پـشـتـیـبانی تلفنی

09150057349

معرفی کتاب احکام خیار شرط

معرفی کتاب احکام خیار شرط

نویسندگان کتاب احکام خیار شرط؛ مهدی کریمی و علی اکبر توکلی می‌باشند. در این کتاب با تکیه بر نظریات فقهی شیخ اعظم و فقیه توانا مرتضی انصاری و بقیه فقها کل جانبه‌های عقد، طرفین عقد و همینطور موضوع عقد و نیز ارتباط ذوالخیار با طرفین عقد و اثرات حقوقی اعمال خیار شرط بر عقد و طرفین با رویکرد عملی بررسی می‌شود. در این بلاگ قصد داریم به معرفی کتاب احکام خیار شرط بپردازیم؛ لطفا تا انتهای این بلاگ همراه ما باشید.

معرفی کتاب احکام خیار شرط

ظاهرا با پیش‌بینی (خیار شرط) برای طرفین یا ثالث، در بعضی قراردادها، تزلزل ظاهری در عقد ایجاد شده است که البته با تحلیل و بررسی احکام این نهاد حقوقی ساختارشناسی و بازنگری در احکام آن؛ عدم تاثیرشکننده در عقود را می‌توان ثابت کرد. البته این نهاد در مقایسه با موارد شبیه دارای ویژگی‌ و خصوصیات و احکام ویژه‌ای است؛ از این رو وضعیت عقد با خیار شرط و فاقد آن و نیز وضعیت حقوقی طرفین (ذی‌الخیار یا من علیه‌الخیار) و ثالث (ذوالخیار) را بررسی کرده است. جعل خیار شرط از یک طرف و اعمال یا عدم اعمال آن از طرف دیگر اثر مستقیمی بر طرفین عقد و همچنین موضوع قرارداد خواهد داشت.

به طور کل رابطه (چهارگانه اختلافی) ثالث ذوالخیار با طرفین؛ نگارنده را بر آن داشته که با تکیه بر نظریات فقها درست‌ترین راهکار را در نظر بگیرد که در چندین فصل این نوشته تصویر کلی از خیار شرط و احکام آن نیز بیان شده است. خیار شرط یک عمل حقوقی با ماهیت ایقاع بوده که با اندراج در قرارداد، با وسیله ذوالخیار قابل اجرا است. خیار شرط ماهیتی به طور کامل قراردادی و مبتنی بر تراضی می‌باشد. اعمال فسخ اساسا قرارداد را قطع می‌کند و ثمره غیر مستقیم فسخ، سقوط تعهد است.

در حقیقت خیارات مذکور در ماده 219 ق‌.م شاید از حیث اثر و ثمره یکی باشد، اما از حیث احکام هر یک شامل ویژگی‌ خاصی بوده و البته در کلیات از یک احکام نیز پیروی می‌نماید. هرگز نباید فراموش کرد این خیارات در عرض یکدیگر بوده و همچنین استحکام و لزوم قراردادها را مورد تهدید نیز قرار می‌دهد؛ چون با اسقاط یا انتقاء هر یک از خیارات، باقی موارد هم به قوت خود باقی می‌ماند.

 مطالعه و معرفی کتاب احکام خیار شرط به چه افرادی پیشنهاد می‌شود؟

مطالعه این کتاب را به دانشجویان، تمامی اساتید، حقوقدانان، وکلا و همینطور به افرادی که به رشته‌ حقوق علاقه دارند پیشنهاد می‌شود. برای دانلود این کتاب می‌توانید از طریق همین سایت افکار مثبت اقدام کنید.

در قسمتی از معرفی کتاب احکام خیار شرط می‌خوانیم:

گرچه درج خیار فسخ در ضمن عقد به طور اشتراط می‌باشد؛ اما با این وجود عقد را مشروط نمی‌نماید؛ زیرا عقد مشروط از نگاه برخی از حقوقدانان عقدی است که ماهیت آن همراه با شرط انشاء می‌گردد، به طور مثال فروش خانه‌ای به شرطی که خریدار در زمین فروشنده خانه‌ای برای وی درست کند که شرط ضمن عقد در عقد مشروط یکی از شرط‌های سه گانه فعل، صفت و نتیجه می‌باشد.

ماده 458 قانون مدنی می‌گوید که متعاملین می‌توانند شرط کنند که هر وقت بایع در مدت و زمان معینی تمام مثل ثمن را به مشتری رد نماید، خیار فسخ معامله را نسبت به کل مبیع داشته باشد و همینطور می‌توانند شرط نمایند که هر زمان بعض مثل ثمن را رد کرد خیار فسخ معامله را نسبت به تمام یا بعض بیع داشته باشد. در کل حق خیار، تابع قرارداد متعاملین خواهد بود و هر گاه نسبت به ثمن، قید تمام یا بعض نشده باشد، خیار ثابت نخواهد بود مگر با رد تمام ثمن.

به عبارتی بیع شرط که از مصدا‌ق‌های خیار شرط می‌باشد عبارت است از این که فردی چیزی را بفروشد و خیار را تا مدتی برای خود شرط نماید. این گونه که ثمن را در آن مدت مقرر رد کند و مبیع را تحویل گیرد. که به طور مبسوط هشت وجه از بیع شرط در کتاب فقهی نیز آورده شده است که رجوع به آن مفید فایده می‌شود.

سخن پایانی

در این بلاگ به معرفی کتاب احکام خیار شرط پرداختیم؛ این کتاب توسط انتشارات قانون یار منتشر شده است. از شما ممنونیم که تا انتهای این بلاگ همراه ما بودید. دوستان عزیزی که قصد مطالعه این کتاب و کتاب‌های بیشتری را دارند می‌توانند به راحتی از همین سایت اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
جستجو کردن