پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب احکام ارث در قانون ایران

معرفی کتاب احکام ارث در قانون ایران

نویسنده کتاب احکام ارث در قانون ایران علی اکبر توکلی می‌باشد که در این کتاب به موضوعاتی اعم از ریشه سنتی وفطری ارث، بررسی وضع میراث زوجین در دوران پیش از اسلام، تعریف ارث در قانون مدنی ایران، ارث در حقوق ایران و … پرداخته شده است. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب احکام ارث در قانون ایران؛ بپردازیم؛ لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما باشید. لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما، وبسایت افکار مثبت باشید.

معرفی کتاب احکام ارث در قانون ایران

به طور کل ارث در لغت نیز به معنی باقی است و عبارت از حقی می‌باشد که اول از مرده‌ی حقیقی یا حکمی به زنده‌ی حقیقی منتقل می‌شود. در حقیقت طبق قانون مدنی ایران موجبات ارث دو چیز می‌باشد اول نسب و دوم سبب. که از مصادیق بارز سبب زوجیت است مطابق ماده‌ی 864 ق‌م: از مهم‌ترین اشخاصی که به موجب سبب ارث می‌برند، هر یک از زوجین است که در هنگام فوت دیگری زنده باشد. در ماده‎‌ی 940 ق‌م این چنین آمده است: (زوجین که زوجیت آن‌ها دائمی بوده و ممنوع از ارث نباشند از همدیگر نیز ارث می‌برند). پس می‌توان 4 شرط را جهت تحقق ارث زوجین تعیین نمود. 1_ رابطه زوجیت، 2_ بقای زوجیت در زمان فوت، 3_ دائمی بودن عقد در نکاح، 4_ ممنوع نبودن زوجین از ارث. البته موانعی هم امکان دارد وجود داشته باشد و موجب محرومیت زوجین از ارث شود که عبارتند از: 1- کفر 2- قتل 3- لعان.

توجه داشته باشید که در خصوص سهم الارث زوجین میزان ارث شوهر دو برار زن است، شوهر در صورت عدم وجود اولاد نصف و یک چهارم از ترکه‌ی زن را در صورت وجود اولاد به ارث می‌برد و باقی آن جزء اموال بلا وارت می‌باشد. همچنین در خصوص اموال موضوع ارث زوجین شوهر از کل عین اموال زن خود ارث می‌برد و در صورتی که مطابق ماده‌ی 946 ق‌م: زوجین در صورت فرزنددار بودن زوج یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول مانند عرصه و اعیان ارث می‌برد و اگر زوجین فاقد فرزند باشند سهم زوجه یک چهارم از کل اموال به ترتیب بالا می‌باشد. این کتاب کوششی می‌باشد علمی در راستای بررسی و همینطور تحلیل این ماهیت حقوقی و مقایسه‌ی حقوقی ارث زوجین در نظام حقوقی ایران با به کارگیری از منابع قانونی و مخصوصا رویه‌ی قضایی می‌باشد. با توجه به این که قانون مدنی ایران در مبحث‌های مرتبط با ارث به طور کامل منطبق با فقه عمل کرده و همچنین آثار حقوق غرب مطلقا در آن دیده نمی‌شود، از آن رو که موضوع ارث آیاتی چند از کتاب عظیم‌الشان قرآن و به مراتب بیشتر از هزار حکم، قاعده و مسائل دقیق و زیادی را به خود اختصاص داده است.

مطالعه این کتاب برای چه افرادی مناسب است؟

مطالعه این کتاب به کل اساتید، حقوقدانان، قضاوت، وکلا و دانشجویان رشته حقوق نیز پیشنهاد می‌شود. البته بهتر است بدانید که استفاده از کتاب جهت انجام امور تحقیقاتی مانند نگارش مقاله، پایان نامه و رساله دکتری مفید و کارساز می‌باشد.

در معرفی کتاب احکام ارث در قانون ایران به موارد زیر اشاره شده است:

اصل انتقال اموال شخصی از زمان فوت وی به خویشان نزدیکش بسیار قدیمی است که در جامعه‌های مختلف و نزد اقوام گوناگون نیز قبول می‌شود و همچنین ریشه در تمدن‌های ابتدایی انسان دارد از مواقعی که خانواده به مفهوم نخسین آن شکل گرفته است انتقال مالکیت و تصرف اموال یک عضو خانواده بر اثر فوت وی به اعضای دیگر خانواده یک اثر حقوقی و اعتباری قاب درک و شناسایی بوده است. جهت انتقال اموال به خویشاوندان نزدیک متوفی می‌توان ریشه‌ای در فطرت انسان جستجو نمود. به طور طبیعی خویشاوندی باعث ایجاد علاقه و احساس روحی بین خویشاوندان می‌باشد و خویشاوندان نزدیک متوفی در زمان حیات وی یاور و مددکارش هستند. بنابراین در به تصرف درآوردن اموال او و همچنین به دست آوردن مالکیت آن اموال از هر فرد دیگری نیز سزاوارتر هستند.

سخن پایانی

کتاب احکام ارث در قانون ایران از مهم‌ترین کتاب‌های پژوهشی و تحقیقاتی از انتشارات قانون‌یار می‌باشد. در این بلاگ به معرفی کتاب احکام ارث در قانون ایران پرداختیم، از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید. برای مطالعه کتاب‌های بیشتر می‌توانید از طریق همین سایت (افکار مثبت) به راحتی کتاب مورد نظر خود را دانلود کرده و مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن