیات قضایی مراجع متفاوت است. امروزه بهترین روش رسیدن به حل و فصل عادلانه و منصفانه دعاوی، اجرای دقیق اصول و قواعد آئین دادرسی میسر می‌باشد و نادیده گرفتن و سهل انگاری در اعمال این اصول و قواعد، منجر به سرگردان ماندن حقوق ماهوی و ضایع شدن حقوق اشخاص می‌شود. در حقیقت، قواعد و اصول دادرسی طی زمان در هر یک از نظام‌های حقوقی شکل گرفته و بعضی از نظام‌های حقوقی هم با الگوبرداری از بقیه‌ی نظام‌ها در طول زمان در قواعد دادرسی خود اصلاحاتی انجام داده‌اند که حقوق ایران از دسته اخیر می‌باشد.

قواعد و اصول دادرسی بایستی در محکمه و صحن دادرسی آشکار شود وگرنه همانند موجودی بی‌روح در کنار باقی قواعد فراموش خواهد شد و بهترین مرحله دادرسی، هنگامی است که اصحاب دعوا با یکدیگر روبه‌رو شده و به ادعا و دفاع از خود می‌پردازند؛ در غیر این صورت مدعی بودن نسبت به امری و مدافع بودن نسبت به آن اگر در جلسه دادرسی روشن نشود، به نتیجه‌ای نخواهد رسید. پس تحقق اختیارات و وظایف طرفین و به زبان دیگر تجلی حقوق و الزامات اصحاب دعوا در جلسه‌های دادرسی امکان‌پذیر است. در حقیقت در طول دادرسی احتمال دارد جلسات دادرسی متعددی منعقد گردد. اما اولین جلسه دادرسی به لحاظ حقوق و تکالیفی که معین شده از اهمیت بسیاری برخوردار است و هر شیوه غفلت در اعمال آن‌ها سبب خواهد شد که تا پایان دادرسی فرصت اعتصام در آن‌ها از بین برود و تاثیر بسیاری در نتیجه نهایی دادرسی داشته باشد.

در کتاب باید و نبایدهای جلسه دادرسی مدنی به موارد زیر پرداخته شده است:

در خصوص معرفی کتاب باید و نبایدهای اولین جلسه دادرسی مدنی بایستی گفته شود که اولین جلسه دادرسی منشاء آثار بسیار مهمی است و بر پایه قانون در اولین جلسه ی دادرسی، حقوق و تکالیفی برای اصحاب دعوا قابل تصور است که آگاهی از این حقوق و تکالیف در سرنوشت دعوا تاثیر بسزایی دارد چون برخی از این حقوق و تکالیف در سایر جلسات که به دلایلی احتمال دارد تجدید شود قابل اعمال نخواهد بود لذا شناخت اولین جلسه دادرسی از جهت شناخت حقوق و تکالیف در این جلسه حائز اهمیت می باشد.

در قانون قدیم و قانون جدید آیین دادرسی مدنی و سایر مقررات تعریفی از جلسه اول دادرسی، به عمل نیامده است. جلسه دادرسی به منظور استماع اظهارات طرفین دعوا و رسیدگی دادگاه به دعوای مطروحه تشکیل می‌گردد و احتمال دارد به دفعات و به علل متعدد تجدید شود. علل و جهات تجدید وقت احتمال دارد مربوط به اصحاب دعوا باشد چنان که طرفین در جریان مذاکرات اصلاحی باشند و متفقا از دادگاه تقاضا نمایند جلسه‌ی دادرسی به وقت دیگری موکول گردد. ممکن است دادگاه به لحاظ مرخصی و معذوریت متصدی آن آماده تشکیل جلسه نباشد. در این صورت، جلسه تجدید می‌شود و بالاخره احتمال دارد خواهان یا خوانده یا هر دو در دادگاه حاضر نباشند و اوراق موضوع ابلاغ طرفین یا یک طرف اعاده نشده و یا اوراق اعاده شده، ولی ابلاغ واقعی نشده و ابلاغ قانونی هم در وضعی است که اطلاع اصحاب دعوا را احراز نمی‌کند در این صورت جلسه دادگاه تجدید می‌شود.

سخن پایانی

در این بلاگ به معرفی کتاب باید و نبایدهای اولین جلسه دادرسی مدنی پرداختیم و به بررسی مباحث اقسام دادرسی و جلسه، توصیف حقوقی اولین جلسه‌ی دادرسی و چگونگی تشخیص آن، حقوق اصحاب دعوا بر پایه اولین جلسه‌ی دادرسی، حقوق مشترک خواهان و خوانده، شناسایی ضابطه‌ی اولین جلسه‌ی دادرسی و… اشاره نمودیم. شما عزیزان می‌توانید کتاب‌های مورد نظر و جدید خود را از طریق همین سایت (افکار مثبت) به راحتی تهیه و دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن