پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

نقد کتاب شب‌های روشن

نقد کتاب شب‌های روشن

نویسنده‌ی کتاب شب‌های روشن، فئودور داستایوفسکی است که در این کتاب به داستان مردی تنها که در خیابان‌های سنت‌پترزبورگ قدم می‌زند و رویا می‌بافد، می‌پردازد. آن مرد هنگام قدم زدن، یک شب دختری غمگینی را می‌بیند که مانند خودش به دنبال یک هم‌صحبت است. این داستان بسیار رمانتیک بوده و زوایای پنهان روح آدمی را به خوبی نمایان می‌کند. در این بلاگ قصد داریم به تحلیل و نقد کتاب شب‌های روشن بپردازیم. برای اطلاع بیشتر از این کتاب تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

در نقد کتاب شب‌های روشن به موارد زیر پرداخته شده است:

در خصوص نقد کتاب شب‌های روشن ابتدا بهتر است بدانید که فئودور داستایوفسکی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان جهان، همیشه در داستان‌های خود به روانکاوی شخصیت‌هایش پرداخته و زاویه‌هایی که در انسان‌ها کمتر دیده شده را، کشف و آشکار می‌کند. همچنین فئودور داستایوفسکی در کتاب صوتی شب‌های روشن هم به همین روال پیش رفته و خالق قصه‌ای است که رگه‌هایی از عشق، فلسفه، اخلاقیات و تنهایی انسان در آن‌ها یافت می‌شود.

کتاب شب‌های روشن (White Nights) در سال 1848 میلادی منتشر شد و محتوای این داستان عاشقانه و پرطرفدار در شهر سنت‌پترزبورگ رخ داد و داستایوفسکی قصه مردی جوان و بی‌نامی را به تصویر می‌کشد که بسیار تنهاست و مدام با خود صحبت می‌کند و درگیری‌های درونی دارد؛ ولی هنگامی که غرق در افکارش است، با دختری جوان و ناراحت روبه‌رو می‌شود که مشکلاتی در زندگی خود دارد. هر دو نفر آن‌ها از یک احساس بیگانگی و تنهایی رنج می‌برند و به همین دلیل چهار شب عجیب را با هم به گفت‌وگو می‌نشینند؛ در این میان مرد جوان سخت عاشق آن دختر می‌شود با این که می‌داند دختر منتظر بازگشت معشوقه خود است. داستان شب‌های روشن روایتی لطیف و پراحساسی دارد که منتقدان این اثر برجسته و کلاسیک را ترکیبی از سبک رمانتیسم و واقع‌گرایی می‌دانند. در کشور روسیه و در بعضی از شهرهای آن مانند سنت‌پترزبورگ، پدیده‌ای طبیعی به شب‌های سفید یا شب‌های بی‌خوابی وجود دارد. پدیده‌ای بسیار جذاب و عجیب که ترکیبی از تاریکی و روشنایی‌ است و به علت یک نارسایی طبیعی از ارتباط خورشید، ماه و زمین به وجود می‌آید.

نقد کتاب شب‌های روشن

داستان شب‌های روشن برای چه افرادی پیشنهاد می‌شود؟

در خصوص نقد کتاب شب‌های روشن بایستی بدانید که این داستان حاکی از رنج و تلخی احساسات عاشقانه‌ یک‌طرفه، دوستی و خسران بین دو غریبه‌ سرگردان و بی‌قرار است که در جوار هم موقتا به آرامش خاطر می‌رسند. می‌توان تاثیر مکاتب روانشناسی‌ آن دوران، تاثیرات انجیلی و همچنین فلسفی (مانند اگزیستانسیالیسم) را در این اثر حس کرد. برای مثال، مادربزرگ زن جوان، محافظه‌کار، بدبین و پارانوئید رفتار می‌کند در صورتی که امید بستن شخصیت‌های قصه به یک رابطه و ازدست رفتن آن، به تاملی در باب مسئله امید، انتخاب فردی، اراده و اختیار در عصر مدرن بدل می‌شود. در این بخش است که تناقض‌های وجودی و درونی از خلال جنبه‌های نامتعادل، طغیان‌گر، سرکش و پیش‌بینی‌ناپذیر حیات، و ضمن برخورد با تصادف‌های محتوم زندگی، شخصیت شخص را به مرور تراش می‌دهند تا از خلال عبور از این بحران‌ها به سمت پذیرش واقعیتی نو هدایت شود. این کتاب برای افرادی که به ادبیات روسیه علاقه دارند، پیشنهاد می‌شود و همچنین برای افرادی که از شنیدن داستان‌های کلاسیک لذت می‌برند، بسیار مناسب است.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، نام این کتاب بسیار زیبا برگرفته از پدیده‌ی فیزیکی در نیمکره شمالی زمین می‌باشد. همچنین شب‌های روشن از زبان شخصیت گمنامی است که  نامش را نمی‌دانیم. جوانی خیال پرداز، منزوی و تنها که با تمامی شهر و جزئیاتش مو به مو آشنا است. برای دانلود این کتاب می‌توانید به راحتی از طریق همین صفحه اقدام کنید و به نقد کتاب شب‌های روشن بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن