پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب مسئولیت مدنی نهادهای دولتی

معرفی کتاب مسئولیت مدنی نهادهای دولتی

کتاب مسئولیت مدنی نهادهای دولتی اثری از وحید خسروی است. او در این کتاب به بررسی و بیان مسئولیت‌های دولت در برابر قانون، ارکان و قلمرو مسئولیت مدنی دولت، جایگاه حقوقی و آثار این مسئولیت پرداخته است. در در این مقاله قرار است به معرفی کتاب مسئولیت مدنی نهادهای دولتی پرداخته شود.

درباره‌ی کتاب مسئولیت مدنی نهادهای دولتی

وحید خسروی در خصوص معرفی کتاب مسئولیت مدنی نهادهای دولتی، قانونمندی دولت را بر مفهوم حقوقی حکومت تایید می‌کند. با این عنوان که طبق به رسمیت شناخته شدن حق مردم در تعیین سرنوشت خود در حفظ ارزش‌های اجتماعی با تفکیک در حوزه‌های کارکردی حکومت از صورت بیان اراده‌ی فردی و شخصی خارج شده و سازمانی با صورت بندی حقوقی می‌یابد که تحت عنوان نماینده منافع عمومی واجد شخصیتی جدا و متمایز از افراد جامعه گردیده و این شخصیت متمایز حقوقی منبع حقوق و تکالیف آن شناخته می‌شود. در تعریف واژه مسئولیت مدنی آمده است، در هر مورد فرد ناگریز از جبران خسارت دیگری باشد می‌گویند در برابر او مسئولیتی در قالب مدنی دارد و این تعریف بدین معناست که انسان زمانی که ملزم باشد، آثار و نتایج ضرر وارده به دیگری را جبران نماید، از دیدگاه و نظر مدنی مسئول خوانده می‌شود.

 

در بررسی اصولی و جامع‌تر می‌توان گفت مسئولیت مدنی عبارت است از تعهد و الزامی که اشخاص نسبت به جبران زیان وارده به شخص دیگر دارد، اعم از آن‌که زیان ذکر شده در اثر عمل شخص مسئول یا عمل اشخاص وابسته به او یا ناشی از اموال و اشیاء زیر نظر مالکیت و تصرف او باشد. در واقع مسئولیت مدنی به دو بخش اصلی تقسیم بندی می‌شود که شامل مسئولیت قراردادی و مسئولیت خارج از قرارداد است. به مسئولیت قراردادی، مسئولیت عهدی یا ضمان ناشی از عقد نیز می‌گویند و در اصل مسئولیتی است که در برابر اجرا نکردن تعهدی که از عقد ناشی شده است، به وجود می‌آید و این مسئولیت ریشه قراردادی دارد. مسئولیت قهری یا همان ضمان قهری نام دیگر مسئولیت خارج از قرارداد است و در این صورت امر و نواهی قانونی را حاصل می‌شود که به بیان دیگر مسئولیت قهری زمانی کاربرد دارد که بر اثر نقض وظیفه‌ای قانونی، ضرر و زیانی به کسی برسد پس نیاز نیست که قرارداد یا تعهدی از قبل وجود داشته باشد تا به عنوان ضامنی برای جبران خسارت عمل کند.

بنابراین هرگونه مسئولیت قانونی که مشخصات و مسئولیت قراردادی در آن ذکر نشده باشد، مسئولیت خارج از قرارداد خوانده می‌شود. زمانی که شخص یکی از جرایم گفته شده در قانون را مرتکب شود، برای این شخص مسئولیت کیفری به وجود می‌آید و با پیدایش این مسئولیت، فرد تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد و به دنبال آن مجازات خواهد شد و اگر این کار او باعث ایجاد خسارت شود، باید خسارت ناشی از ارتکاب جرمش را تمام و کمال پرداخت کند. در این بخش‌هایی از این کتاب گفته شده است که هدف از اعمال قانون‌گذاری، تمامی تصمیمات حقوقی است که باید جنبه عمومی داشته باشد. برای مثال قانون‌هایی که پارلمان تصویب می‌کند و رئیس دولت آن‌ها را تشریح می‌نماید و گاهی شامل قواعد عمومی است که باید در خصوص همه اجرا شود و گاهی نیز شامل قواعدی است که به طور مستقیم با تمامی مردم رابطه ندارد. برای مثال حق امتیاز را به اشخاص معینی می‌دهد یا یک فعالیت اقتصادی را ممنوع می‌کند.

خواندن کتاب مسئولیت مدنی نهادهای دولتی برای چه دسته از افرادی مناسب است؟

در خصوص معرفی کتاب مسئولیت مدنی به قلم وحید خسروی، این کتاب برای آن دسته از افرادی که علاقه زیادی به گسترش اطلاعات خود در زمینه حقوقی هستند و آن افرادی که در رشته‌های حقوق و علوم سیاسی در حال تحصیل هستند و همچنین کسانی که داطلب شرکت در آزمون‎های حقوقی هستند، مناسب است.

سخن پایانی

کتاب مسئولیت مدنی نهادهای دولتی اثری از وحید خسروی، به جست‌وجو و بیان مسئولیت‌های دولت در برابر ارکان، قلمرو و قانون مسئولیت‌های مدنی دولت، جایگاه حقوقی این مسئولیت را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این مقاله به معرفی کتاب مسئولیت مدنی نهادهای دولتی پرداخته شده است. علاقه مندان به دانلود این کتاب به قلم وحید خسروی می‌توانند از همین صفحه اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن