پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب اذن ولی درخصوص ازدواج دختر باکره

معرفی کتاب اذن ولی درخصوص ازدواج دختر باکره

نویسنده کتاب اذن ولی درخصوص ازدواج دختر باکره مهدی رضائی زاده می‌باشد که او در این کتاب به موضوع اذن ولی در قانون مدنی ایران، فلسفه‌ی آن و محدود بودن دختران در آزادی انتخاب همسر پرداخته است. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب اذن ولی درخصوص ازدواج دختر باکره بپردازیم؛ لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما، وبسایت افکار مثبت باشید.

معرفی کتاب اذن ولی درخصوص ازدواج دختر باکره

همان‌طور که می‌دانید اذن ولی، در نکاح که با نگرش به لزوم قائل شدن حق انتخاب در ازدواج برای دختر باکره و از طرفی پیشگیری ضرر احتمالی، نیاز به استفاده از درایت‌های عاقلانه‌ی پدر در این رابطه اهمیت بسیاری دارد. زمانی که از اذن ولی در نکاح دختر صحبت می‌شود، مقصود دختری است که به سن رشد رسیده و با توجه به مذاهب مختلف اسلامی ولایت بر دختر و با توجه به باکره بودن یا نبودن متفاوت و گوناگون است. همچنین نوع ولایت می‌تواند ولایت جبری و یا اختیاری باشد که با هم متفاوت هستند. حقوق و احکام خانواده از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردار است که تا حد زیادی ناشی از ارزش و جایگاه خانواده در دین مبین اسلام، عرف و فرهنگ جامعه اسلامی هستند. خانواده هسته مرکزی اجتماع و اولین اجتماعی است که در اثر عقد ازدواج شکل می‌گیرد و زن و شوهر آداب و رسوم زندگی و نهادهای اجتماعی و عشق و علاقه به دیگری و از خودگذشتگی را تجربه می‌کنند. خانواده کانونی برای حفظ از انسان و ارزش‌های والای اخلاقی است، همچنین خانواده در نگهداری و گسترش اقتدار ملی و اجتماعی نقش مؤثری دارد، از طرفی دیگر میان اقتدار ملی و استحکام خانواده رابطه نزدیکی برقرار است و تزلزل و نابودی خانواده‌ها سبب انحطاط ملت‌ها و سستی روابط خانوادگی منجر به انحطاط اجتماعات بشری می‌باشد.

یکی دیگر از مسئله‌هایی که در این زمینه بایستی به آن توجه داشت؛ حقوق و آزادی‌ زنان در موضوع حق انتخاب همسر و شریک زندگی است. گفته می‌شود که کرامت و شخصیت زن به عنوان یک موجود انسانی، همانند مرد، درخواست می‌کند که در حق انتخاب همسر، همانند مرد آزادی کامل داشته‌ باشد و در این مسیر اراده دیگری بر او تحمیل نشود، تفاوت و تبعیضی که از این نظر در جوامع مختلف میان زن و مرد وجود دارد و تحمیل‌هایی که در انتخاب همسر بر روی زن اعمال می‌گردد و یا محدودیت و موانعی که از این جهت در مورد او اجرا می‌شود، مدافعین ارتقاء حقوق زن و طرفداران تساوی حقوق زن و مرد را بر آن داشت که به طریق مختلف این آزادی را برای زنان تثبیت و تساوی آنان را با مردان در این خصوص تأمین و آماده نمایند.

در قسمتی از کتاب اذن ولی درخصوص ازدواج دختر باکره می‌خوانید:

درخصوص معرفی کتاب اذن ولی درخصوص ازدواج دختر باکره بایستی بدانید که در قوانین اکثر کشورها، تلاش کرده‌اند از محدودیت آزاد انتخاب همسر برای پسر و دختر کاسته و ازدواج آن‌ها بدون نظر خود و با تحمیل نظر اولیائشان به رسمیت شناخته نشود و از طرفی دیگر، ممانعت و عدم اجازه آن‌ها نیز، مانع ازدواجشان نشود. پدر با بینش عاقلانه خود در انتخاب همسر برای فرزندش، دختر خود را یاری می‌نماید. درباره‌ی اذن پدر یا جد پدری نسبت به نکاح دختر کبیره که عنوان ماده‌ی 1043 قانون مدنی می‌باشد، به نظر برخی از حقوقدانان این حق بنحو ترتیبی است. یعنی در صورت حیات پدر بایستی برای موافقت با ازدواج به او رجوع کرد و فقط در صورت فوت پدر، جد پدری اختیار اذن نکاح دارد. به نظر می‌رسد که برخلاف این استنباط از متون فقه، تایید و موافقت احد از پدر یا جد پدری، بدون لزوم رعایت ترتیب برای صحت عقد کافی است.

سخن پایانی

در این بلاگ به معرفی کتاب اذن ولی درخصوص ازدواج دختر باکره پرداختیم و اذن ولی در قانون مدنی ایران، فلسفه‌ی آن و محدود بودن دختران در آزادی انتخاب همسر را بررسی کردیم. در نهایت این امر بسیار مهم، یک امر تک سویه و تک بعدی نیست. از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این بلاگ همراه ما بودید؛ شما عزیزان می‌توانید کتاب‌های جدید و مورد نظر خود را از همین سایت (افکار مثبت) به راحتی تهیه و دانلود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن